vad gäller?

Smurfoff

Trådstartare
jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med en uppfödare som hade valpar, som passade mig när jag kunde köpa den. jag sa genast att jag ville ha en valp till utställning, då de va ett intresse jag har. hon sa vad roligt, att hon skulle välja ut den valpen som lämpade sig bäst till de.

eftersom de var en bit att åka så litade jag fullt på uppfödaren och dem andra valpköparna åkte och titta på sina valpar, uppfödaren hade redan valt ut den lovande valpen till mig..

Jag visste inte så mycket om utställning och så. Att min valps nos var ljusare än dem andra tänkte jag inte på, för jag visste inte att nosen skulle vara svart.

Vi har nu varit på 2 utställningar och domarna säger att hon saknar pigment på nosen, och hon har fått stora avdrag för de, i övrigt har hon ok kropp och så men domarna tycker inte hon är lovande, pågrund av nosen..

Hur ska jag göra nu? går de på dolda fel osv? Dem andra tikarna har svart nos, och ser bra ut i exteriören.. undrar varför jag fick den med rosa nos? för att dem blev över? jag har ingen aning..

Känns inte kul att ställa ut då jag åker ut lika fort som jag kommer in.. och en hund som inte funkar till utställning, då hade jag lika bra kunnat köpa en blandras istället..

Jag älskar min hund över allt annat men de priset tycker jag inte hon va värd när hon inte ens går att ställa ut... kan man kräva en viss summa tillbaka av uppfödaren eller får man stå sitt kast för man inte kolla upp nosfärgen mer?

Som uppfödare borde man ju veta de och inte ge den valpen till någon som vill ställa ut.. Är både ledsen och besviken.. Alla mina sparpengar gick till den hunden för jag ville testa på utställning, nu kommer de aldrig ske :(

kommer absolut inte sälja min hund eller så! men hade kanske blivit en liten tröst att få tillbaka en del av summan.. men de räknas kanske inte som ett dolt fel? hennes nos e nästan helt rosa nu..
 
Sv: vad gäller?

Det lär nog inte gå som dolt fel om det klart och tydligt står i standarden att de ska ha svart nos. Du får nog stå ditt kast och skylla dig själv som inte satte dig in mer i vilken valp uppfödaren valde och vad som krävs på utställningar.
 
Sv: vad gäller?

Hade hon svart nos när du hämtade henne? Hur gammal är hon? Vad är det för ras?
 
Sv: vad gäller?

Hur ser köpeavtalet ut? Man köper nästan alltid bara till "sällskap" eftersom ingen uppfödare i världen kan garantera att hunden kommer vara ett utställningsex.

Var valpens nos märkbart ljusare än de andras? En del valpar kan ju vara rätt ljusa och mörknar sedan. Var det den enda valpen med knallrosa nos och de andra var kolsvarta så kan jag tycka det var lite fult gjort om du poängterat att du ville ha till utställning. Å andra sidan borde du ha kollat upp rasen bättre om det nu var så otroligt viktigt att ställa ut. Och å tredje sidan kunde du ändå knappst få nån garanti. Även om en valp som ser perfekt ut vid 8 v. kan visa sig vara krypt, inte få alla permanenta tänder och liknande.
 
Sv: vad gäller?

håller med ovanstående, spec vad det göller avtal, som uppfödare tror jag det e väldigt ovanligt att dom skriver i avtalet att det är "utställning" o inte "sällskap" på en valp.

En valp kan förändras otroligt mkt, i min ras tex är prickar i det vita ej diskv men ej heller önskvärt och det kommer oftast från 12 veckor och uppåt. Det kan komma till o med år efter försäljning.

men visst om det va mkt märkbart att din hunds nos va rosa redan vid 8 veckor och dom andra svarta och det står i rasstandarden att dom ska va svarta så hade jag som valpköpare kanske avvaktat i stället.

Du läste väl rasstandarden oxå hur just din ras ska se ut?

För övrigt hoppas jag att det kan lösa sig för dej och att du har en trevlig jycke :)
 
Sv: vad gäller?

när jag kollar på bilder sen när jag hämtade henne så hade hon inte svart nos, utan ljusare. de är en dvärgpinscher
 
Sv: vad gäller?

Vill man ha en hund för att vinna utställningar med så är det bäst att man köper en lite äldre hund som redan ställts ut med gott resultat.

Även om man som uppfödare skulle spara den bästa valpen i varje kull så är det inte säkert att man får fram en champion för det.
 
Sv: vad gäller?

Detta är inte ett dolt fel och du kan inte kräva några pengar tillbaka pga att hunden fått för ljus nos. Om uppf. sedan erbjuder pengar tillbaka är en annan sak.

Mycket troligt, så var detta den exteriört mest lovande valpen just då. Att nosen ljusnade istället för mörknat är knappast något som uppfödaren kunnat förutse.

Tråkigt för din del, givetvis då du vill kunna ställa ut med goda resultat!

Vad säger uppfödaren?
 
Sv: vad gäller?

hon visste inget om nosen, att hon inte tänkt på att den va ljusare, mamman har också ljus nos, men de va inget hon tänkt på..

skyller inte alls på uppfödaren, är mitt eget fel då jag skulle kollat upp mer.
 
Sv: vad gäller?

Tråkigt att det inte blev som du tänkt dig:(

Tror inte det finns någon möjlighet att få tillbaka pengar tyvärr.

Har ju dp själv o jag har aldrig hört el sett hundar med dåliga pigment på nosen faktiskt så jag tror inte att det är så vanligt alls.

Hur ser mammans nos ut nu?
Om den fortfarande är ljus så borde ju uppfödaren ha tänkt lite extra ifall valparna också hade ljusa, att det fanns en risk att de skulle bli som mammans kan man ju tycka:grin:

Hoppas att det här bakslaget leder till att du testar massa andra roliga saker med din lilla hund:laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 108
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp