Vad gäller vid dödsfall

beppe

Trådstartare
När jag gifte mig så skrev vi ett äktenskapsförord där allt är enskild egendom. Jag har en förälder samt fler syskon i livet. Min man har endast syskon i livet. Ärver vi varandra eller hur funkar det?
 
När jag gifte mig så skrev vi ett äktenskapsförord där allt är enskild egendom. Jag har en förälder samt fler syskon i livet. Min man har endast syskon i livet. Ärver vi varandra eller hur funkar det?

Om det inte är några barn/särkullsbarn inblandade borde ni ärva varandra. Inget syskon kan ärva er (om ni inte dör samtidigt då).
 
Ärver vi varandra eller hur funkar det?
Ja, ni ärver varandra. Enskild egendom är ett skydd och ska inte räknas med vid en skilsmässa. Men som make/maka ärver man sin make/makas egendom utan förbehåll så länge makan inte testamenterat egendomen till någon annan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Smulu
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp