Vad gör jag nu? (häst som aldrig blir ohalt, långt)

Vad gäller att hästar som springer trots kraftig hälta. Jag har en film där en dotter till hästen jag nämnt ovan galopperar med flocken och när man tittar på kroppen på henne ser man ingenting avvikande, men när man tittar på benen ser man att hon bara använder tre ben. Hon hade fått en hålvägg ända upp till kötthoven.

Hästar är tappra och de flesta vill inte visa på någon form av svaghet och gör allt de kan för att undvika att det syns.
 
Hästen är 15 år. Han har varit halt de senaste 2 åren som vi känner till, men förmodligen betydligt längre.
Min erfarenhet, och den är lång och omfattande, är att om det har trasslat så länge så finns det ingen framtid för hästen.
Det blir bara dyrt, sorgligt och smärtsamt för alla inblandade att fortsätta.
Jag har hållit på för länge några gånger och det är något som jag ångrar oerhört så här i efterhand.
 
Jag tycker den är halt vänster bak, och mer halt i vänster varv. Har nån kollat högre upp, i höft osv? Annars skulle jag röntga ryggen som någon mer skrev. Om det blir luddigt för att det inte är du själv som pratat med veterinären kan du ju ringa eller maila till vet och be att hon eller han förklarar mer? Förstår att det känns jobbigt, jättefin häst :) :/
 
Och för att ge er alla en "solskenshistoria" (den är inte slut än) så kommer hästen opereras nästa måndag för karpaltunnelsyndrom. Enligt veterinären är hans prognos god! :)

Ursäkta att jag inte svarade er alla, jag orkade helt enkelt inte.. O_o
 
Och för att ge er alla en "solskenshistoria" (den är inte slut än) så kommer hästen opereras nästa måndag för karpaltunnelsyndrom. Enligt veterinären är hans prognos god! :)

Ursäkta att jag inte svarade er alla, jag orkade helt enkelt inte.. O_o
Hur kom man fram till den diagnosen?
 
Och för att ge er alla en "solskenshistoria" (den är inte slut än) så kommer hästen opereras nästa måndag för karpaltunnelsyndrom. Enligt veterinären är hans prognos god! :)

Ursäkta att jag inte svarade er alla, jag orkade helt enkelt inte.. O_o

Men så roligt att höra :)! Håller tummarna för att allt går väl :)!
 
11850719_10153120674687029_3350276027125329829_o.jpg

Här har vi honom, nyopererad och utsvulten! ;)
Prognosen ska vara god, så vi håller tummarna! :)
 
Nu kommer en sista uppdatering (tror jag), Prinsen är ute och tränar och tävlar med mamma, nu har de till och med vunnit sin första tävling! Prins är en superhäst att utvecklas med, både han och mamma har lärt sig så mycket av varandra! :love:
Han går idag med sulor för stötdämpning för säkerhets skull, i början var det just för dämpning men nu tycker vi det är onödigt att ändra på en fungerande lösning. I övrigt är han som vilken häst som helst idag!

14632888_10209002848560884_4698665521361234273_n.jpg

14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg
 
Hittade ditt inlägg idag och vad glad jag blir av att läsa att hästen är frisk och att du inte gav upp eller lyssnade på de som tyckte du skulle det. Står själv med en 4 åring med karpaltunnelsyndrom och en skada i retinaklet i hf. Har varit en lång historia detta också, troligtvis har han haft detta i åratal, men vid första besöket för ett år sedan
hittades en hovböld så blev nog fel redan där. Vet vill avvakta läkning av retinaklet innan vi opererar ifall karpaltunneln är svullen pga den skadan. Ska vila med skrittmotion 30 minuter/dag till januari men nu fick jag hopp om att han ska bli bra.
 
Nu kommer en sista uppdatering (tror jag), Prinsen är ute och tränar och tävlar med mamma, nu har de till och med vunnit sin första tävling! Prins är en superhäst att utvecklas med, både han och mamma har lärt sig så mycket av varandra! :love:
Han går idag med sulor för stötdämpning för säkerhets skull, i början var det just för dämpning men nu tycker vi det är onödigt att ändra på en fungerande lösning. I övrigt är han som vilken häst som helst idag!

14632888_10209002848560884_4698665521361234273_n.jpg

14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg
Vilken fin !
Härlig uppdatering av en gammal post dessutom ! Jättefin läsning !
 
Hittade också precis din tråd och kudos till din magkänsla som ville fortsätta försöka! Härligt att se att du får lite tid till med din vän :love:
 
Nu kommer en sista uppdatering (tror jag), Prinsen är ute och tränar och tävlar med mamma, nu har de till och med vunnit sin första tävling! Prins är en superhäst att utvecklas med, både han och mamma har lärt sig så mycket av varandra! :love:
Han går idag med sulor för stötdämpning för säkerhets skull, i början var det just för dämpning men nu tycker vi det är onödigt att ändra på en fungerande lösning. I övrigt är han som vilken häst som helst idag!

14632888_10209002848560884_4698665521361234273_n.jpg

14199414_10208642668436606_6713082001031195279_n.jpg
Å vad glad jag blir!!! :love::banana::bump::bow::heart
 
Din tråd kunde varit min, jag står med en islänning som i tre år knackat runt med hältor som hela tiden återkommer "oförklarligt". Minns vad jag tänkte när jag läste om din häst, att det helt klart var ok att ge upp. När det trasslat så länge så är chansen ju typ obefintlig att den blir bra.
Men jag kan inte ge upp. Klarar inte att tänka tanken ens :(
Som med din häst har vi inte hittat någon egentlig orsak till att hältan återkommer, den bara gör det. Och jag kan bara inte avsluta förrän jag vet.
Jag blir så otroligt peppad av att ni hittade, och kunde fixa, detta :love: det ger mig lite hopp. Nästa vecka ska vi till veterinären igen, testar en ny klinik denna gång. Jag ska nämna karpaltunnelsyndrom så får vi se om det skulle kunna vara det.
Nu ska jag läsa på!
 
Din tråd kunde varit min, jag står med en islänning som i tre år knackat runt med hältor som hela tiden återkommer "oförklarligt". Minns vad jag tänkte när jag läste om din häst, att det helt klart var ok att ge upp. När det trasslat så länge så är chansen ju typ obefintlig att den blir bra.
Men jag kan inte ge upp. Klarar inte att tänka tanken ens :(
Som med din häst har vi inte hittat någon egentlig orsak till att hältan återkommer, den bara gör det. Och jag kan bara inte avsluta förrän jag vet.
Jag blir så otroligt peppad av att ni hittade, och kunde fixa, detta :love: det ger mig lite hopp. Nästa vecka ska vi till veterinären igen, testar en ny klinik denna gång. Jag ska nämna karpaltunnelsyndrom så får vi se om det skulle kunna vara det.
Nu ska jag läsa på!

Karpaltunnelsyndrom är väl relativt vanligt hos kbl-travare, har jag hört av veterinär och travtränare, men ganska sällan dubbelsidigt?
 
Hittade ditt inlägg idag och vad glad jag blir av att läsa att hästen är frisk och att du inte gav upp eller lyssnade på de som tyckte du skulle det. Står själv med en 4 åring med karpaltunnelsyndrom och en skada i retinaklet i hf. Har varit en lång historia detta också, troligtvis har han haft detta i åratal, men vid första besöket för ett år sedan
hittades en hovböld så blev nog fel redan där. Vet vill avvakta läkning av retinaklet innan vi opererar ifall karpaltunneln är svullen pga den skadan. Ska vila med skrittmotion 30 minuter/dag till januari men nu fick jag hopp om att han ska bli bra.

Jag vet inte hur retinakelskador fungerar, men enligt vår veterinär har karpaltunnelsyndrom väldigt god prognos efter operation. Kämpa på, det låter ju ändå som att det är väldigt övergående skador! Jag håller tummarna för er! :)

Din tråd kunde varit min, jag står med en islänning som i tre år knackat runt med hältor som hela tiden återkommer "oförklarligt". Minns vad jag tänkte när jag läste om din häst, att det helt klart var ok att ge upp. När det trasslat så länge så är chansen ju typ obefintlig att den blir bra.
Men jag kan inte ge upp. Klarar inte att tänka tanken ens :(
Som med din häst har vi inte hittat någon egentlig orsak till att hältan återkommer, den bara gör det. Och jag kan bara inte avsluta förrän jag vet.
Jag blir så otroligt peppad av att ni hittade, och kunde fixa, detta :love: det ger mig lite hopp. Nästa vecka ska vi till veterinären igen, testar en ny klinik denna gång. Jag ska nämna karpaltunnelsyndrom så får vi se om det skulle kunna vara det.
Nu ska jag läsa på!

Mitt starkaste tips är att få hästen helt ohalt genom bedövning, och eventuellt om ni använder en lameness locator för att kolla att hästen verkligen ÄR ohalt (speciellt om det är en islandshäst, de kan lätt fuska sig igenom hältundersökningar med lite orenheter i takten). För mig handlade det mycket om att själv kunna/behöva styra veterinärundersökningarna när veterinären nöjde sig med diagnosen "mystiskt halt" och ha skinn på näsan och kräva mer av veterinären.
Var sitter hältan?
Kämpa på, om inte annat för att få ett svar!
 
Karpaltunnelsyndrom är väl relativt vanligt hos kbl-travare, har jag hört av veterinär och travtränare, men ganska sällan dubbelsidigt?

Karpaltunnelsyndrom är som jag förstått det väldigt ovanligt hos islandshäst (såvitt man vet, själv misstänker jag att det kanske inte är så ovanligt, men det räknas inte :) )
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 115
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp