Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

En människa som får magsår /magkatar försöker döva suget/smärtan i magen med MAT varför skulle inte din häst känna samma sak som en människa att hon blir lindrad när hon äter och därför så äter hon i kopiösa mängder om hon får chansen ;)

Mvh Miaa
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

UTRED magsår innan du börjar proppa hästen full med div selen och etc.
I mina ögon finns det INTE en ursäkt att inte utreda :crazy:

Hur länge går hästen i hagen utan grovfoder?
Du är fullt meveten om att hästars magsyraproduktion aldrig avstannar och att den är byggd för att äta nästan jämnt? Och att ett stort problem inom häst idag är just magsår pga av för få fodringar och för lite grovfoder? Enligt en undersöning gjord av SLU så hade 80 % av travhästar och 50 % av ridhästarna som kom in MAGSÅR

Tycker att du skyller på saker hela tiden när folk kommer med råd, men det feta sanningen är att du förmodligen måste göra några radikala förändringar, och kan du inte det så skicka hästen till en mer lämpad ägare som faktiskt kan.
Inte är det väll rättvist att hästen ska behöva lida varje vinter för att du inte kan byta stall. :devil:

Så utred hästen för ev magsår och gör de förändringar som behvs för dess välmående.
Att den måt bättre på gräs har förmodligen att göra med ett konstant födointag så att magen fungerar normalt.
Den ska förmodligen inte stå långas tider utan grovfoder.

Bra att du sökte hjälp, blir bara så himla frusterarad när hästar som inte mår bra kommer upp och blir lidande av att de måste anpassas till ägaren. Vi är anpassningsbara medans hästar faktiskt har vissa behov som de behöver få tillgodosedda och när de inte får det.. ja då mår de som du märkt inte så bra :crazy:

Mumin
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Säger som flera andra magsårsutred din häst. De saker du berättar om är bl.a. det som syns som symtombild.

Antingen så slutar de äta eller annars så stoppar de konstant i sig det som går att äta. Luktar skiten surt så har du ytterligare ett symtom.

Fler symtom som kan ses, svåra att hålla i vikt, om de har möjlighet doppa grovfoder i vattnet, kan vara makalösa på att äta saltsten, ha en personlighet som skiftar mycket och ofta.

Sedan så är en häst en INDIVID. Bara för att du har uträknad foderstat och enl. tabellhästens grund täcker din hästs behov av mineraler och vitaminer betyder det inte att allt är perfekt. Din häst kanske har ett mycket större behov än tabellhästen och har den magsår så lär du verkligen ge för lite och *elda åt kråkorna* eftersom hästens mage är trasig och inte kan ta upp det den stoppar i sig på ett tillfredställande vis.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Jo jag vet att hästar är gjorda för att äta mestadelen av dygnets timmar och jag är nog den enda i vårt stall som är noggrann med detta.

Min avsikt är inte att skylla ifrån mig. Det känns bara som att jag inte vet vilket ben jag ska stå på och just det här med magsår har jag inte så mycket tänkt på tidigare eftersom min häst aldrig visat nån typ av stressymtom. Som jag har förstått det nu så kan även hästar som inte visar något ha magsår.

Jag vill givetvis inte heller att min häst ska gå och må dåligt och hästen är nu för försäljning eftersom jag känner mig värdelös som ägare.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

äsch ingen är perfekt *ryck upp dig nu *
Men det är himla lätt att sätta sig av bekvämlighet i en position där man känner att man inget kan göra och därför gör man inget.

Utred totton för magsår, tänk vad enkelt om det är anledningen. Om det onda försvinner så kanske hästen slutar att proppa i sig vad som helst och dina problem är lösta :banana:

Du är inte alls en dålig ägare, en dålig ägare skulle inte försöka lösa problemet och inte ställa en fråga.

Bry dig inte om griniga mumintroll hon har sett för många beteendestörningar och ledsna hästar så hon är lite skadad :angel:

Förr trodde man att beteenderubbningar såsom krubbbitning gav magsår- idag tror man att det är tvärtom. Magsår ger beteenderubbningar. Pga endorfiner som gör att det känns bättre. Det din häst har är också en form av beteenderubbning och se det som en alarmklocka.

Mumin

Känner sig dum över de allt för hårda orden :o
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

*knapplån* En av inackorderingarnas skit luktar surt + att hon äter kopiösa mängder, hon får 9 kg hösilage (torrt) Plus att hon äter ca 10 kg halm per dag, står på vila i sjukhage pga. hovledsinflammation så hon rids inte. Lätt att hålla hull på och inga stressymptom för utom att hon grisar så i sin box och äter allt sitt strö... Magsårskandidat?
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Det är ingen fara. Har kännt mig usel länge nu då min häst hela tiden drabbas av än det ena än det andra och det har gjort att jag nu är pank och därför känner att jag förmodligen inte har råd med alla dessa utredningar. Sitter verkligen på pottkanten just nu. Får gå och tigga pengar av mina föräldrar och det känns verkligen för jävligt, precis lika jävligt som det känns att veta att hästen mår dåligt. Men givetvis måste ju hästen utredas. Ska ringa vet. i morgon och höra vad som ska göras. Prisuppgift??

Köper hösilage ihop med min pappa (+ en tredje part) men han är en seg jävel att övertala när det gäller att sänka värdena på silaget. Har precis suttit och räknat på det och köper vi bara av ett annat parti hösilage med mindre värden så kan jag ge upp till 14 kg (i dagsläge får hon 9 kg). Men då är inte TS-halten mer än 60% (i dagsläge 72%), spelar det nån roll för magen? (Har ingen möjlighet att köpa foder på egen hand då jag saknar körkort.)

Vet du något om försäkringsbolagen går in och stöttar vid magsår. Har försökt kolla på Folksams sida men just villkoren går inte att få upp. Jag vet ju inte alls vilka summor jag har att vänta.

Helt klart är jag medveten om att hon har beteenderubbningar, särskilt när det gäller hennes sparkande i boxen. Men eftersom jag inte är i stallet 24 timmar om dygnet har jag inte uppfattat hur omfattande problemet är. Inte förrän i går när jag såg henne ordentligt in action. I ett dygn nu har jag grubblat som en galning på varför hon börjat bete sig så märkligt och ju mer jag läser om magsår desto mer övertygad blir jag. Det är ju så uppenbart att hon är väldigt väldigt frustrerad över något. Förstod bara inte att det var magen det berodde på förrän igår, då hon tittade på den efter att hon fått sina utbrott.

Om man nu misstänker magsår, ska man rida dom då?? Jag har ju precis fått igång henne efter någon månads vila pga hosta och nu börjar hon äntligen ta sig lite muskelmässigt. Rider inte henne hårt än, ca 30 min 4-5 dagar/vecka i nuläge.

Dock är hon inte mager och har inte varit nånsin, inga problem med aptiten, fin i pälsen, bajset luktar normalt etc. Har läst på en del om magsår och de symtomen jag läst är bland annat dessa men det enda jag än så länge fått ihop med henne är just beteenderubbningar, lös i magen samt diffusa koliksymtom. På vissa hästar ser man ju inte ens symtomen......fan vad jobbigt detta är!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

*knapplån* En av inackorderingarnas skit luktar surt + att hon äter kopiösa mängder, hon får 9 kg hösilage (torrt) Plus att hon äter ca 10 kg halm per dag, står på vila i sjukhage pga. hovledsinflammation så hon rids inte. Lätt att hålla hull på och inga stressymptom för utom att hon grisar så i sin box och äter allt sitt strö... Magsårskandidat?

Surt luktande skit är ALLTID ett varningstecken på att tarmfloran är rubbad och ur balans i hästens mage. Därifrån får man sedan gå vidare genom att titta på symtom.

Min unghäst har haft magsår sedan han var liten. Han har haft bästa uppväxt sen han kom till mig och bästa foder men vad hjälpte det när han hade det innan han kom eller fick det i samma veva som han flyttade hemifrån.

Han är en känslig häst som inte visar nåt utåt fullständigt cool kille i alla lägen, men han lägger sin stress och nervositet och dåliga självkänsla inom sig och det gav han magsår. Han hade även dåliga blodvärden och infektion i kroppen som inte blev bra försen han medicinerades och blev fri från magsåret.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Eftersom jag precis behandlat min häst så vet jag lite vad som gäller försäkringsmässigt. OM det är magsår så måste du behandla med magsårs medicin för att få ersättning.

Min vet. gav mig Pronutrin som visserligen gjorde hästen frisk, men som står som tillskottsfoder så jag fick inget för behandlingen.

Om du får vet. på din sida så att du får en utredning så kommer du få ersättning även för provtagning m.m.

Skulle rida, promenera men helt utan krav och stress för att inte göra det värre.

Vet ej vad som varit fel på din häst innan, men jag såg ett kort i en annan tråd där hästen stod med väldigt uppdragen buk och sköt rygg och uppvisade en kropp som gjorde ont alt. alldels för lite grovfoder. Båda alternativen ger vinthundsutseénde.

I detta läge så skulle jag inte bry mig så mycket om siffror utan hästen skulle få äta i stort fri tillgång på hösilage om den mår bättre av det. Tänk på att ge ordenligt med E-vitamin till hösilaget.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Kanske kan se ut som en vinthund men om man tittar ordentligt ser man den päronformade höbuken och den väldigt dåligt musklade bakdelen efter vila pga sjukdom. Att dom kutar med ryggen och drar upp magen är ganska vanligt när dom drar ner huvudet precis när man tar bilden, vilket hon gjorde precis när jag tog den bilden.
Jag vet inte, men jag ser ju henne varje dag och vet att hon absolut inte är tunn av grovfoder.....svårare att bevisa det för er på andra sidan bara..... Dock vet jag att hon på bilden saknar en hel del muskler men detta håller på att rättas till nu och hon börjar se riktigt rund och fin ut igen.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Jag kan inte tänka mig annat än att försäkringsbolaget skulle betala. Hästen behöver ju hjälp av veterinär. Men kolla upp, för guds skull, med ditt försäkringsbolag.

Sen har du ju en självrisk som går in och brukar gälla i 125 dagar. Dock brukar man ju behöva betala medicinerna själv.

Det är inte lätt att vara hästägare när man får en häst som blir sjuk. Det bästa är ju givetvis att ha dem hemma på sin egen gård där man kan göra som man vill istället för att anpassa sig hos en stallägare som skiter i om en häst är dålig.

Är man ung, har inget körkort, föräldar som inte kan så mycket är det ju självklart ännu svårare om man får sjuk häst. MEN gör så gott du kan så att hästen inte har ont.

Så här står det på AGRIAS hemsida.
6.1 Du kan få ersättning för dina kostnader när en veterinär undersöker, behandlar eller vårdar din häst för en sjukdom eller skada.
För nedanstående behandlingar gäller följande:
a) Akupunktur: Behandlingen måste ges i smärtstillande syfte av veterinär med akupunkturutbildning.
b) Tandvård: Behandlingen måste avse rotspetsabcess eller en akut tandfraktur som involverar käkbenet.
c) Sjukbeslag: Behandlingen måste avse fång, strålbenshälta, hovbensostit, hovbensfraktur, hovbensfi ssur, hålvägg, hovböld, spiktramp, hornspricka eller traumatiska hovskador. Sjukbeslaget ersätts om arbetet utförts på hästklinik eller om veterinär har remitterat arbetet till hovslagare i ”fält”, remissen ska bifogas skadeanmälan.
d) Benkorrigering: Ersätts upp till 1 ½ års ålder och behandlingen måste avse korrigering av:
- senkontraktur
- benaxelavvikelse
- bockhov.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 648
Senast: Sel
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 648
Senast: Korven
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp