Strålröta? (långt inlägg)

Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Dessvärre har det inte gått så bra :(

Det började med att jag tog ut hovslagare och han undersökte samtliga hovar väldigt noggrant. Hittade INGA fel, han ömmade ingenstans och var jättefin i hovarna.

Några dagar senare tog jag ut en diplomerad equiatriker som gick igenom hela hästen.
Hon noterade direkt en hälta på vänster bak...inte alls vad jag hade räknat med. Så hon rekommenderade en hältutredning

Förra veckan åkte jag till Kliniken för hältutredning och veterinären kunde se direkt att han var halt vänster bak. Böjprov, bedövning och röntgen.
Diagnos: Kraftig SPATT på båda bakben :(

Så han blev behandlad med kortison och ska äta Rheumocam i två veckor. Sedan ska han få ytterligare två kortisonsprutor.

Ja, så kan det gå :(
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Tråkigt att höra, men spatt kan "läka ut" och hästen kan bli bra igen. Finns ganska många islänningar som har "utläkt" spatt. Gäller bara att hästen orkar med och att det inte tar för lång tid innan lederna växer ihop.

Håller tummarna att hästen snart blir bra igen!
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Höger bak hade växt ihop så nu hoppas jag att vänster bak växer ihop lika fint. Visst känns det tugnt men nu vet jag ialla fall vad det är för fel på honom och vi kan göra det bästa av situationen. Ska börja ge honom nyponpulver och så får han ha Back-on-track på haserna på nätterna.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Vad tråkigt! Men jag har ett par spatthästar i min närhet och de fungerar båda alldeles utmärkt. :) Man märker av spatten i perioder, men för det mesta inte alls.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Ja, nu har jag börja inse vad spatt innebär.
Men min första reaktion var ungefär "Jaha...bara att ta bort honom då"
Men nu har jag läst mycket om spatt, pratat med många som har spatt hästar och nu känner jag att det finns hopp :D
Jag ska göra ALLT för min underbara häst ska bli så "frisk" som möjligt :love:
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Ev. tävlingskarriär lär du få lägga på hyllan, men motionsridning kan den kanske klara av beroende av hur mkt glidlederna "växer ihop"

Lycka till.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Då båda han och jag är "pensionärer" så blir jag jättenöjd om han håller för lättare motionsridning :p
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Höger bak hade växt ihop så nu hoppas jag att vänster bak växer ihop lika fint. Visst känns det tugnt men nu vet jag ialla fall vad det är för fel på honom och vi kan göra det bästa av situationen. Ska börja ge honom nyponpulver och så får han ha Back-on-track på haserna på nätterna.

MSM kan hjälpa vissa, tror att ingefära också kan vara bra.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Sök på islandsforumet, där finns det hur mycket erfarenhet som helst om spatt!
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Ev. tävlingskarriär lär du få lägga på hyllan, men motionsridning kan den kanske klara av beroende av hur mkt glidlederna "växer ihop"

Lycka till.

Det där med tävlingskarriär beror helt på vilken ras det är. Jag vet flera med spatt som tävlar framgångsrikt inom reining (snabba stopp/spinn etc) och de har inga problem. Man får ge dom tid bara så det "läker ut".
Spatt idag är långt ifrån en "dödsdom", så jag tror att får din häst bara tid, TS, så kommer den att fungera alldeles utmärkt för dig i framtiden.

Lycka till!
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Det där med tävlingskarriär beror helt på vilken ras det är. Jag vet flera med spatt som tävlar framgångsrikt inom reining (snabba stopp/spinn etc) och de har inga problem. Man får ge dom tid bara så det "läker ut".
Spatt idag är långt ifrån en "dödsdom", så jag tror att får din häst bara tid, TS, så kommer den att fungera alldeles utmärkt för dig i framtiden.

Lycka till!
Det låter ju sunt.. eller inte.:crazy:

Har man ingen Vet. bes inom westerntävlingar?
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Självklart har man vet.besiktning på reiningtävlingar. Det är ett krav för att få hålla reiningtävlar från B nivå och uppåt. Varför skulle en spatthäst inte klara dom, menar du? (Det görs inga böjprov, men man får springa med hästen så veterinären får se hur den rör sig)
Som sagt, jag vet flera spatthästar som tävlar på hög nivå (ex. EM) och dessa hästar mår uppenbarligen bra eftersom de kan prestera. En häst som känner av sin spatt presterar knappast på en reiningtävling. Det är alldeles för tufft för det.

Många reininghästar får tyvärr spatt. Vissa linjer är mer drabbade än andra.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Tycker det går åt rätt håll :D

Nu har han ätit Rheumocam i 9 dagar och ska få det i ytterligare 5-6 dagar. Sedan ska han få ytterligare två kortisonsprutor i hasen.
Han får även glucosamin och nyponpulver, back on track på haserna på nätterna!

Han är mycket piggare och verkar inte ha ont längre. Dock är han fortfarande snubblig på frambenen men det kommer förhoppningsvis att bli bättre med tiden!

Så efter bara 9 dagar så känns det som att det går åt rätt håll :love:
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Tycker det går åt rätt håll :D

Nu har han ätit Rheumocam i 9 dagar och ska få det i ytterligare 5-6 dagar. Sedan ska han få ytterligare två kortisonsprutor i hasen.
Han får även glucosamin och nyponpulver, back on track på haserna på nätterna!

Han är mycket piggare och verkar inte ha ont längre. Dock är han fortfarande snubblig på frambenen men det kommer förhoppningsvis att bli bättre med tiden!

Så efter bara 9 dagar så känns det som att det går åt rätt håll :love:

Visst har han ont men Rheumocam ska ju vara lite smärtstillande! Jag är fullt medveten om att spatt inte "försvinner" på bara 9 dagar!
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Visst har han ont men Rheumocam ska ju vara lite smärtstillande! Jag är fullt medveten om att spatt inte "försvinner" på bara 9 dagar!
Va bra att du inser det.:up:
Du vet säkert också att islänningar är ofta otroligt bra på att dölja hur ont de egentligen har.Lite för tappra ibland.:down:
Ibland önskar man att de vore lika tydliga som tex fullblod kan vara,"typ svimmar och ligger upponer och skriker när det gör lite ont.".;)
Skämt o sido min poäng är att olika individer visar olika tydligt hur ont de egentligen har,så ge hästen låång tid.
Även pigga hästar kan ha jäkligt ont ..så titta även i hästens ögon och se hur de mår även om rörelsemönstret förbättras..
Finns hästar som är halta på alla fyra ben som vissa tycker är fräscha...:banghead:
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Usch...idag fick jag ett bakslag

Nu har han ätit Rheumocam i 11 dagar. Han får även glucosamin och back on track på haserna på nätterna!
I morse när jag tog av back on track så var han varm och svullen på insidan av hasen

:arghh:
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Strunta i skydden. Troligen är det en tillfällig stasning av just skydden.Värme är för äldre/ kroniska skador o inte nya, om det nu är en sdn?

Håller tummen för dig o din häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 432
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 525
Senast: Meglio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 044
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 141
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp