Vad gör jag nu? (häst som aldrig blir ohalt, långt)

Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst...

Såhär ser han ut för närvarande:

Hästen är 15 år. Han har varit halt de senaste 2 åren som vi känner till, men förmodligen betydligt längre.
Efter en misstänkt kanske aningens halt-aningar åkte vi in till vet som konstaterade att han var ganska duktigt halt i alla ben. I ett halvår åkte vi in och ut på klinik och sprutade 1-2 leder i varje ben varje gång. Jag gissar, vi var kanske inne 4-5 gånger. När hältan enbart förbättrats lite efter så här många behandlingar gav veterinären upp. Det var då jul 2013, och hästen fick vila till ungefär februari 2014 då vi konstaterade att hältorna i alla fall inte blivit bättre.

In till samma klinik igen, nu med ny veterinär. Efter ca 3 besök hittade vi fel nr 1, en omfattande äldre senskada i hb. Jag blev rådd att ta bort (eller möjligen låta vara sjukpensionär), men valde att behandla med stötvågsbehandling. Detta var ungefär i april-maj 2014. Nu var han även halt på hf, förmodligen i knäet.

Efter 2 behandlingar flyttade hästen en längre sträcka, och fick även lite vila. Nu är vi ungefär framme i juli 2014. Nu besöker vi en ny klinik och ny veterinär, som konstaterar att senskadan inte längre finns. Senan är frisk. Hästen markerar möjligtvis liiite på hf men det avfärdas som sekundär skada. Hästen friskförklaras.

I mars 2015 har han vilat sedan sommaren, men är fortfarande halt. Vi åker in till veterinär nr 4, som konstaterar att han är halt båda fram. Hästen får en metacamkur.

Efter 4 veckor är hästen på åb och fortfarande halt bf. Nu verkar hältan komma från hovarna. Ingen fång, men dålig överrullning och ansträngda leder (?). Får nya skor på kliniken.

Efter ytterligare ca 4 v är det åb igen. Fortfarande samma. Nu verkar han ha ont i sulorna. Han får propads, och skos igen på klinik. Han hade tappat ena skon dagen före vetbes, så kanske är det därför?

Efter ytterligare 4 v var det åb igen. Nu hade han återigen trampat av skon dagen före. Fortfarande öm i sulorna. Skos om. Ska tillbaka om 4 veckor. Hästen filmas och veterinären uttalar sig (som jag förstod mamma i ett väldigt hastigt samtal): Det ser inte så illa ut. Skritta på.



Vad hade ni gjort? Jag studerar. Alla dessa jäkla felbedömningar (det första halvåret) kostar, pengar som inte så länge till finns. Jag tror jag slängt 40 000 kr i behandlingar som inte gett NÅGONTING för varken hästen eller utredningen.

Ååååh jag förstår att hästen inte kan prata men varför släpper man inte prestigen när man inte kommer längre? :cry: Jag har till och med berättat för en veterinär att passtakt ofta är ett sätt för (islands)hästar att kompensera bort hältor. Vet man inte det som veterinär?!!
Och jag älskar min jäkla häst. Nu när han ÄNTLIGEN visar sin hälta vet jag inte vad jag ska göra. Veterinären är ju nöjd.:cry::cry::cry:

Vad jag förstår så blev du rådd av veterinär att ta bort hästen redan april 2014 men du valde själv att fortsätta behandling. Det har tydligen inte hjälpt hästen utan den är fortfarande sjuk.......
Jag ser ingen annan utväg att låta hästen slippa alla behandlingar och låta den somna in, det är i detta fall att agera för djurets bästa.
 
Jag vet inte var du har hästen, men jag har mycket god erfarenhet av akupunktur utförd av veterinär. Det finns en internationell sammanslutning som heter IVAS. För att bli medlem och få gå utbildningarna är kravet att man ska vara praktiserande veterinär. Det finns några i Sverige och jag har mycket god erfarenhet vid just diffus hälta och behandling av densamma.

Annars håller jag tyvärr med de övriga, du har kämpat i två år med honom utan nämnvärd förbättring och han har ont. Varken han eller du mår bra av det här så ni har kanske nått vägs ände och det är dax att låta honom vandra vidare själv?
 
Svårt att råda. OM du är intresserad av att få hästen kollad på ytterligare en klinik så har jag ett tips till dig. Dock i Skåne, men jag vet inte var hästen står? Den här lilla kliniken är helt underbar. Personliga och lyhörda veterinärer som verkar hitta sådant som andra erfarna hästveterinärer har gått bet på. PMa mig om du är intresserad av vilken klinik det är :)!
 
är hästen röntgad i ryggen/hela överlinjen? är en häst halt på alla benen så är det ju sällan det verkligen är benen som är orsaken.

men hästen har ont, konstant ont. det är bättre för den att sluta ha ont.
så hittar du inte en lösning mot det onda så är avlivning ett snällt alternativ.

man kan göra mycket för sina hästar men ibland så får man inse att det inte går mer.
 
En sak jag missat att peka på är att han tidigare haft en senskada och det var den som gav upphov till avlivningsrådet. Senskadan finns nu inte kvar utan är helt utläkt.

Jag ber er också sluta beskylla mig för att inte redan ha tagit bort honom, som jag skrev har jag inte varit dålig på att ta ut veterinär utan två gånger åkt in på ny utredning "mot" veterinärs rekommendation.

Jag inser ju också att vi står på kanten till avlivning, som man kan utläsa ut mitt första inlägg.

Tack till er somsom läst trådstartentrådstarten och kommit med sakliga svar. Jag ska läsa och svara mer noggrant ikväll :)
 
Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst...

Såhär ser han ut för närvarande:

Hästen är 15 år. Han har varit halt de senaste 2 åren som vi känner till, men förmodligen betydligt längre.
Efter en misstänkt kanske aningens halt-aningar åkte vi in till vet som konstaterade att han var ganska duktigt halt i alla ben. I ett halvår åkte vi in och ut på klinik och sprutade 1-2 leder i varje ben varje gång. Jag gissar, vi var kanske inne 4-5 gånger. När hältan enbart förbättrats lite efter så här många behandlingar gav veterinären upp. Det var då jul 2013, och hästen fick vila till ungefär februari 2014 då vi konstaterade att hältorna i alla fall inte blivit bättre.

In till samma klinik igen, nu med ny veterinär. Efter ca 3 besök hittade vi fel nr 1, en omfattande äldre senskada i hb. Jag blev rådd att ta bort (eller möjligen låta vara sjukpensionär), men valde att behandla med stötvågsbehandling. Detta var ungefär i april-maj 2014. Nu var han även halt på hf, förmodligen i knäet.

Efter 2 behandlingar flyttade hästen en längre sträcka, och fick även lite vila. Nu är vi ungefär framme i juli 2014. Nu besöker vi en ny klinik och ny veterinär, som konstaterar att senskadan inte längre finns. Senan är frisk. Hästen markerar möjligtvis liiite på hf men det avfärdas som sekundär skada. Hästen friskförklaras.

I mars 2015 har han vilat sedan sommaren, men är fortfarande halt. Vi åker in till veterinär nr 4, som konstaterar att han är halt båda fram. Hästen får en metacamkur.

Efter 4 veckor är hästen på åb och fortfarande halt bf. Nu verkar hältan komma från hovarna. Ingen fång, men dålig överrullning och ansträngda leder (?). Får nya skor på kliniken.

Efter ytterligare ca 4 v är det åb igen. Fortfarande samma. Nu verkar han ha ont i sulorna. Han får propads, och skos igen på klinik. Han hade tappat ena skon dagen före vetbes, så kanske är det därför?

Efter ytterligare 4 v var det åb igen. Nu hade han återigen trampat av skon dagen före. Fortfarande öm i sulorna. Skos om. Ska tillbaka om 4 veckor. Hästen filmas och veterinären uttalar sig (som jag förstod mamma i ett väldigt hastigt samtal): Det ser inte så illa ut. Skritta på.



Vad hade ni gjort? Jag studerar. Alla dessa jäkla felbedömningar (det första halvåret) kostar, pengar som inte så länge till finns. Jag tror jag slängt 40 000 kr i behandlingar som inte gett NÅGONTING för varken hästen eller utredningen.

Ååååh jag förstår att hästen inte kan prata men varför släpper man inte prestigen när man inte kommer längre? :cry: Jag har till och med berättat för en veterinär att passtakt ofta är ett sätt för (islands)hästar att kompensera bort hältor. Vet man inte det som veterinär?!!
Och jag älskar min jäkla häst. Nu när han ÄNTLIGEN visar sin hälta vet jag inte vad jag ska göra. Veterinären är ju nöjd.:cry::cry::cry:

Jag tycker han ser värre ut i vänster varv. Har veterinären(-erna) bara koncentrerat sig på benen? Hur har hästutredningarna gjorts? Bedövningar för att se var hältan släcks? Har vet bara helt random sprutat 1-2 leder i alla benen utan att egentligen vetat om det är där felet sitter??? Du skriver att han varit halt i två och "troligen längre". Varför tror du det? Vad kan ha hänt tidigare som orsakar hälta? Många frågor....
 
Spontant känns det lämpligt att röntga hela hästen för att se vad man kan hitta som ett sista försök och ta det därifrån. Och då menar jag hela benen, ryggen, hovar och ja allt. Om pengarna inte längre finns så hade jag valt att låta den somna in. En häst som konstant haltar är en häst med konstant smärta och det är inte rätt enligt mig så då hade jag tagit bort den och vilat i beslutet om att hästen slipper ha ont mer.
 
Fast hur menar du när du säger att hästen inte lider i hagen? En halt häst haltar väl för att den har ont? Och har den ont = lider den? Eller hur ser du på saken?
Jag citerar mig själv:
"Vi får se hur det blir... Just den här hästen betyder otroligt mycket för mig, det känns så dumt att ta bort utan att veta vad felet är när hästen inte uppenbart lider i hagen, eller vad man nu ska säga. Det är lättare om de bryter benet, eller på annat sätt liksom väljer åt en."

Snälla sluta ta ord ur sammanhang. Jag menade att han inte har kolik, att han inte har brutit ett ben etc.

I hagen står han och betar. Såhär ser han ut när han springer fritt (och det är väldigt sällan de öht rör på sig, han går i stoflock):
(insåg nu att där ju är två bruna. Det är han som springer i början samt springer bakom en brunblack i slutet)

Han är ju uppenbart halt, det förnekar jag inte. Men hade han haft så sjukt ont att akutavlivning behövts hade han inte sprungit så, därmed är inte avlivning borta från kartan.
 
Fast här måste jag protestera. Hästen har tydligt ont. Bara för att den inte hoppar på tre ben, visar den ju ändå tydligt att det gör ont. Det är inte enbart en mekanisk hälta, utan en smärtutlöst hälta. Och med historiken och kroppsspråket kan man nog misstänka att den är halt på fler ben, men att det ben som för dagen gör mest ont visar den största hältan.

Har hästen varit halt i två år, har den sannolikt spår i hela kroppen efter en ojämn belastning.

Du vill inte gå vidare med ny veterinär och utredning, vad återstår?

Själv hade jag inte tvekat utan tagit bort hästen som uppenbarligen inte mår bra.

Ja, alltså, det har jag aldrig försökt förneka. Jag är ledsen som det är, du behöver inte vara onödigt kort. Han är halt bf.

Han har varit halt i två år men friskförklarad däremellan, ja.

Ja, vad sägs om att gå tillbaka till gammal veterinär och tjata? Kan det ge något? Jag vill inte starta en fjärde utredning för att få tillbaka en häst som är sprutad i kotorna igen. Den här tråden är nog lika mycket ett rop på stöd och hjälp som en suck på veterinärkåren.

Tack för din åsikt :)
 
Är hästen röntgad i alla fyra benen ? Alla leder och hovar?
Nja, hovar, knä och has bak, knä och kota fram. Det kanske blir alla i och för sig..

Magnetröntgen om det sitter i hovarna?
Ja, det lutar kanske mot det...? Kan man ta remiss från en klinik och gå över till en annan för magnetröntgen?

är hästen röntgad i ryggen/hela överlinjen? är en häst halt på alla benen så är det ju sällan det verkligen är benen som är orsaken.

men hästen har ont, konstant ont. det är bättre för den att sluta ha ont.
så hittar du inte en lösning mot det onda så är avlivning ett snällt alternativ.

man kan göra mycket för sina hästar men ibland så får man inse att det inte går mer.
Det var förmodligen den omfattande senskadan som gav upphov till hältan runt om.
Inte röntgad rygg/överlinje.. Det och magnetröntgen är kanske alternativen?

Jag VET det, men usch det gör ont. Jag var helt inställd på att ta bort honom förra sommaren då han plötsligt blev bra.

Jag tycker han ser värre ut i vänster varv. Har veterinären(-erna) bara koncentrerat sig på benen? Hur har hästutredningarna gjorts? Bedövningar för att se var hältan släcks? Har vet bara helt random sprutat 1-2 leder i alla benen utan att egentligen vetat om det är där felet sitter??? Du skriver att han varit halt i två och "troligen längre". Varför tror du det? Vad kan ha hänt tidigare som orsakar hälta? Många frågor....
Ja, benen har i alla fall varit i fokus. Utredningarna är på vanligt vis och hos två veterinärer med lamneness locator. Har dock inte varit med hos sista veterinären någon gång, så kan inte svära på det. Bedövningar ja. Självklart inte random sprutat, utan först bedövat. Första veterinären bara sprutade och sprutade och sprutade...

Troligen längre pga senskadans utseende. Den var gammal, helt enkelt.

Många frågor är bra :)

Spontant känns det lämpligt att röntga hela hästen för att se vad man kan hitta som ett sista försök och ta det därifrån. Och då menar jag hela benen, ryggen, hovar och ja allt. Om pengarna inte längre finns så hade jag valt att låta den somna in. En häst som konstant haltar är en häst med konstant smärta och det är inte rätt enligt mig så då hade jag tagit bort den och vilat i beslutet om att hästen slipper ha ont mer.

Ja, det kanske lutar åt det. Får väl sälja någon annan häst.. ;)
 
Fast hästar kan springa även om de brutit benet.
Hästen är kraftigt halt och rör sig riktigt illa genom hela kroppen.
Jag skulle valt att ta bort den, tycker det finns gränser för hur många utredningar man ska utsätta sin häst för.
 
Jag tror det första du måste göra är att förlika dig med hur halt han faktiskt är. Jag var beredd på att inte se ngt på filmen då jag inte är van med islandshästar. Men din häst är rejält, tydligt halt. Tyvärr på alla tre filmerna. Vad värre är så hela hästen utstrålar "ONT" när han rör sig.

Så steg ett tycker jag är att inse att du tyvärr har en rejält halt häst som har ont när han rör sig. 24 h per dygn, 7 dagar i veckan. Som tyvärr faktiskt "lider" av att gå i hagen.

Då är frågan - nytt försök med utredning och behandlingar eller avlivning. Följdfråga: Hur länge är det okej att leta och försöka utan att han blir bättre? Försök sätta en deadline, det är jättelätt att bara dras med och fortsätta utan att reflektera annars. Been there, done that...

Andra frågan - vad skulle du ångra mest i backspegeln? Att du försökte men det inte gick och han hade ont i x månader till, eller att du tog bort nu och vet att han slapp lida men kanske få leva med "tänk om"?
 
Med förbehåll för att jag missat något du skrivit. Jag vet en som efter mycket letande på alla möjliga sätt magnetröntgade en hov och hittade en förändring som inte syntes på vanlig röntgen.

Tänker som många skrivit att man måste sätta en gräns för hur länge man tycker det är acceptabelt att försöka få en häst frisk. Jag har själv haft en häst som var halt i ett helt år. Hon behandlades många gånger utan att bli bra, och blev sedan ohalt efter en massiv antibiotikabehandling för en lymfangit. Med facit i hand tror man att det var något fästingburet. Jag hade satt en gräns på ett år eftersom hästen bara var halt på böjt spår i trav. Tog ut veterinär för eventuell utdömning nästan på årsdagen av att hältan debuterat. Hästen var ohalt vid böjprov och har nu varit frisk i tio år.
 
Magnetröntgen finns inte överallt, men din cet kan skriva en remiss tror jag till klinik som har. Förutsatt att fbolag betalar, det är ganska dyrt. Min häst magnetröntgades förra sommaren då hon gått med oförklarlig hälta ett tag utan yttre tecken. Syntes inget på vanlig röntgen av hovarna, men med magnet hittades en senskada på djupa böjsenan nere i hoven, inflammerad bursa och en defekt på strålbenet... Ingen bra prognos
 
Så steg ett tycker jag är att inse att du tyvärr har en rejält halt häst som har ont när han rör sig. 24 h per dygn, 7 dagar i veckan. Som tyvärr faktiskt "lider" av att gå i hagen.

Precis detta tänker jag när jag ser filmerna, särskilt den sista när han vill men inte kan hänga med fölis. Det gör ont i mig.

Att ha haft ont så länge påverkar på ett negativt sätt hela kroppen. Även om man hittar grundproblemet - går resten av kroppen att rehabilitera?
 
Han är ju uppenbart halt, det förnekar jag inte. Men hade han haft så sjukt ont att akutavlivning behövts hade han inte sprungit så, därmed är inte avlivning borta från kartan.
Jag tycker personligen inte att den springer i en mängd som gör att man kan dra några slutsatser utifrån springandet. Den joggar lite lätt och det gör de även då de har rejält ont. Jag skulle kunna visa bilder på en häst som för dagen har mycket ont i ett ben som både rejsgaloppar och bockar så det står det härliga till. Den var vid tillfället inte stressad utan hade bara jäkligt roligt.
En häst gör allt för att hänga med sin flock för en ensam häst är en död häst.
 
Som jag ser det så har du två val.

1. Ta slut på lidandet för din kära kompis, hästen har ONT. Om den är sådär halt initialt med en dubbelsidig hälta, så kan du bara tänka dig hur halt den skulle vara om ni lade anestesi på ena frambenet. Då skulle maskeringen försvinna som dubbelsidig hälta ofta ger.

2. Gör en ordentlig utredning en gång för alla på en BRA klinik.
Utred VART släcker hältan? Är det lönt det att behandla? Vad har hästen fått för sekundärskador av att gå och ha ont under så lång tid?

Finns det inga pengar att göra en ORDENTLIG utredning för, så ser jag bara att det finns ett alternativ.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 203
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp