Vad gör du när hästen skyggar?

Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag sitter lugnt (samtidigt som jag korta upp tyglarna när han hoppa till) och låter honom få kolla på det som gjorde honom rädd.

Hmn, jag gör precis tvärtom. Länger tyglarna, har fått för mig att jag genom att korta dem visar hästen att det hänt något ( läs: dykt upp något att titta på ), och förstorar upp den farliga saken. Men det är ju som sagt vad jag själv tror. Kortar du dem för att få kontroll eller så? :)
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Vänder och rider tillbaka. Och igen. Och igen. Och igen. Tills kusen inte orkar bry sig längre.

Det jag inte förstår är det som KLAPPAR när hästen gör så här. Det är ju att ge beröm för reaktionen!
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

När du rider om du tex rider förbi en jättefarlig sten/brevlåda/soptunna etc. Hästen studsar till/hoppar iväg. Vad gör du då? Ingenting? Blir arg? Försöker lugna? Något annat?

Inget.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Hmn, jag gör precis tvärtom. Länger tyglarna, har fått för mig att jag genom att korta dem visar hästen att det hänt något ( läs: dykt upp något att titta på ), och förstorar upp den farliga saken. Men det är ju som sagt vad jag själv tror. Kortar du dem för att få kontroll eller så? :)

Gör som du. Har experimenterat med min häst och insett att hon funkar som du beskriver, kortar man tyglarna gör man hästen beredd på att något ska hända.

Men visst är det svårt ibland när hästen studsar och kastar sig för något och ens reflexer vill ta tag ordentligt i tyglarna.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag klappar delvis i lugnande syfte, och när hästen redan hoppat till. Jag förutsätter att den inte sticker iväg. Då ser jag inget fel i att berömma att den står där den står.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

jag släpper efter lite på tygeln och ger hästen utrymme att gå fram. Sen trycker jag till med skänkeln lite bestämdare än vanligt och rider fram till det läskiga. är hästen jätte rädd sitter jag av och leder fram hästen till det farliga. när hästen kan stå stilla vid det "farliga" rider jag förbi fram och tillbaka några gånger tills hästen inte alls bryr sej längre och sen´berömmer jag och rider vidare :)
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Vänder och rider tillbaka. Och igen. Och igen. Och igen. Tills kusen inte orkar bry sig längre.Det jag inte förstår är det som KLAPPAR när hästen gör så här. Det är ju att ge beröm för reaktionen!

Min häst bryr sig inte så mkt om saker och skulle hon reagera lite så tittar jag på saken och säger att det är lugnt och bryr mej inte. Hon reagerar lite på grannens traktor men jag försöker att inte tänka på det men känner att hon spänner sig lite.

Sambons häst däremot är lite känsligare för nya saker, t ex när en granne satt plastband på sin grind, då var det jättefarligt.
Sambon gör då som du, han red fram och tillbaka tills hästen inte brydde sig mer. Nästa gång vi red förbi tittade han lite, och gången efter tittade han inte alls.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

beror på situationen

i padocken står i ena hörnet några hinderstöd som min häst alltid är livrädd för, mer eller mindre. Jag har flera gånger gått fram och visat henne stöden så hon borde veta att de inte är farliga, men den metoden hjälper inte henne. Så jag gör så att jag ställer henne bort ifrån det farliga. Så länge hon bara spänner sig och trycker sig från det farliga så låtsas jag som ingenting, men om hon skulle kasta sig inåt bort ifrån det farliga så är jag direkt på henne med innerskänkeln och korrigerar, för jag anser att hon är lite tramsig. Men jag försöker att inte bli arg på henne för det gör ju ingen nytta.

Om vi rider ut och hon blir rädd för en sten ex så gör jag ungefär samma, så länge hästen går med spända steg förbi och fnyser så försöker jag bara ställa henne från det farliga och att inte bry mig så mycket, försöker hålla henne mellan skänkel och hand bara. Skulle hon kasta sig åt något håll så möter jag upp med skänkeln och kräver att hon ställer sig från det farliga.

Skulle hon bli livrädd och vända sig om och springa iväg så har jag handlat för långsamt, då är det inte mycket att bestraffa hästen för utan bara att ta om proceduren igen.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Låtsas som ingenting. Jag tror att om jag inte visar på nån reaktion så kanske hästen förstår att det inte är något att bry sig om.

Jag mé! Min är ungis, bara tre år, och stencool, är inte rädd för nåt och tar alltid täten när de andra hästarna skyggar när vi rider ut. Han är även ledarhäst i hagen så ung han är, kanske fick vara hingst lite för länge. Kanske därför han är som han är...
Love him! :love:
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Ja det bästa är nog att göra inget. (o visst är det lättare sagt än gjort). För mig funkar det bäst

-att ge längre tyglar,
- titta rakt fram (inte på det "otäcka")
- le
- slappna av i hela kroppen
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Det jag inte förstår är det som KLAPPAR när hästen gör så här. Det är ju att ge beröm för reaktionen!

Jag började med klappar för att ge beröm för att hästen faktiskt stannade istället för att dra runt i 180-graderssväng i full travartrav så fort det dök upp nåt som han tyckte var läskigt (vilket var ofta!). Nu är det ju ett tag sen han gjorde helomvändningar, men en liten klapp på halsen när han väl bestämt sig för att våga gå förbi istället för att fly tycker inte jag är något negativt? Då menar jag inte att jag börjar klappa honom direkt när han hoppar till, utan när han vågar sig framåt.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Har en häst som kan vara lite skvättig. Gör inget särskilt förutom slappnar av och sitter tungt i sadeln med lite lätt kontakt med munnen när jag känner att han spänner sig. Rider ev fram och tillbaka några gånger. Skulle aldrig någonsin vare sig klappa eller bestraffa, gör så liten affär av saken som möjligt.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

oftast ingenting.
Slår hästen tvärstopp så korrigerar jag och berömmer utefter situationen
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag gör inget. Ser till att bara gå förbi. Min häst är hopplös och det är ingen mening att korrigera henne för då blir det bara värre. Så bestämt att vi bara går förbi och att det inte är nått att titta på. Stannar inte och och lugnar för det har ingen verkan.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

*kl*

inget, förutom att jag ofta skrattar jag för at jag tycker hon är så himla löjlig, och dessutom rätt söt när hon blåser upp sig över en "läskiga" grejer. en gammal boll som ligger i skogen och näsborrar stora som tefat, oj oj oj :rofl:

fast börjar hon tramsa och ska gå hem, då slutar jag skratta :mad:
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag lär min häst vid markarbete, att är vi ute på promenad och denne blir rädd får han reagera till en viss gräns. Jag är väldigt tydlig med att lära hästen att absolut inte hoppa framåt, på mig. Jag har haft unghäst dessa senaste åren, så det är det jag kan redovisa. Men att få hästen att lita på dig är a & o, vilket alla vet eg och när det bandet är bra ifrån början har man sällan en skrämd häst. Min var rädd för höpåsar, det fick han vara - eftersom det var en vanesak. Men långtradaren fick åka förbi utan problem. Våra underbara hästar :)
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

När du rider om du tex rider förbi en jättefarlig sten/brevlåda/soptunna etc. Hästen studsar till/hoppar iväg. Vad gör du då? Ingenting? Blir arg? Försöker lugna? Något annat?

Ingenting. Min häst är bara löjlig, han är inte rädd för sånt egentligen men jag ser ingen som helst vits i att "korrigera" eller "klappa till" min häst.
Sitter lugnt i sadeln och börjar istället tänka på hur jag ska aktivera min häst så han slipper hitta på egna monster när ridturen blir för tråkig.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Så länge han har näsan åt rätt håll manar jag bara på. Skulle han vända och försöka dra (har väl hänt 1 eller 2 gånger på 2 år..) korrigerar jag, hur hårt beror på situationen. Beröm får han när han går framåt, inte när han tramsar.
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Jag gör inget. om hästen blir istadig och inte vill gå förbi ställer jag den åt motsatta hållet och fortsätter som inget har hänt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp