Vad gör man?

fiaskurken

Trådstartare
Jag har en väldigt speciell varmblodsherre som är 10 år. Han är värd lite i pengar men har ett enormt känslomässigt värde för mig. Jag har inte tid. Och jag sliter verkligen för att kunna rida säg två gånger i veckan. Vi bygger hus,och vi har två småbarn. Jag är visserligen mammaledig men den mesta av tiden går åt till barnen, till tvätt och disk och städ ja, ni vet...Har inte så lätt att få barnvakt för att rida. Ungarna hänger med mig till stallet alltjämt, men de är 7 mån och 3 år och går inte att sysselsätta själva.

Jag har letat efter medryttare. Jag har haft ett par stycken. Det har inte fungerat något vidare - de kommer inte när de säger att de ska osv... Slits med det dåliga samvetet. Jag VILL inte sälja, vet inte hur jag skulle klara det. Det är dessutom inte världens "lättaste" häst, han är inte dum på nåt vis men han blir helstressad om man rubbar hans rutiner och han är dessutom ganska ranghög. Har även funderat på att låna ut honom nåt år, så det lugnar ner sig litegrann och barnen blir lite större. Men så är jag så himla rädd att han inte ska bli bra behandlad. Och att hitta medryttare verkar inte vara det lättaste, folk vill tydligen inte ha en travare....

Så vad gör jag, är jag en självupptagen apa om jag behåller honom och låter han gå lite oregelbundet ett par år, ska jag sälja, leta fodervärd:confused: Han kostar mig inte speciellt mycket då vi har eget foder osv. Behöver lite objektiva tankar!
 
Sv: Vad gör man?

Låt hästen stå... har hästen bara kompisar och tillräckligt stor och rolig hage så går det ingen nöd på honom, det är ju trots allt vi människor som kommit på det där med att rida :)
 
Sv: Vad gör man?

Låt hästen stå... har hästen bara kompisar och tillräckligt stor och rolig hage så går det ingen nöd på honom, det är ju trots allt vi människor som kommit på det där med att rida :)

Jag signerar detta:)
Ingen häst dör av att inte bli annvänd regelbundet, har du tilgång til ridbana/ridhus, kan du ju träna honom lös:)
 
Sv: Vad gör man?

Är han okej att köra? Jag har märkt att det är ganska så stor efterfrågan på hästar som går att köra, som medryttarhästar då alltså. Det är många som inte vill rida utan bara köra, men det är få hästar som finns tillgängliga för dem.
 
Sv: Vad gör man?

Låt han stå, jag låter min dam stå rätt så mkt för närvarande. Hon är visserligen 26 år, men en glad och arbetsvillig sådan. Min tid och ork, går åt att sköta det kollektiva i stallet med ut och insläpp, fixa vatten i hagen, fodra, täcka om och så vidare, pysslet med den egna hästen: mockningen, fixa fodret, samt att borsta och pussa lite då och då har hamnat lite på is.

Jag har också försökt skaffa medryttare/avlastning med TYNGDPUNKT på avlasting, där medryttaren inte skulle behöva betala, utan däremot hjälpa mig med det kollektiva i stallet, så jag med min ryggmärgsskada och höftledsartros skulle kunna ha tid och ork, att rida min häst åtminstone 1-2 dgr i veckan. Men medrytttare i dag vill tydligen bara rida. Stallet i övrigt är inte intressant och då är ingen intresserad av att betala 600 i månaden för att rida en utbildad äldre dam 2 ggr/v. Jag har haft ute ett par medryttare som fått provrida ett par gånger och de har blivit störtkära i min häst och sagt att de vill promenadrida och åka till ridhus och träna lite. Men sen när jag talat om villkoren, så har de backat totalt.

Så tyvärr har damen nu tappat en hel del i kondition, trots att jag går ut och promenerar henne vid hand ett par dagar i veckan och att hon går/busar i hagen flera timmar om dagen. Hon tappar nämligen hull också, när hon inte får göra sig av med lite energi och hitta på annat än bara vara.

Jag tror att jag kanske har hittat en "fodervärd" som kan ta hand om min dam under min nästa höftledskonvalescent. Vi har pratats vid lite på nätet och igår kom vi på att vi har MYCKET gemensamt centrerad ridning, akademisk ridkonst och samma sunda hästförnuftstänk. Så jag HOPPAS att hon kan övertala sin gubbe att ta hand om min vackra vita ett par månader. :)

Så antingen låter du hästen stå över vintern och bara vara "vildhäst" annars gör du det, du hinner med honom. Han dör inte av det. :bow:
 
Sv: Vad gör man?

Har haft f.d. travare och i ditt fall skulle jag också låta honom stå. Bra kompisar och rolig hage och lite allmänt pyssel så har han det bra tills du har tid med honom. :)
 
Sv: Vad gör man?

Vill du behålla hästen, så låt honom vila och rid när du hinner.

Om han är trygg att köra kan det kanske fungera att köra honom tillsammans med familjen på sommar halvåret? Körning kan ju vara lite mer socialt än ridning, men säkerhetsaspekten är ju viktig om barnen åker med.
 
Sv: Vad gör man?

Ja han är körbar! tack för era svar, det lättade lite på trycket...:)
Jisses. Låt hästen vila något år och ta ut honom på en körtur (lugn) någon dag då och då. Borsta varje dag så att han håller sig fin, då kan barnen vara med också ibland (framför allt treåringen). Sedan finns det kanske en pappa som kan ta hand om barnen någon kväll i veckan så att du kan få lite off duty-tid med pålle. Jag har också barn och kommer absolut ihåg den där känslan att vara mjölkkossa åt den minsta och inte ens kunna vara i fred när man går på toa. Oj vad jag önskar att jag kunde komma iväg till stallet någon dag i veckan då :-) Inte för att rida kanske, men att få vara ifred från vardagen någon timme bara.
 
Sv: Vad gör man?

Säger som de andra. Det skadar inte hästen att stå, har han ett psyke som klarar av det så är det bara att köra på det. Fortsätt leta efter medryttare, jag vet att det är svårt att hitta till varmblod, men det kanske dyker upp någon som passar tillslut.
 
Sv: Vad gör man?

Du har ju fått jättebra svar här! Tänkte bara inflika att om du inte redan står på lösdrift så kanske det kan vara ett alternativ, då behöver du ju verkligen inte tänka på pållis så länge som någon har lite koll på honom vad gäller skador och så. Vill du att han ändå aktiveras så skaffa en medryttare som rider gratis när den själv vill och bara skickar ett sms när den har varit hos hästen (så slipper du undra). Se till att det inte är någon som kommer en gång i månaden och hetsrider bara.

Åh, vad kul med en körbar häst...
 
Sv: Vad gör man?

Så länge han får tillgång till att göra sig av med sin energi på annat sätt, och han får socialt umgänge med hästar i hagen, så finns det inget som säger tat du måste motionera honom.


Att hästen (som art) behöver människans motionering är ett påhitt av människan.
Den behöver få röra sig i alla sina gångarter och det kan den få göra i en hage.
 
Sv: Vad gör man?

Helt objektivt? Så länge hästen är glad och mår bra spelar det väl ingen roll om den rids... :) Som flera redan skrivit - går den i stor fin hage med flocken så gör det ingenting om du inte håller uppe träningen. Rid när du hinner och ha trevligt med din häst istället för att känna dig pressad.

Angående medryttare så vet jag inte vart du bor, men naturligtvis finns det stabila, duktiga medryttare därute - det gäller bara att hitta rätt. Skriv upp dina regler, sänk priset (om du tar betalt) och var väldigt tydlig med hur hästen fungerar och vad du förväntar dig av medis. Hålls inte tider och regler så dra inte ut på pinan utan sök efter en som respekterar vad som gäller. En "medkusk" kanske finns om nu ingen vill rida.
 
Sv: Vad gör man?

Jobbigt läge :/ Är själv rädd för just detta senare i livet..

Tycker du ska fortsätta leta medryttare till honom, det skadar ju inte liksom. En dag kanske du hittar en bra ryttare till din kille. Det kan ta tid.

Hur mycket ingår i det stallet du står nu? Det finns ingen möjlighet att byta stall, kanske låta honom gå i lösdrift? Vilket sparar både pengar och tid, och han får röra sig varje dag dygnet runt, hur han vill med sina hästkompisar, och de flesta hästar blir mycket gladare och mer harmoniska i lösdrift (enligt mina erfarenheter).
Eller ha honom helinackorderad. Vilket kostar mycket pengar, och det skulle ju knappast hjälpa ditt samvete.

Annars tycker jag att en fodervärd skulle vara något. Då har du endå hyfsad koll på honom och kan ta tillbaka honom om det inte skulle funka osv.

Så länge han inte mår dåligt så är det väl ingen direkt fara, men jag vet mycket väl hur det dåliga samvetet ständigt finns där när man inte hinner med sin älskling.
Hoppas det ordnar sig!!!
 
Sv: Vad gör man?

Jisses, vad svar!! Vad glad jag blev:) Han går i en stor fin hage med sina kompisar och nä, han verkar inte direkt vantrivas. Jag överför nog mina känslor på hästen, så att säga... Jag har honom står hos min svägerska, där jag betalar mycket lite. Foder har vi själva. Så kostnaden är inte så stor, och jag har heller inte krävt nåt betalt av medryttare. Stallet tar kanske max 20 minuter att göra så det tycker jag inte är för mycket begärt. Jag får leta på helt enkelt...
 
Sv: Vad gör man?

tillägg...jag och svägerskan hjälps åt med stallet, så jag behöver inte åka ut varje dag. Jag tar all mockning osv de dagar hon jobbar länge, och när vi jobbar båda två då får vi trixa lite:) Fodring och in - och utsläpp sköter de. ( jag har det ganska bra, ja :))
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 322
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 469
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp