Vad gör jag nu? (häst som aldrig blir ohalt, långt)

Mitt starkaste tips är att få hästen helt ohalt genom bedövning, och eventuellt om ni använder en lameness locator för att kolla att hästen verkligen ÄR ohalt (speciellt om det är en islandshäst, de kan lätt fuska sig igenom hältundersökningar med lite orenheter i takten). För mig handlade det mycket om att själv kunna/behöva styra veterinärundersökningarna när veterinären nöjde sig med diagnosen "mystiskt halt" och ha skinn på näsan och kräva mer av veterinären.
Var sitter hältan?
Kämpa på, om inte annat för att få ett svar!

Tack!
Jag ska kämpa på. Jag har fått lov att styra veterinären en del då man gärna trott att han "blandar gångarter" men jag vet ju hur han rör sig normalt. Så, skinn på näsan har vi skaffat oss.
Det verkar som att han mörkar rätt bra och inte visar hältan tydligt i rörelse, det som är tydligast just nu är att han reagerar med smärta när man böjer höger fram. Han visar också tydligt vid arbete(vid hand) när han har ont, han blir ovillig och sur. Smärtan kommer och går, även utan behandling, vilket känns knepigt om det är en ledinflammation.
Han är ju undersökt x flera och det har varit infl i knä, has (bara vänster tror jag) båda fram kotor/hovled. Inget har hittats som egentligen kan orsaka alla dessa återkommande hältor, jag tror att de flesta bara är sekundära, nu när jag lärt mig hur han visar smärta.
OM det är karpaltunnel han har, så är det nog på båda fram, men värre på höger. Om inte den vänstra också bara var sekundär...
Håll tummarna för oss på torsdag nästa vecka!
 
Karpaltunnelsyndrom är som jag förstått det väldigt ovanligt hos islandshäst (såvitt man vet, själv misstänker jag att det kanske inte är så ovanligt, men det räknas inte :) )
Islandshästar är ju hopplösa på att mörka smärta tyvärr, jag tror också att en del knäledsinflammationer går oupptäckta där..
 
Jag vet inte hur retinakelskador fungerar, men enligt vår veterinär har karpaltunnelsyndrom väldigt god prognos efter operation. Kämpa på, det låter ju ändå som att det är väldigt övergående skador! Jag håller tummarna för er! :)



!
Enligt veterinären är det inte så ovanligt på islänningar men många veterinärer upptäcker nog inte detta. Denna veterinären tänker lite utanför boxen har jag förstått ;) Han var inte oroad över retinaklet, det tar tid men har bra prognos, men karpalsyndromet kanske behöver opereras ändå till slut. Då ska vi ultraljuda andra knäet också innan operationen eftersom han sa det oftast var dubbelsidigt. Har bokat in laser för det var bra enligt honom för att påskynda läkningen.
 
Tack!
Jag ska kämpa på. Jag har fått lov att styra veterinären en del då man gärna trott att han "blandar gångarter" men jag vet ju hur han rör sig normalt. Så, skinn på näsan har vi skaffat oss.
Det verkar som att han mörkar rätt bra och inte visar hältan tydligt i rörelse, det som är tydligast just nu är att han reagerar med smärta när man böjer höger fram. Han visar också tydligt vid arbete(vid hand) när han har ont, han blir ovillig och sur. Smärtan kommer och går, även utan behandling, vilket känns knepigt om det är en ledinflammation.
Han är ju undersökt x flera och det har varit infl i knä, has (bara vänster tror jag) båda fram kotor/hovled. Inget har hittats som egentligen kan orsaka alla dessa återkommande hältor, jag tror att de flesta bara är sekundära, nu när jag lärt mig hur han visar smärta.
OM det är karpaltunnel han har, så är det nog på båda fram, men värre på höger. Om inte den vänstra också bara var sekundär...
Håll tummarna för oss på torsdag nästa vecka!
Min hade sekundära hältor i båda knälederna fram, försvann med behandling men hästen blev inte ohalt ändå. Då hittades karpaltunneln via ultraljud hos en annan veterinär.
 
Enligt veterinären är det inte så ovanligt på islänningar men många veterinärer upptäcker nog inte detta. Denna veterinären tänker lite utanför boxen har jag förstått ;) Han var inte oroad över retinaklet, det tar tid men har bra prognos, men karpalsyndromet kanske behöver opereras ändå till slut. Då ska vi ultraljuda andra knäet också innan operationen eftersom han sa det oftast var dubbelsidigt. Har bokat in laser för det var bra enligt honom för att påskynda läkningen.

Åh, vad är det för trevlig veterinär?
 
Tack!
Jag ska kämpa på. Jag har fått lov att styra veterinären en del då man gärna trott att han "blandar gångarter" men jag vet ju hur han rör sig normalt. Så, skinn på näsan har vi skaffat oss.
Det verkar som att han mörkar rätt bra och inte visar hältan tydligt i rörelse, det som är tydligast just nu är att han reagerar med smärta när man böjer höger fram. Han visar också tydligt vid arbete(vid hand) när han har ont, han blir ovillig och sur. Smärtan kommer och går, även utan behandling, vilket känns knepigt om det är en ledinflammation.
Han är ju undersökt x flera och det har varit infl i knä, has (bara vänster tror jag) båda fram kotor/hovled. Inget har hittats som egentligen kan orsaka alla dessa återkommande hältor, jag tror att de flesta bara är sekundära, nu när jag lärt mig hur han visar smärta.
OM det är karpaltunnel han har, så är det nog på båda fram, men värre på höger. Om inte den vänstra också bara var sekundär...
Håll tummarna för oss på torsdag nästa vecka!

Veterinärer som inte vet att pass(takt) ofta är ett smärtsymptom ger jag inte mycket för längre :meh:
Lameness locator är suverän på att visa när de mörkar, för även om det inte syns så rör de sig ändå smärtpåverkat och det syns (betydligt oftare) med den apparaten.
Du har pm förresten! :)
 
Veterinärer som inte vet att pass(takt) ofta är ett smärtsymptom ger jag inte mycket för längre :meh:
Lameness locator är suverän på att visa när de mörkar, för även om det inte syns så rör de sig ändå smärtpåverkat och det syns (betydligt oftare) med den apparaten.
Du har pm förresten! :)
Nu har jag det så bra att han ingen pass har, men gångarterna får väldigt lätt "skulden" ändå har jag märkt..
 
Nu kommer en sista uppdatering (tror jag), Prinsen är ute och tränar och tävlar med mamma, nu har de till och med vunnit sin första tävling! Prins är en superhäst att utvecklas med, både han och mamma har lärt sig så mycket av varandra! :love:
Han går idag med sulor för stötdämpning för säkerhets skull, i början var det just för dämpning men nu tycker vi det är onödigt att ändra på en fungerande lösning. I övrigt är han som vilken häst som helst idag!

14632888_10209002848560884_4698665521361234273_n.jpg

14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg


Grattis! Så härligt att han äntligen är bra!
Syrran höll på med sin (halta) i två år, vet ville döma ut hästen till slut men vi sa nej. Lång historia kort - i hästens fall var det en gammal (och alldeles för liten) sadel hos förra ägaren som orsakat spänningar under så många års användning att det visade sig som diffusa hältor. Ena hasen blev t o m opererad utan att det blev bättre. Med regelbunden kiropraktik och massage försvann hältorna och idag är hästen kärnfrisk och går att rida som vilken annan som helst. Hästen är 20 nu och detta hände (eller visade sig kanske är mer rätt) när den var 11.
 
Grattis! Så härligt att han äntligen är bra!
Syrran höll på med sin (halta) i två år, vet ville döma ut hästen till slut men vi sa nej. Lång historia kort - i hästens fall var det en gammal (och alldeles för liten) sadel hos förra ägaren som orsakat spänningar under så många års användning att det visade sig som diffusa hältor. Ena hasen blev t o m opererad utan att det blev bättre. Med regelbunden kiropraktik och massage försvann hältorna och idag är hästen kärnfrisk och går att rida som vilken annan som helst. Hästen är 20 nu och detta hände (eller visade sig kanske är mer rätt) när den var 11.

Tack! Det är en helt otrolig känsla! :)
Så härligt att ni också höll fast, och häftigt att det gick att få hästen frisk igen utan att den fått mer permanenta sekundära skador! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 130
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp