vad gäller??

P

portos_sandra

hejsan! det är så att min häst bara är 6år, och vad jag har förstått så får man ju inte tävla annat än clear round på lokal tävling (fören man hoppat felfritt två gånger i den höjd man skall starta eller högre) men så undrar jag; får man starta i annat än CR på klubbtävlingar...(alltså får man tävla mot andra med omhoppning å så??) vet ju att han skulle klara av det ..
tacksam för svar //sandra

en fråga till.. ska vara med på en utbildningshoppning nu i slutet månaden, och i proppen så står det bara att man skall kunna visa upp ett giltigt vaccinationsintyg. menas det att man ej behöver licens då lr? jag har ju licens men jag vet ej om jag hinner förnya den innan tävlingen.
 
Sv: vad gäller??

Du får ju tävla unghästklasser i hoppning, men i dressyr tävlar du mot andra.
Tävlar du hoppning är det bara grundomgång, å det är ju som en clear round, man får rosett om man blir fel fri, ingen omhoppning.

Om du ska visa upp ett giltligt vacc.intyg ska du ta med det, så du kan bevisa att din häst är vaccinerad, å frisk.
Du behöver inte ha licens, det är ju inte någon tävling, eller hur? (utbildningshoppningen)
 
Sv: vad gäller??

så klubben som annordnar tävlingn får alltså inte själva bestämma om man får tävla (omhoppning) med en 6-årig häst..
jag kan ju lägga till en till fråga nu när jag ändå är igång å skriver!
om man säger att jag tex. har gått felfritt två gånger i 1m, då får jag ju tävla mot andra efter det (i samma höjd eller lägre) men hur vet dom på nästa tävling jag är med i att jag kvalificerat upp mig i avd.A??? det kan ju inte vara så lätt att hålla reda på... behöver man inte något som kan intyga att man får lov att tävla i avd.A?
//sandra
 
Sv: vad gäller??

på klubbtävling är det klubben som bestämmer om du får rida avd a el inte.
 
Sv: vad gäller??

Jag är också yr i mössan här
jag har en fem åring han har endast varit ute på tränigstävlig förut.. men vad får jag tävla i??
 
Sv: vad gäller??

om du ska tävla hoppning på häst gäller följande:
5-åring får starta högst 130
4- och 5-åriga hästar får endast starta avd B
 
Sv: vad gäller??

jag behöver alltså inte (betyder inte att jag inte kommer göra det innan) starta 1 m och gå felfritt innan jag ger mig på en 130 bana??
 
Sv: vad gäller??

nej det behöver du inte om du inte är junior för då måste man ha ridit 3 grundomgångar 120 med högst fyra fel i varje för att få starta 120. sen är det lite andra regler för elittävling åxå.
 
Sv: vad gäller??

6-årig häst får starta tom 140cm dock finns endast avd B (unghäst upp tom 130) Du får starta vilken klass du vill tom 130 oavsett om det är lokal, regional eller nationell i avd B. För att få starta i avd A skall du ha gjort 2 felfria rundor i lägst den höjd du vill starta i avd B. Du behöver inget bevis med dig till tävlingen på att du genomfört dessa felfria ritterna. Dock är det idag mkt enkelt att kontrollera då allt finns tillgängligt via datorn. Det du riskerar om du försöker starta utan att verkligen ha genomfört dina felfria rundor är att du i efterhand åker "dit" för det om någon väljer att kolla upp dina resultat via ridsportsförbundet. Dock finns denna regel här av hänsyn till hästen just för att den inte innan den på ett enkelt (felfritt) sätt kan hoppa runt en bana på den höjden dessutom skall pressas till att gå mot klockan. När man har 2 felfria runder i 130 avd B får 6-åring även starta 140.
Däremot 5-åring som någon annan frågade om får ALDRIG starta avd A oavsett hur många felfria rundor den har. Det är även så att de rundor hästen gör som 5-åring räknas inte som 6-åring utan måste vara genomförda när hästen är 6-år.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 130
Senast: Nevermind
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 357
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp