Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

monster1

Trådstartare
Jag är för tillfället deltidsjukskriven för utmattning/depression. Så värst deprimerad känner jag mig inte om jag inte tänker på hur jag ska lösa mitt liv i framtiden. Man har visst en viss tid på sig att rehaba sig innan försäkringskassan säger ifrån och då behöver man kunna gå tillbaka till sitt vanliga jobb på fulltid, gå ner i arbetstid eller byta jobb (dvs inte längre vara beroende av försäkringskassan).

Att gå tillbaka till nuvarande jobb skulle kräva en del förändringar i organisationen för att det skall vara en hållbar lösning, men det vore ju det bästa eftersom jag trots allt tycker om mitt jobb och mina arbetskramrater det är bara för rörigt och för mycket. Jag och två av mina chefer har haft möte med vården och kanske det kan bli lite förändringar frågan är om det är tillräckligt, jag har påtalat problemet länge för ledningen utan att det hänt så mycket.

Gå ner i arbetstid hade säkert varit trevligt men känns orimligt eftersom jag lever i enpersonshushåll och därmed knappast har råd att gå ned i tid och det ger mig heller ingen vidare pension i framtiden. Att ha min egen tjänst på deltid skulle dessutom troligen betyda att jag får jobba livet ur mig den korta tid jag är på plats. Dessutom vet jag inte om det känns rimligt att kunna göra ett bra jobb på deltid inom mitt yrke.

Byta jobb, men till vad, hela arbetslivet ser ju ut så här. Alla har mycket att göra stor press och mycket stress. Jag har redan bytt "karriär" flera gånger och har jobbat med allt från hästskötsel till websidesproduktion.
Nu har jag tagit mig igenom en lång utbildning för att bli det jag är på vägen fick jag en utmattningsdepression. Troligen min andra, den första som jag harvade mig igenom utan att förstå vad det var fick jag 11 år tidigare vilket gjorde att jag utvecklade IBS och ångest. Och nu har det tydligen blommat upp igen -depressionen som förvisso kanske hålls i schack av att jag redan medicinerar.

Jag har svårt att begränsa mig och sätta ramar för mig själv, jag vill göra allt samtidigt. Jag tycker inte jag har svårt att säga nej eller säga ifrån snarare tvärtom men problemet är att jag kanske inte vill säga nej. Jag vill göra alla dessa projekt, de är viktiga och roliga (om man inte har får många och för lite tid och samtidigt skall vara tillänglig för allmänhetens frågor och andra avdelningars stöd).

Men vad gör man om man inte passar in i dagens arbetsliv?
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Du kan åka till Vimmerby och köpa en fin lampa som jag har hittat på Blocket. :D
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Jag jobbar deltid, 60% och har klarat mig själv på det i evigheter innan jag träffade min sambo (hade då egen hund också). Och då tillhör jag ett lågavlönat yrke. Har dessutom depression som jag medicinerar för och även en inflammatorisk tarmsjukdom. Det är verkligen inte värt att slita ut sig på att jobba heltid, man får anpassa vad man handlar helt enkelt.

Ska själv börja jobba efter sjukskriven just nu och trodde chefen skulle bli glad att få tillbaka mig, men det känns inte så. Fick höra att de inte kunnat göra ditt eller datt när jag varit borta. Kul att höra, inte. Känner ju skuld då.
Rehabmöte kommer vi ha när jag provat jobba i ett par veckor...

Vad har du för intressen, vad vill du jobba med?
Kan du börja plugga och få studielån för att hitta rätt yrke?
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Vad har du för intressen, vad vill du jobba med?
Jag vill helst jobba med det jag jobbar med nu minus oorganisation, resursbrist, konflikter och stress. Så mina problem handlar inte om mina arbetsuppgifter utan om arbetslivet i stort.

Kan du börja plugga och få studielån för att hitta rätt yrke?
Jag har precis gjort det, jag läste 5 år + ett år komvux, 2004-2010. Nu har jag väll ett års studielån kvar om jag skulle vilja läsa något annat.

Hur gör du med pensionen? Min är löjligt liten redan som det ser ut nu. Jag tillhör tydligen en av förlorargrupperna med om jag förstått det hela rätt.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Tror du jag kan bygga en "karriär" på att hämta grejer åt dig?
Jag är tveksam till att man kan leva på hundgos enbart...
P.S. Om du vill att jag ska hämta den kan du väll slänga iväg ett sms. Jag har inte varit i Vimmerby än.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Går i lite samma tankar som du..
Jag jobbar 100 % idag men känner att det är för mkt. Har IBS, fibromyalgi, allergier och en del annat som gör att det tar så mkt att jobba heltid.
Man är ju ordentlig av sig vilket innebär att jag ser till att klara jobbet, och sen rasar jag ihop när jag kommer hem. Orkar inte göra ngt mer än att jobba. Och det är inte så mitt liv vill se ut.
Det jag har gjort är att byta jobb och det blev ngt bättre då mitt förra jobb var stressigt. Men.. jag vet ju att om jag verkligen vill ha en bra situation skulle jag behöva jobba typ 60 % eller nåt sånt... och det kommer jag aldrig ha råd eller möjlighet till. Ska till hösten eller så försöka gå ner till kanske 80% för nu kan jag inte gå ner enligt arbetsgivaren.
Svårt när jag inte orkar jobba 100% och samtidigt vet jag att jag inte skulle kunna få varaktig sjukersättning heller. Har varit sjukskriven för ett par år sedan under ett år..
Ja.. det är svårt.. har tyvärr inga tips jag heller...
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Jag blir så arg!

Här jobbar ni som har jobb haft ihjäl er, medan andra inte lyckas få något jobb alls på flera år.

Något är i grunden fel i systemet.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Medium verkar vara en lönsam bransch som kräver väldigt litet fysiskt arbete. Kan det vara nåt? Jag skämtar inte. En liten snabb googling ger resultat på ett flertal utbildningar.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Att gå tillbaka till nuvarande jobb skulle kräva en del förändringar i organisationen för att det skall vara en hållbar lösning, men det vore ju det bästa eftersom jag trots allt tycker om mitt jobb och mina arbetskramrater det är bara för rörigt och för mycket. Jag och två av mina chefer har haft möte med vården och kanske det kan bli lite förändringar frågan är om det är tillräckligt, jag har påtalat problemet länge för ledningen utan att det hänt så mycket.

Med tanke på vad du skriver ovan så är mitt förslag att du håller fast vid den linjen. Arbetsgivaren har ett rehab-ansvar och ska göra de anpassningar som är möjliga för att du ska kunna behålla jobbet. Visst, det finns begränsningar i hur långt man kan förändra arbetsuppgifter, miljö och organisation för att möta behoven från en anställd men ge inte upp den kampen på förhand.
Inte minst därför att du har en betydligt bättre process framför dig om din arbetsgivare finns med i rehabprocessen, och om de till slut blir tvungna att säga upp dig får du en bättre deal.

Så gå in i rehabprocessen och medverka, se hur det går och vad arbetsgivaren kan möta upp med. Gör det inte lätt för dem genom att själv lämna anställningen. Låt försäkringskassan vara med och ställa krav på din arbetsgivare.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Hur gör du med pensionen? Min är löjligt liten redan som det ser ut nu. Jag tillhör tydligen en av förlorargrupperna med om jag förstått det hela rätt.

Som det ser ut nu kommer jag få ut runt knappt 10' i månaden i pension. Det är ju ett tag kvar, så hoppas kunna lägga undan lite i privat sparande också.
Allt går.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Ja, det är inte mycket man får nog fortsätta jobba tills man dör helt enkelt. Eller bosätta sig i en stuga någonstans som är i såpass gott skicka att den klarar av tidens förfall från det att man blir för gammal för att renovera tills dess att man dör samt att man kan odla delar av sin egen föda att komplettera den skrala kassan med.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Jag har ju haft turen att hitta en sambo, det gör ju saker och ting lite enklare nu (om det inte vore för att hans csn för tillfället strular och vi nu lever bara på min sjukersättning, vi och två hundar, en katt och två kaniner i ett renoveringsbojekt :D). Men det går!
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Men då har ni ju kapital i fastigheten även om den är ett renoveringsobjekt. Jag vet att mycket går, jag har ju i flera år levt med bil, 2 hästar och två katter på studielån men det är ju troligen också en stor del i att jag tillslut brakade ihop (igen), då fick jag ju dessutom jobba alla lov (men inte för mycket för då rykte delar av lånet). Jag har även levt på enbart alfakassa ett tag i mitt liv tillsammans med den dåvarande sambon som inte heller hade jobb, det var 4000 kr i månaden om jag minns rätt och hyran var på 3000kr. Jag jobbade då av stallhyran i stallet för att ha råd med min häst samt sökte jobb. Det var efter det utmattning nr 1 dök upp.

Pengar är en viss frihet, det gör att man inte behöver oroa sig hela tiden för hur man skall överleva, det gör en oberoende, det gör att man kan omge sig med sådant man tycker om exempelvis djur, växter och i mitt fall garn och det gör att man har råd att hälsa på sina vänner och sin familj emellanåt.

Jag menar inte att jag behöver vara stenrik, jag behöver bara ha tillräckligt med pengar för att känna mig trygg.

Jag har turen att inte vara sambo, vilket jag trivs väldigt bra med. Jag vill aldrig mer försätta mig i en situation där jag är ekonomiskt beroende av en annans känslor för mig. Där någon kan styra mig som en marionettdocka genom att dra i sina ekonomiska trådar för att få mig att göra som vederbörande vill.

Sen eftersom jag för tillfället i mitt mående är på nivån inte klara av att ordna med basala saker som matlagning tvätt och disk utan enorm planering och energihämtning. Så fallerar ju hela det där leva snålt tänket. Att leva snålt kräver en hel del arbete, laga mat från grunden, tänka till vara smart göra mycket själv...

(Ja, jag vet, jag är en domedagsprofet, men det är det stadiet av det hela just nu. Det sk ingenting är möjligt stadiet ;) ).
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Pengar ger verkligen en viss frihet och att man därmed slipper oro.

Får du hjälp av läkare, kbt?
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Jag medicinerar sedan 2,5 år, jag har gått i terapi men tillfällena "tog slut" för ca 2 år sedan. Jag är uppskriven på en ny lista men det är väll 8-16 v väntetid. Jag är inte självmordsbenägen och fungerar ju så där halv ok. Håller kontakt med nära och kära, städar om någon kommer och hälsar på :o, diskar tillräckligt för att ha en ren tekopp och ett fat, duschar och klär mig själv ;).
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Har du fortfarande två hästar? Vad kostar de dig i så fall varje månad både i tid och pengar?
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Nej jag har en häst kvar. Hon kostar mig 1500kr i månaden inkl allt jag är i stallet 2-3h/dag men jag har en tjej som hjälper mig med henne några dagar i veckan. Jag har även en katt han kostar ca 600 kr i månaden. Jag har dock varken tänkt skaffa mig barn, sambo eller familj så någon typ av närhet känner jag att jag kan behöva. Läkaren som sjukskrev mig betonade även att det var bra att jag hade djuren som var beroende av mig så jag tog mig upp och ut iom att jag just inte har någon familj.

Jag kan ju vara tydlig med att jag inte har några ekonomiska bekymmer nu, jag klarar utan problem att dra runt mitt liv på min lön.

Jag kan däremot ärligt säga att ett liv där jag enbart har råd med nödtorft utan möjlighet att ha något av det jag värdesätter i mitt liv (som trädgård, djur och hantverk) har jag lite svårt att se poängen med.
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Livet är ju tyvärr sådant att man inte kan få allt. Ibland får man välja. Om man inte orkar arbeta heltid och därmed får en låg inkomst så kan man t ex behöva avstå från att ha häst. Det kan också vara tvärt om- man kan få ta beslutet att tacka nej till ett visst jobb -välbetalt men mkt krävande tidsmässigt - för att ha tid och ork att ha häst...Det senare valet har jag själv gjort ...
 
Sv: Vad gör man om man inte passar in i arbetslivet?

Hästen är jag fast med till det är dags för henne att ända sina dagar. Hade jag valt i dag så hade jag inte valt att ha någon häst men nu har jag det och jag tycker väldigt mycket om henne och har ingen lust att avliva. Jag har även väldigt svårt att tänka mig att det skulle få mig att må bättre.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 252
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 650
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp