Vad gör du när hästen skyggar?

S

Skogssvamp

När du rider om du tex rider förbi en jättefarlig sten/brevlåda/soptunna etc. Hästen studsar till/hoppar iväg. Vad gör du då? Ingenting? Blir arg? Försöker lugna? Något annat?
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

min nuvarande häst blir jag irriterad på då han endast är löjlig, jag korigerar honom. medans min förra klappade jag lätt och lugnade honom. för de få gånger han blev rädd var han jätte rädd.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Låtsas som ingenting. Jag tror att om jag inte visar på nån reaktion så kanske hästen förstår att det inte är något att bry sig om.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Låtsas som ingenting. Jag tror att om jag inte visar på nån reaktion så kanske hästen förstår att det inte är något att bry sig om.

Samma här, funkar på min häst.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Låtsas som ingenting. Jag tror att om jag inte visar på nån reaktion så kanske hästen förstår att det inte är något att bry sig om.

Så gör jag med, min häst reagera genom att hoppa till på stället så det nästan känns som han tappar benen ^^ Jag sitter lugnt (samtidigt som jag korta upp tyglarna när han hoppa till) och låter honom få kolla på det som gjorde honom rädd. Och när han upptäckte att jamen det va ju ingen fara så fortsätter han. Ibland kan han skygga till i skritten, hoppa till men fortsätter att skritta och då berömmer jag honom :)
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Beroende på häst, så gör jag alt. ingenting eller skäller/muttrar lite på den, o sen låter jag hästen gå fram och titta på det läskiga.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag brukar rida tillbaka och sen rida framför den läskiga saken ett par gånger fram och tillbaka, så att hästen inser att den där jätteläskiga stenen faktiskt inte alls är på jakt efter middagen ;)

Sen beror det ju på vad man sitter på för häst, är det en som faktiskt är väldigt rädd så använder jag rösten och sitter lugnt på för att få hästen att gå fram till den läskiga saken.

Om hästen däremot bara dummar sig och beter sig mer som "Åååh... jag är sååå ... hmm... rädd...!" kan jag i dem lägena blir lite arg och be hästen att sluta tramsa!
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag pressar henne lugnt och milt förbi det hon skyggar för. Gör ingen affär av det, varken daltar eller straffar, bara manar på.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Om hon inte vänder på en femöring och börjar springa några steg åt andra hållet så gör jag inte så värst mycket. Vänder hon och drar en bit så blir jag oftast arg och manar henne framåt när vi väl är på väg åt rätt håll igen så att säga. För ofta händer sådant där när hon är pigg och har nerverna utanpå skinnet - hon "letar" saker att bli rädd för så att säga för att ha en ursäkt att skutta iväg..

Om hon bara går lite åt sidan så bryr jag mig inte.

Om hon är tramsig för att hon är pigg eller dylikt (efter 12 år märker jag skillnad på rädd och "rädd". ;p) så petar jag med skänklarna i sidan en gång så hon fattar att det inte funkar den här gången heller och sen sitter jag bara där.. Med långa tyglar och väntar på att hon ska gå fram till det läskiga. För oftast SKA hon prompt fram, även om hon nästan kryper ur skinnet för att det är så "läskigt", hon smyger fram och sniffar och sen är det bra. Vilket får mig att fnissa lite när hon gör så..

Om hon är uppriktigt rädd för något, så får hon den tid hon behöver till att gå fram till det farliga. Jag klappar och pratar med henne. Långa tyglar.

Så det beror lite på situationen.. :)


På någon annan häst skulle jag förmodligen bara behålla lugnet och småprata och klappa lite.. Om det inte uppenbart att det är helt och hållet trams hästen håller på med..
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Hugger en knapp.
Fast det är inte alltid så lätt att göra, om hästen t ex kastar sig i sidled, snor runt och rusar 20 m tillbaka är det ganska svårt att låtsas som ingenting och rida vidare. Visst försöker man alltid göra så lite som möjligt, men jag uppfattade det som att TS undrade vad ni gör när hästen faktiskt redan reagerar.
Håller med om att det beror på om den verkligen är rädd eller bara fånar sig, men det Är svårt hur man ska bete sig ibland. Min häst har vid något tillfälle blivit panikrädd och t o m börjat resa, och tro mig då är det svårt att låtsas som ingenting..
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Min häst kan också bete sig som du beskriver men då riktar jag tillbaka henne där hon var innan hon skyggade och fortsätter.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Om det är möjligt så vänder jag tillbaka så att hon får gå fram och titta/nosa på det "farliga", jag pratar under tiden som vanligt.

Ibland är det ju inte möjligt om det tex är något som åker förbi eller så men då försöker jag hitta något liknande att gå fram till så att hon vet vad det är nästa gång.
För min häst är det det här sättet som fungerar bäst.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Min förra häst blev sällan räddare än att man kunde driva lite lätt och så gick han förbi. De gångerna han blev riktigt rädd så hoppade jag helt enkelt av och gick före. Han lugnade sig betydligt när jag befann mig på marken.


Nuvarande pållen hade helomvändningar som standardreaktion på precis allt som inte var exakt som det brukade i skogen. En ny pinne på stigen, ett blad som var vänt åt fel håll osv. Jag lärde mig snabbt att det som var mest effektivt var att försöka sitta kvar lugnt och vända tillbaka honom åt rätt håll. Sen var det bara att vänta tills han eventuellt vågade ta sig förbi.

Han är fortfarande, fem år senare, en liten räddhare men har fått ett helt annat sätt att tackla sina monster. Numera hoppar han mest till, eventuellt ett steg åt sidan, istället för helomvändningar. Det funkar fortfarande inte att driva honom förbi något som han tycker är läskigt, då vänder eller backar han, men om han får stanna och titta i lugn och ro så går det att försiktigt mana honom förbi efter ett tag. Det går lite fortare om jag befinner mig på marken, men det gör inte så stor skillnad som det var för min förra häst.

Kort sagt: lugn, tålamod och en uppmuntrande klapp på halsen är det som funkar bäst för oss.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Bror nog lite på vad det är som hästen skyggar för. Om det är något som man alltid måste passera och hästen skyggar för. ex Hästen jag rider in var skiträdd för fåren i fårhagen som ligger ca 100 m från stallet. jag gick förbi fåren med honom på lång lina fram och tillbaka, stannade och tittade och gav honom beröm ( han är en succer för beröm) nu skyggar han inte för fåren.

Men om man är ute och hästen skyggar så bör man behålla lugnet och agera på det sätt som man avgör är bäst för just den hästen eftersom de fungerar olika, vissa fryser fast medan andra exploderar.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Till en början hoppade min pålle åt sidan för praktiskt taget allt! Brevlådor, soptunnor, stenar. ALLT var farligt. Stora hemska monster som äter små pållar typ... :eek:
Så man fick vara beredd förjämnan. Men efter hand märkte hon ju att det inte var så farligt för matte gjorde ingeting. Och då kunde det inte vara farliga monster.
Men jag har fått många goa skratt när min pålle gör stoora ögon när det helt plötsligt står en traktor i hennes skog! DÄR brukar den inte stå! FAAARLIG.
Men hemma på gården bevärda hon den inte med en blick.:D
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Att låsas som ingenting är oftast det bästa. Hålla en lugn och sansad andning och i ditt kroppsspråk visa för hästen att det inte är någonting att oroa sig för. När min förra ponny "skyggade till" för saker, helt plötsligt är jag lite glad att jag är som jag är, jag hinner inte reagera utan tänker bara "jaha.." och rider vidare.
Att bli arg hjälper inte alls.

M-oaa
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Låtsas som ingenting och passerar, eller också låter jag hästen titta, klappar den litergran och pratar med den. Skulle aldrig falla mig in att bestraffa den.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Semester.
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp