Bukefalos 28 år!

Vad ge, åt sur mage(luktar illa)

Zandrah

Trådstartare
Min häst verkar vara sur i magen, hans bajs luktar INTE gott alltså, å då menar jag ILLA. Han är luftsnappare , och visst mår magen dåligt av det, det märker jag ju. Han står oxå å fiser vätska å ibland är hela svansen kladdig å mellan skinkorna. Han bajsar inte alltid löst, men som sagt det kommer sån där vätsak ut och ibland luktar avföringen VÄLDIGT illa...vad kan man ge åt det? måste ju finnas nåt som han får lite mer balans av???
Just nu får han Kraffts groov och hö..... :confused:
 
Får han tillräckligt med hö? Rätt värden? Kan han vara stressad över något? Kanske ont? Har han stått på samma foderstat länge? Varit dålig i magen länge?
 
Det låter inget vidare.
Det jag tycker du ska göra är att gå igenom en liten checklista...

1. Ger du tillräckligt med grovfoder dvs hö?
2. Han kanske får för mkt krafftfoder??
3. Avmaskad?
4. Får han röra på sig tillräckligt?
5. bytt foder nyligen som han inte tål?
6. Vad äter han på i hagen. Nu när det inte finns så mkt gräs i hagarna går hästarna på mindre bra växter de tidigare ratat.

Har du kollat alla dessa punkter och han fortfarande har problem tycker jag du ska höra med veterinären vad han/hon tycker.
Krafft ska annars ha en bra magtarms-tillskott. Har själv inte provat men hört att det ska vara bra. Annars ´kanske du kan prova med filmjölk ett tag.

Det kan mycket möjligt vara så att han "bara" får för mycket luft i magen vilket gör den i obalans men uteslut allt annat så det inte ligger något dolt bakom.
Han kanske är luftsnappare för att han har problem med magen och inte tvärtom? Din lille vän kanske har magkatarr och det är inte roligt. Men då är väl proviva nyponsoppa bäst. :confused:
 
min förra häst hade också olla luktande avföring. Och jag åkte in till vet med henne. Hon hade rubbningar i tarmfloran. Och fick äta proaktiv (tror jag det hette) som jag köpte med mig från djursjukhuset. Mitt råd till dig -åk in till veterinären, magen är super känslig så mixrta inte själv, överlåt det till proffsen. mvh malin
 
har du forsökt med bakterie balans?
det gav jag min häst då den var dårlig och lös avföring.
 
När mitt arabsto var lös i magen & det luktade bläää..., så fick hon vanlig bakjäst. 1 pkt om dagen ca 2 månader, sedan ½ pkt i en månad därefter ½ pkt varannan dag i 1 månad. Därefter slutade vi & hon har aldrig haft problem med magen igen. Hennes mage mådde inte bra pga stress/ flytt & dåligt ätande av grovfoder. Men bakjästen var en dunderkur.
 
Hej!
Ja du, alla dom där punkterna är kollade, allt är i bra skick och han äter som han ska, 2 kg groov om dagen och fri tillgång på hö. Motioneras regelbundet.
Jag är 99% säker på att det har med snappningen att göra, såklart. Det kommer ju in tonvis med luft i magen,,,,vem blir bra av det?? Men eftersom han gör det så skulle jag vilja veta vad man kan ge åt just det...obalanseen pga luften...
 
försök att ge så mkt grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt. Ha hästen ute mkt.
Ge mag-tarm-balans (tex Probimin)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Katthälsa Hej, min kattunge (15 veckor) har senaste veckan haft problem med magen. Hon bajsar väldigt ofta & ganska så löst, ser ungefär ut som...
Svar
3
· Visningar
779
Senast: Sol
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 478
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 058
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp