Vad gör det om hundra år

Alltså ? Nu har jag alldeles för mkt fritid jag med .... MEN hur orkar ni ens dividera om såna här saker ?

Dvs nej jag funderar ALDRIG på dessa saker å är verkligen inte ett dugg intresserad av hur det ser ut om hundra år...
Bollen är rund och allt kan hända (byt ut bollen mot jorden)

Eller så ser det ut precis som nu men ändå inte... Inget nytt under solen liksom ...
Jag är sjukligt nyfiken av mig :)
 
Vad gör det om 100 år, när vi är nästan dubbelt så många på vår planet än nu som ska samsas och komma överens?
 
Dvs nej jag funderar ALDRIG på dessa saker å är verkligen inte ett dugg intresserad av hur det ser ut om hundra år...
Bollen är rund och allt kan hända (byt ut bollen mot jorden)

Fast mycket sker ju inte av sig självt, utan som konsekvens av t.ex. hur vi människor beter oss. Jag tänker att det kan vara ganska viktigt (och, för all del, allmänt intressant) att tänka framåt, om det så gäller miljö, fattigdom, flyktingströmmar, sjukvård, teknik yada yada. Som enskild individ kan man kanske inte påverka stort, men vi är ju alla med och formar samhället på ett eller annat sätt.
 
Alltså ? Nu har jag alldeles för mkt fritid jag med .... MEN hur orkar ni ens dividera om såna här saker ?

Dvs nej jag funderar ALDRIG på dessa saker å är verkligen inte ett dugg intresserad av hur det ser ut om hundra år...
Bollen är rund och allt kan hända (byt ut bollen mot jorden)

Eller så ser det ut precis som nu men ändå inte... Inget nytt under solen liksom ...
Jag tycker sånt kan vara kul att fundera på. På samma sätt som man funderar på andra saker.
 
Om vi börjar med att tänka tillbaka 100 år, 1915, en tid när antalet bilar i en ort kunde räknas på ena handens fingrar och människor skrev brev till varandra för att hålla kontakt. Hur mycket fantasi de än hade kunde de ALDRIG ha föreställt sig det samhälle vi lever i idag. Med datorer, charterresor och hjärtkirurgi.

Det har varit en enorm utveckling och jag tror inte det kommer att stanna av. Oavsett om det blir krig, polarisarna smälter eller fågelinfluensan tar oss, så kommer vi att fortsätta.

Jag tror vi kommer att ha AI's, chip-inplantat och kanske tom kall fusion. Jag tror att den överlägset största religionen kommer att vara ateismen. Och jag hoppas att vi börjat bygga våra första kolonier på Mars.
 
Vi pratade förresten hemma om det där med religioner, tror jag utelämnade det. Sambon är övertygad om att det kommer att mattas av framöver även i resten av världen så religionerna inte längre är med och styr över lagar osv. Med det skulle även konflikterna som grundas på religionen minskas ner. Vad ska folk då bråka om? Ytor till följd av klimatförändringar? Undrar hur kulturerna i länder som idag är starkt påverkade av religion kommer se ut.

Drömscenario vore ju annars om människor kunde samarbeta över alla gränser. Glömma det som hände igår och se vad vi kan göra bättre i morgon.

@corzette ge mig mer av dig.
 
Enligt Hans Rosling så har antalet födda barn i världen slutat att öka.
Tydligen är den svenska bilden om en exploderande stor befolkningstillväxt i världen felaktig.

Japp. Om jag förstår det rätt så minskar ökningen. Så om runt 100 år är vi antagligen nära dubbelt så många på planeten än nu. Men vi kanske inte blir så många fler efter det.
 
Vi pratade förresten hemma om det där med religioner, tror jag utelämnade det. Sambon är övertygad om att det kommer att mattas av framöver även i resten av världen så religionerna inte längre är med och styr över lagar osv. Med det skulle även konflikterna som grundas på religionen minskas ner. Vad ska folk då bråka om? Ytor till följd av klimatförändringar? Undrar hur kulturerna i länder som idag är starkt påverkade av religion kommer se ut.

Drömscenario vore ju annars om människor kunde samarbeta över alla gränser. Glömma det som hände igår och se vad vi kan göra bättre i morgon.

@corzette ge mig mer av dig.
Jag tror att grunden till de flesta konflikter/krig handlar om konkurrens om resurser. Men man kan inte bara säga att "Jag vill ha det du har" utan man vill ha en ideologi att rättfärdiga sig med. Det kan man ha religionen till. Därmed inte sagt att den enskilde medborgaren/soldaten tänker så.
 
Japp. Om jag förstår det rätt så minskar ökningen. Så om runt 100 år är vi antagligen nära dubbelt så många på planeten än nu. Men vi kanske inte blir så många fler efter det.
Föreställ er vilket åldringsberg det kommer att bli sen. Men det går ju inte att komma runt det. Om vi inte kan uppfinna fler planeter förståss.
 
Jag kom att tänka på franska revolutionens slagord frihet, jämlikhet, broderskap. Jag skulle vilja översätta dom till utbildning, jämlikhet och demokrati. Det tror jag är vägen till en bättre framtid.

Hjälp så djup man kan bli nu då :p
 
Japp. Om jag förstår det rätt så minskar ökningen. Så om runt 100 år är vi antagligen nära dubbelt så många på planeten än nu. Men vi kanske inte blir så många fler efter det.
Det är ju lite det här som Rosling menar att vi i Sverige har en aning skev bild av befolkningsökningen.

Det är väl snarare så att då ökningen har upphört och går åt andra hållet. Dvs vi blir någonstans mellan 10 och 11 miljarder för att sedan minska. Dvs om 50-100 år så kommer vi kanske tom vara färre än vi är idag.

Läste en intressant artikel om det för något/några år sedan. Skall se om jag hittar den.

Det absolut största hotet mot människans existens var enligt artikeln girighet (lite enkelt sammanfattat).
 
Om vi börjar med att tänka tillbaka 100 år, 1915, en tid när antalet bilar i en ort kunde räknas på ena handens fingrar och människor skrev brev till varandra för att hålla kontakt. Hur mycket fantasi de än hade kunde de ALDRIG ha föreställt sig det samhälle vi lever i idag. Med datorer, charterresor och hjärtkirurgi.

Det har varit en enorm utveckling och jag tror inte det kommer att stanna av. Oavsett om det blir krig, polarisarna smälter eller fågelinfluensan tar oss, så kommer vi att fortsätta.

Jag tror vi kommer att ha AI's, chip-inplantat och kanske tom kall fusion. Jag tror att den överlägset största religionen kommer att vara ateismen. Och jag hoppas att vi börjat bygga våra första kolonier på Mars.
Jag förstod dom två första styckena. Det tredje däremot, där får jag lite problem. Kall fusion, que?

Kolonier på Mars, alltså för mig är det obegripligt att vilja ut i rymden. Jag får panik vid blotta tanken. Jag stannar så gärna på vår lilla jord.
 
Jag kom att tänka på franska revolutionens slagord frihet, jämlikhet, broderskap. Jag skulle vilja översätta dom till utbildning, jämlikhet och demokrati. Det tror jag är vägen till en bättre framtid.

Hjälp så djup man kan bli nu då :p
Fast du har så rätt så. Måste hitta artikeln.
 
Det är ju lite det här som Rosling menar att vi i Sverige har en aning skev bild av befolkningsökningen.

Det är väl snarare så att då ökningen har upphört och går åt andra hållet. Dvs vi blir någonstans mellan 10 och 11 miljarder för att sedan minska. Dvs om 50-100 år så kommer vi kanske tom vara färre än vi är idag.

Läste en intressant artikel om det för något/några år sedan. Skall se om jag hittar den.

Det absolut största hotet mot människans existens var enligt artikeln girighet (lite enkelt sammanfattat).
Intressant. Det är också ett tag sedan man konstaterade att nu är det fler som dör av för mycket mat än för lite.

Det där om girighet tror jag helt och fullt på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 877
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp