Strålröta? (långt inlägg)

JossanW

Trådstartare
Vad tror ni om detta?
För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så tyckte jag att han travade ”orent”, ingen hälta utan han kändes stapplig och ville inte ta ut steget ordentligt. Tog det lugnt med ridningen och bara skrittade någon gång i veckan efter det, men han kändes stapplig och snubblig i framfötterna, speciellt i nerförsbackar.

I slutet av förra veckan skulle min hyresvärd släppa ut min häst på morgonen, han är i normala fall väldigt morgontrött men denna morgon fick hon nästan dra upp honom för att kunna ta ut honom. Och av en tillfällighet så när hon går ut med min häst så vänder hon sig om för att stänga stalldörren vilket resulterar i att min häst måste göra en ganska tvär sväng och då upptäcker hon att han är som halt på bägge framhovarna. Han går som han hade hovböld eller fång, men inte fullt SÅ halt. Han sätter framfötterna framför sig och har svårt att vända runt åt bägge håll.

Jag åker givetvis ut och kollar min häst som då har gått ute i hagen någon timme. Då märker jag ingenting!! Han har inte förhöjd puls, inga varma hovar, inga ömma hovar, inga svullna ben eller leder, inga sår och ingen feber. Vi testar att göra böjprov på bägge fram men han visar ingen hälta.

Varje morgon sedan torsdag förra veckan visar han dessa tecken på smärta i hovarna men på eftermiddagen märks det ingenting! Vore det fång eller hovböld så skulle han ha ont hela tiden och hovarna skulle vara varma och han skulle ha förhöjd puls.

Han står på torv i boxen.
Han har också väldigt djupa strålfåror.

Givetvis har jag försökt att googla på detta och det jag misstänker är att han kan ha strålröta. Symtomen vid strålröta är att hornet i hoven mjuknar, det blir geggigt och luktar illa, men jag tycker inte att det luktar illa men däremot känns den lite mjuk och lite lite geggig. I lördags böt jag från torv till spån och jag vet inte om det är önsketänkande men idag kändes han faktiskt lite bättre, han lixom tog ut steget ordentligt och klev på som vanligt när jag tog in honom från hagen.

Ja, givetvis har jag diskuterat detta men både veternär och hovslagare i förra veckan men eftersom han inte har akut jätteont så har vi avvaktat helgen. Nu kommer hovslagare på onsdag och veternär på torsdag så jag hoppas att någon kan se vad det är för fel på min häst.

Vad tror ni? Visar han symptom för strålröta?

:confused:
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Spontant tänker jag att strålröta väl ska ha gått rejält långt innan de blir halta? Det lär lukta och strålen bör vara trasig, typ obefintlig...
Jag skulle inte tippa på strålröta iaf.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Han är ju inte direkt halt utan snubblig, stel och sätter framfötterna framför sig..
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Jag tycker att det låter om fång. De behöver inte vara varma eller ha puls. Det hade inte vår ponny när han hade fång.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Men fång försvinner väl inte under dagen när han går ute i hagen? Belastningsfång kanske?
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Hur djupa är strålfårorna? Är mittstrålfåran oxå djup? Så fort någon är så djup att strålen liksom sluter sig om fåran och bildar en ficka är det stor risk att det blir röta. Och det är inte normalt med så djupa fåror!

Mitt knep är att dränka en bomullstuss med tjära och trycka ner. Trillar den ut i med en ny tills det inte alls går att trycka ner något i fåran, då brukar det räcka med att pensla på lite tjära.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Ja, kanske. På vår ponny, som hade mild fång, så var det ganska diffust. Syntes olika mycket vid olika tillfällen även på honom. Han stod aldrig i någon fångställning och var inte speciellt varm i hovarna eller hade puls. Det som gör att jag tycker att det du beskriver låter som fång är just den där oviljan att röra sig emellanåt, att han har legat ner, stapplig gång som märks speciellt vid vändningar. Just det sista är ju typiskt vid fång.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Sidostrålfårorna är så djupa att dom bildar som en ficka mot ballen, hoppas du förstog min förklaring... Fickan är kanske 2-3 cm djup och 1-2 cm bred, jag kunde lixom sticka in ett finger utan problem.

Men en lindring fång har vart min tanke hela tiden..

Jag hoppas att hovslagaren kan se om det är fång, början till strålröta eller något annat fel
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Med fång kan det ju vara så att hovslagaren inte ser det förrän hoven vuxit ner. Varför tar du inte ut en veterinär? Förlåt om jag missat att du redan skrivit något om det.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Jag har bokat både hovslagare och veternär, hovis kommer först.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Jaha, vad bra! Då lär du ju få veta. :) Om jag vore du skulle jag behandla det som fång tills veterinären kommer, för säkerhets skull. För att försöka undvika hovbensrotation OM det skulle vara det.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Jag tänker inflammation i leder. Oftast är man stelast på morgonen men det lättar när man har värmt upp lite. Just snubbligheten och ovilligheten i nerförsbackar.
Blir intressant att höra vad vet säger efter ordentliga böj/springprov.
Just dessa symptom hade min förra häst, diagnos kotledsinflammation fram.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Min donna visade liknande symptom när hon hade inflammation i hovarna. Sulorna var lövtunna vilket gjort att det blev inflammation vad jag förstod på klinikveterinärerna. Hon var också stel och stapplig men när hon kom igång rörde hon sig bättre men långsamt. Veterinärerna ordinerade vila på rejält uppströad bädd och att i övrigt behandla som fång iom att symptomen är desamma. Hon behövde kunna borra ner tårna i bädden för att avlasta och fick smärtlindring/antiinflammatoriskt och begränsat med rörelse (boxvila+liten hage).
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Låter solklart som fång, men kanske "bara" känning.

Kylan kan göra att den blir bättre ute.

Jag skulle iallafall behandla som om det vore fång tills du utrett den..Som Deathslyna skriver är det nästan samma behandling oavsett hovåkomma.

Just stelheten, vändningen signalerar fång.

Skrittar inte genom kroppen som den brukar / går som på is.

Snubbligheten nerför är som att den inte känner sina fötter- som att den går i 3 nr för stora stövlar:angel: också fång.
 
Senast ändrad:
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Idag har jag diskuterat med en annna veterinär och hennes spontana svar var strålbenshälta eller hovbrosk...
Detta pga av hans ålder och ras:

Några symtomer på strålbenshälta:
· Intermittent hälta = hälta som kommer och går
· Hältan ofta dubbelsidig och oftast på frambenen
· Kort stickigt steg "symaskins steg"
· Dubbelslående steg - tå trakt
· Hästen undviker genomtramp för att minska stötvågen
· Visitertångsreaktion över strålens mellersta 3:e del samt över strålbenet på hovens utsida
· Höga trakter
· Hästen "pekar" med hoven
· Hästen ökar i hälta i uppförsbackar

Ja, i morgon börjar utredningen, håll tummarna för att det går bra!!
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Själv tycker jag inte att dessa symptomer passar in på min häst :confused:
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Själv tycker jag inte att dessa symptomer passar in på min häst :confused:

Jag håller med. Du säger att han sätter fötterna framför sig i svängningen. Då sätter han mer vikt på strålen och avlastar tårna, vilket är tvärtom vad han skulle göra om han hade strålrota. Då står dom under sig, med mer vikt på tårna och mindre på strålen.
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Håller tummarna! Hoppas att ni hittar felet och att det går att åtgärda! Låt oss gärna veta hur det gick. Lycka till!!!
 
Sv: Strålröta? (långt inlägg)

Jag håller med. Du säger att han sätter fötterna framför sig i svängningen. Då sätter han mer vikt på strålen och avlastar tårna, vilket är tvärtom vad han skulle göra om han hade strålrota. Då står dom under sig, med mer vikt på tårna och mindre på strålen.

samma med strålbenshälta.

Hoppas att TS får rätt på eländet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 432
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 525
Senast: Meglio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 044
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 141
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp