Vad gäller? Pojkvän/EU-medborgare på besök mer än 3 månader.

Rhodugune

Trådstartare
Någon här som har koll, för migrationsverkets hemsida gör mig inte klokare. Min kille som är från England har snart varit och semestrat hos mig i 3 månader och vi funderar på att förlänga hans vistelse med ca en månad till, men är osäker på vad som gäller.

När jag har försökt läsa till mig vad som gäller så hittar jag inget på migrationsverkets hemsida vad som gäller för EU-medborgare, mer än att du kan vistas i ett annat EU land i 3 månader, så därför har vi hittentills tagit det säkra före det osäkra och inte bokat än längre vistelser än 3 månader i taget.

Däremot så hittade jag idag den här infon om fri rörlighet inom EU:

"Fri rörlighet gäller i alla EU-länder
Alla EU-länder omfattas av reglerna om fri rörlighet. Den fria rörligheten innebär att EU-medborgare, utan några särskilda formaliteter, har rätt att resa till och vistas i ett annat medlemsland i tre månader.

EU-medborgare har rätt att stanna längre tid än tre månader i ett annat EU-land om de är där för att:

  • arbeta eller driva eget företag
  • studera
  • leva som pensionär.
EU-medborgare har också rätt att stanna längre än tre månader om de på annat sätt är självförsörjande.

Länderna får ställa krav på EU-medborgare som vill stanna längre
Om en EU-medborgare ska vistas längre tid än tre månader i ett annat EU-land kan värdlandet kräva att personen registrerar sig hos landets myndigheter. Personen kan också behöva styrka att hen har tillräckliga medel för att försörja sig. Om en person inte uppfyller kraven kan de nationella myndigheterna kräva att personen flyttar."


Så som jag har förstått det så får han stanna längre bara han har råd att vistas här och resa tillbaks och det har han men jag hittar inget på migrationsverkets hemsida om Sverige som värdland kräver att han registrerar sig eller inte om han vill stanna längre och vi vill så klart verkligen vill veta hur det ligger till innan vi bestämmer oss för att ha en extra månad tillsammans så att det ska bli något strul pga att han stannar längre.
 
Fråga skatteverket tänker jag. De är ju de som har hand om folkbokföringen då borde ju veta hur en EU-medborgare som vill stanna mer än 3 månader men mindre än 1 år (det fanns det nämligen info om) ska göra.
 
Han behöver visa att han har en heltäckande sjukförsäkring med. Han borde - eftersom UK inte lämnat än - ha ett europeiskt sjukförsäkringskort (eller kunna få) och då är det löst.

Inget registreringkrav i Sverige så länge han uppfyller villkoren.

Om han tar sig en liten tripp utanför landets gränser och kommer tillbaka börjar tiden om med 3 nya månader dessutom.
 
Fråga skatteverket tänker jag. De är ju de som har hand om folkbokföringen då borde ju veta hur en EU-medborgare som vill stanna mer än 3 månader men mindre än 1 år (det fanns det nämligen info om) ska göra.

Tack för tipset, hade tänkt att ringa och kolla med migrationsverket och tänkte inte alls på att skatteverket var rätt väg att gå.

Han behöver visa att han har en heltäckande sjukförsäkring med. Han borde - eftersom UK inte lämnat än - ha ett europeiskt sjukförsäkringskort (eller kunna få) och då är det löst.

Inget registreringkrav i Sverige så länge han uppfyller villkoren.

Om han tar sig en liten tripp utanför landets gränser och kommer tillbaka börjar tiden om med 3 nya månader dessutom.

Ja sjukförsäkring har han och han har alltid med sig sitt European health insurance card för att kunna visa upp det, men han har tack och lov inte haft någon anledning att söka vård här.

Mig:s info (krav på sjukförsäkring framgår av förordningar etc)

https://www.migrationsverket.se/Pri...era-eller-bo-i-Sverige-for-EU-medborgare.html

Tack för länken, här ska det läsas på.

Han kan väl göra som alla rumänska tiggare, bara stanna kvar ?

Jag kanske inte ska vara förvånad att det dök upp en rasistisk kommentar eftersom när jag googlade på EU-medborgare och 3 månader så dök det upp en mängd rasistiska länkar där folk ville diskutera det hemska i att människor kom hit och stannade längre än 3 månader och inte det fruktansvärda att det finns människor som lever i en sån utsatt situation och inte får någon hjälp.
 
Inget rasistiskt med detta, bara rena fakta att de stannar kvar i samhället utan att kunna påvisa sin försörjning. Pojkvännen kan ju göra likadant väl ?
 
Jo det är rasistiskt att se att vissa människor inte har rätt till hjälp bara pga deras ursprung och jag förstår inte ärligt talat vad du har med att göra hur min kille och jag finansierar hans vistelse här oavsätt om han är en rom eller inte.
 
Senast ändrad:
Tack för tipset, hade tänkt att ringa och kolla med migrationsverket och tänkte inte alls på att skatteverket var rätt väg att gå.



Ja sjukförsäkring har han och han har alltid med sig sitt European health insurance card för att kunna visa upp det, men han har tack och lov inte haft någon anledning att söka vård här.



Tack för länken, här ska det läsas på.



Jag kanske inte ska vara förvånad att det dök upp en rasistisk kommentar eftersom när jag googlade på EU-medborgare och 3 månader så dök det upp en mängd rasistiska länkar där folk ville diskutera det hemska i att människor kom hit och stannade längre än 3 månader och inte det fruktansvärda att det finns människor som lever i en sån utsatt situation och inte får någon hjälp.
Var hittade du det rasistiska?? Många kommer hit och stannar längre än tre månader. Inte bara människor från Rumänien.
 
Tack för tipset, hade tänkt att ringa och kolla med migrationsverket och tänkte inte alls på att skatteverket var rätt väg att gå.



Ja sjukförsäkring har han och han har alltid med sig sitt European health insurance card för att kunna visa upp det, men han har tack och lov inte haft någon anledning att söka vård här.



Tack för länken, här ska det läsas på.



Jag kanske inte ska vara förvånad att det dök upp en rasistisk kommentar eftersom när jag googlade på EU-medborgare och 3 månader så dök det upp en mängd rasistiska länkar där folk ville diskutera det hemska i att människor kom hit och stannade längre än 3 månader och inte det fruktansvärda att det finns människor som lever i en sån utsatt situation och inte får någon hjälp.

Har han europeiskt sjukförsäkringskort så behöver ni inte göra ett dugg mera. Njut av varandras sällskap bara. Behöver varken kontakta Skatteverket, Migrationsverket eller någon annan.
 
Min kille var här längre än 3 månader, vi väntade på samordningsnummer.

Är meningen att han ska stanna här längre eller bara den extra månaden? Annars behöver ni bara gå till AF och få samordningsnummer så får han stanna i ett år på det.

Vi fick svar på skatteverket då vi blev oroliga då vi närmade oss 3 månader, tjejen sa att det är ok ingen kollar/bryr sig och skulle någon göra det så behöver han bara lämna landet två dar och komma tillbaka sen, typ hotell weekend i Norge/Danmark.

Vi behövde aldrig bevisa något, vi var i kontakt med skatteverket, arbetsförmedling med flera och alla hade papper på att han vistats här längre än 3 månader utan att lämna men det var inget de brydde sig om.

Hoppas det blir en mysig extra månad:love:
 
Jo det är rasistiskt att se att vissa människor inte har rätt till hjälp bara pga deras ursprung och jag förstår inte ärligt talat vad du har med att göra hur min kille och jag finansierar hans vistelse här oavsätt om han är en rom eller inte.

Dessutom: många åker ju faktiskt hem efter tre månader eftersom de då har gjort vad de kom hit för: dra ihop pengar. Att tro att de vill stanna är tankefel. De är inga asylsökande.

Men förlåt för att jag fortsatte på något som är enormt OT, ska inte göra det mer. :)
 
Min kille var här längre än 3 månader, vi väntade på samordningsnummer.

Är meningen att han ska stanna här längre eller bara den extra månaden? Annars behöver ni bara gå till AF och få samordningsnummer så får han stanna i ett år på det.

Vi fick svar på skatteverket då vi blev oroliga då vi närmade oss 3 månader, tjejen sa att det är ok ingen kollar/bryr sig och skulle någon göra det så behöver han bara lämna landet två dar och komma tillbaka sen, typ hotell weekend i Norge/Danmark.

Vi behövde aldrig bevisa något, vi var i kontakt med skatteverket, arbetsförmedling med flera och alla hade papper på att han vistats här längre än 3 månader utan att lämna men det var inget de brydde sig om.

Hoppas det blir en mysig extra månad:love:

Samordningsnummer han kan ansöka om är först efter 6 månader. (Och hänger ihop med skattskyldighet, så sålänge han bara turistar här påverkas han inte).

I övrigt kan tex högskolor mfl ansöka om samordningsnummer men inget han kan göra själv.

Så som turistande/besökande EU-medborgare med tillräckliga medel för att försörja sig själv och europeisk sjukförsäkring behöver han inte göra någonting förutom njuta av vistelsen.
 
Har han europeiskt sjukförsäkringskort så behöver ni inte göra ett dugg mera. Njut av varandras sällskap bara. Behöver varken kontakta Skatteverket, Migrationsverket eller någon annan.

Vilka goda nyheter, såg inte fram emot att att det kanske måste krånglas en massa bara för att han ville semestra här lite längre.

Min kille var här längre än 3 månader, vi väntade på samordningsnummer.

Är meningen att han ska stanna här längre eller bara den extra månaden? Annars behöver ni bara gå till AF och få samordningsnummer så får han stanna i ett år på det.

Vi fick svar på skatteverket då vi blev oroliga då vi närmade oss 3 månader, tjejen sa att det är ok ingen kollar/bryr sig och skulle någon göra det så behöver han bara lämna landet två dar och komma tillbaka sen, typ hotell weekend i Norge/Danmark.

Vi behövde aldrig bevisa något, vi var i kontakt med skatteverket, arbetsförmedling med flera och alla hade papper på att han vistats här längre än 3 månader utan att lämna men det var inget de brydde sig om.

Hoppas det blir en mysig extra månad:love:

Tack för att du berättade om hur det var för er, ser ut som det inte är något vi behöver lägga ner energi på heller eftersom han har ett europeiskt sjukförsäkringskort.

Och min kille är bara här och hälsar på, han har jobb och ett liv som väntar på honom i England och det är jag som håller på att titta på olika högskoleutbildningar där för att jag vill flytta dit eftersom jag alltid drömt om ett äventyr om att bo och plugga i ett annat land.

Dessutom: många åker ju faktiskt hem efter tre månader eftersom de då har gjort vad de kom hit för: dra ihop pengar. Att tro att de vill stanna är tankefel. De är inga asylsökande.

Men förlåt för att jag fortsatte på något som är enormt OT, ska inte göra det mer. :)

På dem bara @mandalaki , en eloge till dig om orkar, jag gör tyvärr inte det just nu.
 
Vad mysigt att flytta, jag pluggar i sverige och kommer troligtvis flytta till england i framtiden.
Såå god och billig (!) mat. Kyckling på 2kg för 30kr normal pris :love:

Hoppas allt går bra för er :banana:
 
Vad mysigt att flytta, jag pluggar i sverige och kommer troligtvis flytta till england i framtiden.
Såå god och billig (!) mat. Kyckling på 2kg för 30kr normal pris :love:

Hoppas allt går bra för er :banana:

Så märkligt instick i tråden :confused:
För övrigt: billigt pris på kött är inget att sträva efter. Det är djur - levande varelser - det handlar om. Dåligt betalt för kött leder till dålig djurhållning. Det känns inte så eftersträvansvärt om man ser det från den vinkeln va?
 
Så märkligt instick i tråden :confused:
För övrigt: billigt pris på kött är inget att sträva efter. Det är djur - levande varelser - det handlar om. Dåligt betalt för kött leder till dålig djurhållning. Det känns inte så eftersträvansvärt om man ser det från den vinkeln va?

Åh ok jag ska hedanefter endast svara sakligt och inte vara trevlig.

Jag köper endast bra kött, även i england så oroa dig inte om dåligt kött. Men visst ha förutfattade meningar om folk du inte känner. Trevligt :up:
 
Min sambo, från Rumänien ifall någon känner för att förfasa sig, har varit här flera gånger längre än tre månader. Inga problem. Och som sagt, en tur till Danmark eller Norge beroende på var ni bor så är problemet löst. Bara man kan visa försörjning, att man har medel för att klara sig och inte tänker vara systemet till last, tror jag det är okej. Nu är min sambo folkbokförd här, så inga problem nuförtiden.

Just det, sjukförsäkringskort är viktigt, som tidigare nämnt.
 
Min sambo, från Rumänien ifall någon känner för att förfasa sig, har varit här flera gånger längre än tre månader. Inga problem. Och som sagt, en tur till Danmark eller Norge beroende på var ni bor så är problemet löst. Bara man kan visa försörjning, att man har medel för att klara sig och inte tänker vara systemet till last, tror jag det är okej. Nu är min sambo folkbokförd här, så inga problem nuförtiden.

Just det, sjukförsäkringskort är viktigt, som tidigare nämnt.
Vi har en man på mitt jobb som är från Rumänien. Han har varit här i tre år nu.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 765
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp