vad ger man en ettåring??

T

Tess82

jag funderar på att köpa en ettåring,och undrar på ett ungefär vad man ger för foder till sin lilla pojke?alltså hur mycket hö,ska han ha havre?mineraler bör han väl ha iallafall?! ja mm mm.vad ger du/ni era unghästar? /Tess :confused:
 
Ge han fri mängd på hö, och ca 2-3kg groov. Men börja ge lite så han inte får en chock i kroppen! Jag gav min ett åring i fjol 2kg groov under hösten och under vintern/våren när höt blev lite sämre fick hon 3kg groov! kan även ge breed men det måste kompiteras. Om du ger groov så behövs oftast inte annat foder förutom hö förstås! :rofl:

Kan lova att du kommer inte att ångra dig om köper en ettåring! det har inte jag gjort för en sekund! hon är min lilllla prinsesa! lilllla och lilllla hon mätes 161cm i augusti! :confused: hon är född den 20juni så hon blir större en vad jag beräknat med! hoppas att du skaffar en bäbis, du kommer inte att ångra dig :bump: :bump:
 
Det beror HELT på vad du har för hö.

Har du BRA hö så räcker det med bara hö. Har du sämre hö behöver du kraftfoder med. Vad och hur mycket beror på hövärdena.

När jag hade stuterivärden på höet stod min svårfödda åring på fri tillgång och mådde prima. När jag hade normalvärden på höet blev det 2 kg kraftfoder med (ingen ide jag rabblar VAD för kraftfoder), och när jag hade skithö blev det en förbannad massa proteinkraftfoder i ganska stora mängder.

Men ser du till att bemöda dig om att leta upp ett analyserat hö med "stuterivärden" så kan du ge fri tillgång på hö, luta dig tillbaka och sitta och mysa över alla pengar du sparar på att inte ge kraftfoder.

Jmf följande kostnader: Stuterihö a 1.25 (BILLIGT!) kr/kg. Fri tillgång, åt ca 10 kg/dag. 387.50 kr/månad

8 kg skithö, 1.25 kr/kg = 310 kr per månad. Kraftfoder, totalt 1200 kr/månad. Summa 1510 kr/månad..

Så, det beror HELT på vad du har för hö (eller hösilage om du föredrar det). Precis som med alla andra hästar mao. Letar man rätt på bra hö behöver man inte ge kraftfoder.

Att ge hö + 2 kg groov är ganska vansinnigt, det kan bli HELT fel, det kan bli bra och det kan bli alldeles för mycket.
 
FRI tillgång till hö som är självklart så klart=)
Och sedan beror det helt på hästen han/hon kanske inte tål en viss sort men vi utgår från att den tål allt=) Då skulle jag ge kraft breedantal kilon står på förpackningen och du måste se på hästen hur den reagerar på mängden
 
Fri tillgång på ett hö med lågt proteinvärde blir KATASTROFALT...

Fri tillgång på stuterihö + 2 kg krafft breed blir inte heller så lyckat.

Så, någon standardgiva finns inte, hur gärna fodertillverkarna än vill. Det beror helt på höet.

Och fri tillgång på oanalyserat hö är att spela rysk roulette...
 
detta ska du väl inte skriva till mig utan till hon som skapar tråden lilla damen där ;)
 
FRI tillgång till hö som är självklart så klart=)
Och sedan beror det helt på hästen han/hon kanske inte tål en viss sort men vi utgår från att den tål allt=) Då skulle jag ge kraft breedantal kilon står på förpackningen och du måste se på hästen hur den reagerar på mängden

Det ovan skrev du själv Solenpoolen, så svaret är till dig. Trådskrivaren har jag redan svarat.
 
har pratat med uppfödaren som han även kommer att stå hos,och hon kommer att utfodra honom med hestekraft + havre & hö förstås. tack för all hjälp iallafall. /Tess :bump:
 
Hestekraft är ett bra foder. Se till att hästen får mycket av det :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 673
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
301
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp