Bukefalos 28 år!

Vad ge unghäst??

D

Dojo Kelder

Plockar troligtvis hem ett varmblodssto på 3 år i helgen. Vad för kraftfoder är bra att ge henne?? Något speciellt till unghästar?? Hon är lite tanig just nu och ser gärna att hon lägger på sig lite till..
 
Sv: Vad ge unghäst??

Ur foderstatssynpunkt så är din häst inte längre en unghäst utan ska utfodras som vilken vuxen häst som helst.

Börja med ett bra hö med högt proteininnehåll och komplettera vid behov med lämpligt passande kraftfoder! Men höet är viktigast!!
 
Sv: Vad ge unghäst??

För mig är det lite märkligt att "man" resonerar så. Jag vet att det står så i tex hästens näringsbehov och utfodring, men de flesta hästar växer ju fortfarande som 3-åringar. Därför behöver de ju även mer än en färdigvuxen häst!
 
Sv: Vad ge unghäst??

För mig är det lite märkligt att "man" resonerar så. Jag vet att det står så i tex hästens näringsbehov och utfodring, men de flesta hästar växer ju fortfarande som 3-åringar. Därför behöver de ju även mer än en färdigvuxen häst!

Håller fullständigt med, växande hästar behöver mer protein och kan därför inte fodras som en vuxen häst!
 
Sv: Vad ge unghäst??

Ta en titt på krafft groov, tycker att våra unghästar svarar väldigt bra på det.
 
Sv: Vad ge unghäst??

Den lilla extra den växer som treåring klarar den med en normnal foderstat.
 
Sv: Vad ge unghäst??

Men man vet ju inte i förväg hur mycket mer den växer... Dessutom kanske den även har ridits in och tränas, då krävs det betydligt mer än en "färdig" vuxen häst. Kan bara ta min egen häst (nu fyra år) som exempel. Han krävde bra mycket mer under hösten/vintern som treåring än om jag skulle räknat på honom som vuxen.

Så jag är av en annan åsikt än du.
 
Sv: Vad ge unghäst??

När jag fick hem min nuvarande häst (4 årigt varmblod) i midsommras så vägde hon under 400 kg ( har för mej att det var 370 kg ungefär) och var 162 cm i manken. Höftknölarna stack ut och hon hade ingen glans i pälsen. Hon hade stått i träningsstall i estland. Hon hade körts en månad sen var hon sönderkörd. Sen reds hon i stället. Hon stog där i nästan 2 år. Men när jag började fodra upp henne fick hon mer eller mindre fri tillgång på hö och gick på bete på dagarna och ca 2 kg Hestekrafft och 0,5 kg hippo Bas Cool och chevinal plus. Efter en tid märkte jag att hon även hade stressmage så då fick hon även linfrökaka. På det gick hon väldigt snabbt upp i vikt. Efter en månad vågade jag lägga en sadel på henne nu rids hon som vilken ridhäst som helst. Väger idag ca 430 kg och har växt så hon är ca 166 cm i manken. Lite lite fortfarande men hon ser inte ut som en vinthund och man ser inte revbenen på henne. Idag får hon 9 kg hö (Hon äter inte mer) plus gräset i hagen. 4 dl lusern pellets och 4 dl Betfor pellets och ca 0,5 kg havre och 0,5 kg fibergi om dagen. Detta kommer att ökas då hon har vilat i två veckor och sätts nu igång igen efter en hovböld som spökat.
 
Sv: Vad ge unghäst??

Det jag menar med en normal foderstat är att man har samma kvot mellan protein/energi som vuxna hästar.
Sen är ALL utfodring individuell. Man kan räkna ut så att foderstaten är väl balanserad, MEN sen måste man även använda ögonen och se med! Oavsett ålderpå hästen!
Är hästen för smal behöver den mer mat, med bibehållen kvot. Är den för fet minskar man lite, fortfarande med bibehållen kvot.

Sen kan jag väl anse generellt att man beräknar hästens vikt i underkant, där är en felkälla och orsak till att många hästar får för lite mat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp