Vad gäller?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 253
S

Silly

Hoppas detta är rätt forum, ber moderatorn flytta tråden annars :D

Hittade en tandfraktur på hästen jag köpte för 3,5 månader sen. Nu måste vi röntga och den ska fyllas igen eller vad som nu görs med den och tandläkaren sa att försäkringen täcker. Jag kollade igenom försäkringspappren och då står det som jag tolkar det, att för att få ut något måste skadan uppkommit under tiden försäkringen varit tecknad, vilket låter rimligt. Jag har som sagt haft hästen 3,5 mån, vi tog över förra ägarens försäkring och följde försäkringsbolagets anvisningar vid bytet, men bolaget klantade till det så att hästen var oförsäkrad ett tag och jag tror vi fått teckna en ny försäkring nu. Jag vet inte hur gammal frakturen är men gissar att den uppkom under förra ägarens tid.

I köpekontraktet frånsäger sig säljaren allt ansvar för dolda fel. Tänderna var ua på veterinärbesiktningen vilket jag tycker känns konstigt med tanke på att till och med outbildade jag kunde se tandfrakturen när jag tittade hästen i munnen.

Vad gäller? Får vi ut något på försäkringen? Känns som att både försäkringsbolag och veterinär varit slarviga och ev luckor och brister beror på dem, känns ju som att man bör kunna lite på dem så jag har inte ifrågasatt något förrän nu.

Iom att tänderna var ua på besiktningen enl protokollet skulle man ju kunna tolka det som att skadan uppkommit sen jag köpt hästen och då bör det förhoppningsvis inte vara några problem. Annars, vem ligger ansvaret på? Känns surt att behöva betala flera tusen för att veterinären och försäkringsbolaget ev slarvat...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gäller?

Vet inte huruvida försäkringen täcker eller inte, men säljaren kan aldrig avskriva sig dolda fel

Min gamle pålle visade sig ha en tandskada av en gammal spark kort efter att jag hade sålt honom till ny ägare (drygt ett halvår efter), dock var det utan min kännedom och inget dolt fel. Vi fick ersättning av försäkringsbolaget Agria (seriöst bolag!), trots att hästen var äldre. Eftersom anledningen var troligtvis att skadan uppstått efter en spark el liknande under hästens liv. Behandlingen skedde av hästtandläkare på klinik (borttag av tänder). Lycka till!

Senast ändrad:

Är väl inte säkert att det måste göras nåt åt? Tandläkaren hittade en tandfraktur på min häst i våras men sa att det för tillfället inte störde henne så då var det inget att göra åt. Ska på återbesök om en vecka och se hur hennes mun ser ut då. Sist täckte försäkringsbolaget vårt men då var vår självrisk högre än summan som kunde täckas så då brydde vi oss inte om det, försäkringen täcker inte den vanliga tandundersökningen.
Min häst har antagligen haft frakturen länge och har haft samma försäkringbolag hela livet. Antar att du varit hos samma tandläkare som jag med tanke på var du bor.

Är det verkligen så? Kan man hänvisa någonstans eller så för att styrka det i så fall? Står den bestämmelsen högre än kontraktet?

Hon får smärtstillande nu och det har varit problem med att hålla henne i hull plus att hon dreglar när hon äter så hon störs nog av den... Fattar bara inte att förra ägaren inte kollade tänderna på henne.. Tycker man borde göra det speciellt med tanke på att hon är så pass svår att hålla i hull...

Är det verkligen så? Kan man hänvisa någonstans eller så för att styrka det i så fall? Står den bestämmelsen högre än kontraktet?

Japp en säljare kan aldrig avskriva sig för dolda fel. Men en tandfraktur har jag svårt att tro är ett dolt fel, eftersom ni lätt kunnat hitta felet o därmed även borde upptäckt den vid en veterinärbesiktning. Har skadan uppkommit efter försäkringen tecknades så tror jag att den täcker för skadan.

Tandfrakturen är synlig för blotta ögat, då är det inte ett dolt fel då den kunnat upptäckas vid vanlig besiktning. Så endera slarvades det vid besiktningen, eller så har frakturen uppkommit under tiden hos dig.

Har den uppkommit hos dig så ska försäkringen täcka, har den inte det så har du problemet i försäkringsglappet där, vad hände då när 'bolaget klantade sig' och hästen var oförsäkrad?

Har hästen dreglat och haft ätproblem etc ända sedan köp?

Det var inte menat till mig egentligen va? För jag har ingen häst som är trasig i munnen

Liknande trådar

Hästvård En bekant till mig vill ha en häst utdömd. Försäkringsbolaget krånglar och säger att "skadan uppkom innan försäkringen tecknades"... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 189
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 826
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 690
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så... 2
Svar
24
· Visningar
7 369
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka