Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

fiaskurken

Trådstartare
Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men vill betala av hästen på ett par månader. Köpekontrakt ska skrivas när hon betalar den första handpenningen ett par veckor senare. Vi hinner inte det...

Förra lördagen vid utsläpp är hästen halt. Den släpps ut ändå. På eftermiddagen är hästen fortfarande halt ( no shit:grin:) foderv. tillkallar veterinär och hovslagare, varav ingen riktigt kan säga vad det rör sig om. Hovslagaren rekkomenderar dock att han står inne.
Söndagen går han ute. Under dagen läser jag ( ägaren) på facebook att hästen är halt. I fodervärdskontraktet står det klart och tydligt att ägaren ska kontaktas omedelbart vid skada och innan någon åtgärd tas.
Jag får tag i fv efter en del krångel, men konfronterar henne inte med det just då. (Fråga mig inte varför, jag tänkte nog att det kanske inte var så allvarligt och inte så mycket att bråka om.) Jobbade till 20 på söndagkvällen, men åker ut måndag morgon och ser då att det är illa. Lastar hästen och åker till Strömsholm där det visar sig att han har två hovbensfrakturer, varav den ena gått upp i leden.

Hon kan ju inte köpa en halt häst. så jag tar hem hästen samma dag. Väntar nu på att tas bort då han är risig och har mycket ont + dålig prognos inför framtiden.

Funderar såklart på om skadan förvärrades när han gick ute trots att han var så halt. Funderar också på att han kanske hade kunnat bli bra om fodervärden ringt mig på en gång. Svårt att bevisa, om så är fallet.

I kontraktet står det även att vi ska dela lika på kostnaderna vid olycksfall.
Jag har sagt att hon får betala för veterinärbesöket under lördagen. Den fakturan ska ha gått på 2300 kr. Jag har än så länge stått för allt annat, transport till Strömsholm, mediciner och självrisk + den procentuella delen. Således kommer jag också att få betala för avlivning och nedgrävning av hästen.

"Alla" säger att jag är dum som inte går vidare med det här, fv har ju brutit kontraktet och skadan kanske inte hade varit så illa om hon ringt mig på en gång. Försäkringsbolaget undrade också varför han hade gått i hagen när han var 4 grader halt. Det undrar jag med:crazy: Hur det än är så fick jag tillbaka en trasig häst som betyder massor för mig, och jag går back så det sjunger om det rent ekonomiskt. Är väldigt ledsen över att jag måste ta bort honom, så jag orkar egentligen inte bråka. Å andra sidan är det ju inte jag som gjort fel, eller hur?:cool:
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Fy vad tråkigt och jag lider med dig..

Jag hade inte släppt det där, är hästen ordentligt halt vilket den måste ha varit söndagmorgon och man inte vet vad som orsakar det hela släpper man inte ute den i hagen å hade jag som fodervärd hamnat där hade jag kollat med ägaren oxå lördagkväll hur denna vill göra å hade jag inte fått tag på ägare lördagkväll söndagmorgon så hade hästen stått kvar inne allternativt sjukhage.

Jag tycker inte att du har gjort fel. Synd att inte kontraktet skrevs, jag hade nog velat att personen i fråga ska betala av hela hästen då det finns en ganska stor risk att skadan blivit värre pga mindre smarta val. Men det kanske blir svårt nör det inte finns ordentligt med kontrakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Ja det är mycket som är synd och olyckligt i hela den här historien... mest synd är det ju om hästen:(
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Hej!

Vilken tråkig situation!
Vad jag kan läsa ur din trådstart, så blev hästen halt. När hästen var fortsatt halt senare samma dag, kallade FV ut både veterinär och hovslagare. Hovslagaren rekommenderade att hästen skulle vara inne, vad veterinären rekommenderade, framkommer inte.

FV har där brutit mot avtalet i och med att FV inte omedelbart kontaktat dig utan (vilket jag nog tycker är bra) tagit ut både hovslagare och veterinär.
Ansvarsfullt agerat.

Om veterinären INTE rekommenderat boxvistelse, kan jag inte se att felet var så stort av FV att släppa ut hästen dagen därpå (beroende på hur hage ser ut, hur flocken beter sig et c). Nu syftar jag alltså på söndagen.
Måndag morgon åkte du till Strömsholm med hästen, man röntgade och fann två hovbensfrakturer och du bedömer att prognosen är dålig och avser att avliva hästen.

Jättetrist situation, men utifrån given information ser jag inte att FV gjort så stort fel (beroende på rekommendationen från den veterinär som såg hästen på lördagen) mer än att ta ut veterinär och hovslagare utan att fråga dig först.
Eftersom du beskriver att du haft lite svårt att få tag i FV, kanske FV hade lite svårt att få tag i dig innan FV tog ut veterinär och hovslagare.

Förstår att det verkligen är trist att läsa om det hela på face book istället för att få informationen av FV på ett mer direkt sätt.

Vad är det du vill "gå vidare" med?
Jag förmodar att FV betalar sin hälft av veterinärkostnaderna inkl Strömsholm.
Om ni inte specifikt har avtalat något annat, så är det för mig ganska självklart att du som ägare blir tvungen att betala avlivning (om nu inte hästen går att slakta?).
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

+ 1 på den.

Det enda jag kan se är att fodervärden inte kontaktat dig (kanske försökt?) resten är svårt att utläsa något av. Vi vet inte hur halt hästen var initialt, det kan liksom ändra sig, omständigheterna kring hagvistelse, stor hage med andra eller mindre rasthage? Brukar hästen vara lugn eller leka? Vad sa veterinärern (och hovslagaren) exakt annars är det omöjligt att veta vad fodervärden grundar beslutet på.

Det enda du har en rimlig chans att gå vidare med är att se till att ni delar veterinärräkningar enligt avtalet. Vad är det annars du vill kunna få ut av en konflikt? Det lär inte gå att visa att hanteringen förvärrat skadan och som sagt vad sa veterinären? Kanske är det denne som agerat felaktigt och borde rekommenderat att ta hästen till klinik redan vid första besöket?

Även om fodervärden brutit mot att kontakta dig så har denne inte begått något allvarligt avtalsbrott.
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

En sak som inte har framkommit är ju då:

* hur har skadan uppkommit ???
* va hästen skadefri och frisk när den kom till Fv
* har hästen skadat sig hos fodervärden ????

osv osv :cool:
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Jättetråkigt att behöva ta bort sin vän.
En tanke som slog mig var dock att du uttrycker att du går back ekonomiskt.
Detta är väl något som du och inte fodervärden kan styra över.
Det måste ju ha med försäkringen att göra menar jag. Var inte hästen försäkrad i "rätt" belopp eller hade du inte full veterinärvårds försäkring på honom?
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Nej hon har inte betalat hälften. Jag var INTE svår att få tag i, hon har både mitt hemnummer och mobilnummer. Hon svarade nämligen på sms men inte när jag ringde upp.
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Jag kan iof tycka att det är ett ganska allvarligt kontraktsbrott att inte kontakta ägaren när hästen blir sjuk.
Jag är inte ute efter att bråka bara för att bråka... men jag tycker att gör man fel så ska man ta sitt ansvar för det.
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Jo det har jag, och det var kanske lite luddigt skrivet. Jag menar nog att det inte känns så roligt att jag åker på att betala självrisk, mediciner, resa till Strömsholm osv.osv när hon inte ens har brytt sig om att ringa mig. Jag har inte fått honom utdömd än, vi får se. Han kommer få trava vidare ändå, oavsett vad fb säger.
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

En sak som inte har framkommit är ju då:

* hur har skadan uppkommit ???
* va hästen skadefri och frisk när den kom till Fv
* har hästen skadat sig hos fodervärden ????

osv osv :cool:

*Vi vet inte hur skadan uppkommit.
*Tror du jag lämnar bort en dålig och halt häst till en fodervärd? Han var givetvis fräsch.
* Ja han har skadat sig där, det står ju i tråden?
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

--------------------------------------------------------------------------------

Nej jag vet inte, jag känner mig nog mest jäkligt beviken och ledsen över att hon inte hörde av sig så som vi skrivit i kontraktet, även om hon inte gjort detta för att vara dum eller elak. Vad skriver man på ett kontrakt för om man inte tänker följa det?

Jag orkar inte heller bråka egentligen, och jag kan som sagt inte bevisa att hästen blev mer halt av att gå ut. ( fast det blev han ju enligt deras egen utsago iof) Det känns tråkigt tråkigt att det blev såhär, och jag kommer med största säkerhet aldrig någonsin lämna ut en häst på foder igen. Jag får inte hästen frisk av mer krångel, men jag tycker hon ska göra mer rätt för sig ekonomiskt såsom vi skrev i vårt avtal.
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Jag harvint hängt med i svängarna ang det ekonomiska. Tänker hon inte betala halva veterinärkostnaden? Det verkar ju vara det enda ni avtalat om.
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Självklart blir en fraktur värre av att man rör på sig. För övrigt undrar jag vad det var för skit veterinär hon hade ut?

Jag har varit med om en liknande situation tidigare och man blir grymt besviken när man känner att man inte fick chansen att eventuellt rädda sin vän. Mitt råd är att du iaf. ringer tjejen och berättar hur du känner för att iaf lätta lite på ditt hjärta.

En fraktur kan finnas länge utan att den upptäcks, det som du pratar om verkar ju dock vara större och då borde ju något ha hänt. Jag tycker fv ska betala, fast jag har full förståelse för om du inte orkar med sånt tjafs just nu.

Styrke kramar!:(
 
Sv: Vad gäller när fodervärden bryter kontraktet?

Ja jag tror du slog huvudet på spiken Jettan... När jag rannsakar mig själv handlar det nog mest om att jag är så besviken över att jag kanske hade kunnat rädda honom om hon ringt mig på en gång. Visst kan en fraktur finnas länge, men han blev ju så plötsligt halt så det verkar lite konstigt. Fv kommer att betala den första vet.räkningen och jag tar väl resten, det blir inte delat lika men jag orkar inte bry mig, vill bara säga hej då till hästen och få ett avslut på det här jobbiga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 649
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Förra veckan skadades min häst så illa hos fodervärd att hon fick tas bort. Idag får jag en faktura från Evidencia på kostnader kring...
Svar
8
· Visningar
1 577
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 919
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 187
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp