Bukefalos 28 år!

Vad ge "magsjuk" katt?

Idas

Trådstartare
Min lilla kisse är med oss ute på landet över veckan och har möjlighet att gå ut här då det inte finns några andra katter/bilar i närheten.

Nu har hon antagligen ätit någonting konstigt utomhus då hon var lös i magen när hon kom in. Hon verkar lite låg och trött nu och vill helst sova.

Finns det någonting man kan göra/ge henne för att lindra? Hon har inte kräkts någonting utan var som sagt lös i magen senast hon gick på lådan.

Har tyvärr ingen veterinär att åka till förrän tidigast imorgon bitti utan måste avvakta tills dess.
 
Jag vet inte hur lös din katt är i magen men vill bara säga att min katt (som annars bara varit innekatt) fick gå ut i koppel medan vi var i sommarstugan i somras och då tyckte jag att hon var lite lös i magen också. Hon t.o.m spydde de två första gångerna hon åt gräs, och då spydde hon flera gånger :cool: Hon fick i sig mera vatten och smakade ju lite på ditt å datt ute så hon var helt enkelt en ovan stadskatt ute på landet för första gången :D Och hon blev ju lite tröttare av allt nytt äventyr.
Jag håller tummar och tassar att det är likadant för din!
 
Ge överkokt ris och kokt vit fisk blandat och servera det ljummet. Om du kan få i henne morotspuré så är det bra men det är inte alla katter som äter det.
Det är viktigt att hon inte blir uttorkad. Nyp försiktigt i nackskinnet, det ska gå tillbaka med en gång, annars är hon uttorkad och då får du tvångsmata henne med vatten. Det går bra att ta en spruta som man ger alvedon med till bebisar, (alltså en spruta utan kanyl) stoppa in den i mungipan och spruta sakta mot kinden. Katten ska hållas i samma läge som om hon stod upp och drack själv. Du ska alltså inte hålla upp henne mot dig för då kan hon sätta i halsen. Det är viktigt att katten får i sig mat också. Du kan blanda upp blötmat med lite vatten och hälla i sprutan och tvångsmata henne på samma sätt som med vattnet om hon inte äter självmant. Du kan också tvångsmata henne med morotspuré.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
777
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 513
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp