Vad gör jag med hösilaget? Alldeles för bra analyssvar...

A

anna_lundsbo

Hej!
Efter förra årets 2:a skörd där protein o energi var lågt, så bestämde vi oss för att gödsla lite i år efter första skörden...

Om man räknar om värdena till kg TS så får man följande:
Energi 12,5 MJ/KG TS
Protein 102 G/KG TS
TS halten är 50%

Kan jag fodra med detta?
Vi har tävlingshästar MSV A dressyr, MSV B Hopp och fältävlanshästar.
Risken för fång orsakad av grovfoder är så vitt jag vet liten, i alla fall på tävlingshästar...

Jag önskar jag hade dräktiga ston... då hade väl värdena varit bra...

Hoppas Någon har tid att svara!
MVH
 
om hösilaget ligger på 50 i ts så får du ju
6,25 i energi
51 i smrb
per kg foder
energin är då låg för en högpresterande häst
vad du skall göra åt det är ju att ha ett kraftfoder med hög energi o lägre protein....
 
Re: Vad gör jag med hösilaget?

Nja, för en tävlingshäst var det ju inte bra värden, snarare för ett stuteri. Men kvoten är inte så farligt hög. Med så låg TS måste du ändå ge rätt mycket silage, och det går ju att ge i stort sett BARA silage. Proteinöverskott från grovfoder är absolut ingen fara, kanske det kan hjälpa din häst att bli ännu bättre :D

Fång orsakas dessutom inte av att grovfodret är proteinrikt, utan att tarmfloran störs, t.ex av för snabbt foderbyte. SÅ farligt högt är det inte.

Kvoten ligger på 7,3, så ger du t.ex havre så sjunker ju kvoten direkt, även med betfor. Många lägger sin foderstat med flit så högt med hjälp av t.ex lusern. Var glad istället!!
 
Re: Vad gör jag med hösilaget?

Tack Magdalena!
Då törs jag alltså börja fodra med det...

MVH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Tillis
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 832
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp