Bukefalos 28 år!

Vad gäller igentligen??

A

alfaxx

Vad gäller i en vanlig lokal dressyr klass? får man använda gummityglar och ridbyxor som inte är helt kritvita?:confused:
Någon som har ett bra svar
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Nej, du får inte ha venliga gummityglar. Men du får ha lädertyglar med gummi på insidan. Ridbyxorna behöver inte vara vita, men du måste ha vitt i halsen.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

du behvöler inte ha kritvitt i halsen heller.. de går ju ha typ creamefärgad plastrong oxå
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Men får man ha det? Jag tävlar med crémefärgad skjorta, men efter en del diskussioner här på Buke har jag fått uppfattningen att man måste ha just vitt och ingen annan färg i halsen.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Nej, du får inte ha venliga gummityglar. Men du får ha lädertyglar med gummi på insidan. Ridbyxorna behöver inte vara vita, men du måste ha vitt i halsen.

som jag har upfattat de så får man visst ha gummityglar om man rider med vanligt bett (dvs inte kandar)....
 
Sv: Vad gäller igentligen??

som jag har upfattat de så får man visst ha gummityglar om man rider med vanligt bett (dvs inte kandar)....

I fälttävlans dressyr får man ju både ha tex brösta/förbygel och gummityglar om man så vill. Så det vore väll inte förbjudet med ett par gummityglar med vanligt enkelt tränsbett :angel:

Fasst dom kanske tycker det är ett hjälpmedel eller hur dom nu ser på den saken.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

jo det e jag ästan säker på att man får ha, har sett en tjej som tävlat upp till nationellt med det.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

inte vanliga gummitygar, det tror jag inte ett skit på.

Tyglarna skall vara av läder och/eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring (tunt lager gummi på insidan av tygeln) eller gummivävtygel (textiltygel med invävda gummitrådar) är tillåtna.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Fel, du ska ha vitt i halsen. Jag blev tillsagd när jag hade cremefärgad plastrong förut.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

tillsagd av vem?

Jag har tävlad SM på ponny och nationell dressyr på häst och haft både cremefärgade ridbyxor, shabrak och skjorta/plastrong... Aldrig någon som sagt något.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

tillsagd av vem?

Jag har tävlad SM på ponny och nationell dressyr på häst och haft både cremefärgade ridbyxor, shabrak och skjorta/plastrong... Aldrig någon som sagt något.

Samma här. Personligen anser jag att cremefärgat är en nyans av vitt. Vilken färgskala skulle det annars räknas till? Det är ju inte gult precis...

Så om du blev tillsagd av någon annan än överdomaren på tävlingen så har du blivit blåst. (Och även överdomare kan ha fel ibland har det visat sig. ;))
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Hade tänkt att bära svart kavaj/hjälm samt vit plastrong i halsen. Men inte helt kritvita ridbyxor, gummityglarna byter jag ut mot vanliga lädertyglar. Så då är det väll inte någon som klagar över det ;)
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Gummityglar får du ju inte ha som du redan fått svar på, om det är såna "hopp"gummityglar du tänker på.
Byxorna behöver inte vara kritvita, huvudsaken är att de är ljusare än kavajen. (Har för mig att det står så i tr)

Står det inte att det ska vara ljust i halsen i tr eller har jag drömt det?
(har aldrig tänkt på det då jag antingen har vit skjorta, vit polo, eller vit plastrong. )
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Kavaj och ridbyxor av valfri färg står det i TR. Sedan står det mycket riktigt att man ska ha ljust i halsen och något luddigt om vit slips eller plastrong (vilket kan vara öppet för tolkning), men har som sagt själv tävlat i många år med cremefärgad plastrong.

Till TS: Det låter som en utmärkt tävlingsutstyrsel. Vanliga gummityglar hade du nog inte kommit undan med men det är ju, precis som du säger, bara att byta. Lycka till på tävlingen!
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Jag blev tillsdagd av överdomaren och hon hade sett mig på tävling förut men inte velat sagt nåt inna hon kollat upp det. Den tävlingen hon sa till mig hade hon dock gjort det.
 
Sv: Vad gäller igentligen??

Kavaj och ridbyxor av valfri färg står det i TR. Sedan står det mycket riktigt att man ska ha ljust i halsen och något luddigt om vit slips eller plastrong (vilket kan vara öppet för tolkning), men har som sagt själv tävlat i många år med cremefärgad plastrong.

Till TS: Det låter som en utmärkt tävlingsutstyrsel. Vanliga gummityglar hade du nog inte kommit undan med men det är ju, precis som du säger, bara att byta. Lycka till på tävlingen!

Tack så mycket ;) vi skall göra vårat bästa, hästen min är än så länge rätt grön.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: hhere
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Smulu
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 307
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp