Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

doris

Trådstartare
Kan ju börja med att erkänna 2 saker...:angel:
(Sonen är 9,5 månader gammal nu)

1) Ger välling efter tandborstning
Vi har en sååå bra rutin vid läggning som vi kommit in i och som jag gärna inte bryter. Vi tvättar av, byter blöja, tar på pyjamas och borstar tänderna....Sen går vi till sängen och läser saga och ger vällingen i sängen efter att vi släkt ljuset. Sen är det bara puss och godnatt. Vi har aldrig haft problem med läggning. Men det är ju FEL eftersom man egentligen skall borsta tänderna EFTER vällingen

2) Vi har TV:n igång.

Den står på ganska ofta, utan att vi tittar på den. Så visst händer det att sonen hajjar till ibland och tittar på tv:n om det är någon spännande jingel som låter till...

Fyyy skäms på mig och sambon..

Vad gör ni som är "fel"?
Någon som törs erkänna :)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Vällingen i sängen körde vi också med.

Dom spenderar alldeles för mycket tid vid datorn stundtals.
Vi ransonerar alltemmellanåt dock.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Vi har också tvn på rätt ofta, och det händer att Von Dregel tittar på den, fy oss...


Han har också fått smaka allt möjligt som han inte borde ha fått smaka, som tårta, glass, och semla..... Innan ätningen av "vanlig" mat är etablerad, men å andra sidan äter han allt vi ställer fram, även grape!
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

... Skippar tandborstningen på morgonen om vi har bråttom till dagis... :crazy:
Fy på oss.
TV:n (eller rättare sagt, en barn-DVD) är en välkommen avlösning på eftermiddagen när mamma är trött och pappa inte hunnit hem från jobbet.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Defentivit tv'n! Våran tjej är fyra månader och är helt fashinerad av tv'n. Försöker att inte låta henne titta så mycket.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Tv:n verkar vara vårat stora aber här inne :)

Det där med att låta bebis smaka allt möjligt måste jag nog också skriva upp mig på... Han vill ju såååå gärna äta allt som vi äter, så han bara gapar!!! när vi äter. Klart att han får smaka... oooops
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

samma saker här.... det är nog det enda... ja hon får smaka fika och tårta om andra äter det eftersom hon alltid velat smaka det andra äter.... tackolov äter vi inte skit så ofta :)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Borstar inte tänderna på morgnarna. Det blir liksom aldrig av.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Sonen är ju liten än så länge... men TV:n är och kommer vara ett "problem" för oss också. Vi tittar alltid på TV; eller snarare; den står på. Och sonen på 3 månader börjar redan ta efter... :angel:
Vi måste skärpa oss när han blir äldre!
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

1. tv:n

2. Borstar bara tänderna på kvällen (för det är så tråkigt).

3. Tjatar mig till en puss eller kram ibland.

4. Säger "akta dig" när jag menar "flytta dig".
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Fuskar med lördagsgodiset ibland. Vi kan låtsas att det är lördag mitt i veckan.
Ibland slarvar vi med tandborstningen på morgnarna när det är bråttom.
Jag köper för mycket leksaker.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Vi har en väl etablerad fuskning här hemma.

Glömmer alltid tandborstningen på morgonen.
Lillen får ibland (sockrad) kräm på gröten.
Mutar äldste sonen med halstabletter för att han ska sätta sig i bilen utan att riva ner himmel och jord.
Coklad är inte godis, det kan man få mitt i veckan.
Lillen får ofta smaka sådant som äldste sonen äter, t.ex. grädde och bulle.
Äldste killen får ibland bakelser och semlor mitt i veckan när vi fikar.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jag har sjukanmält min sjuttonåring från skolan när hans tjej var här och hälsade på.

Mina småbarn spelar våldsspel på datorn pch äter godis mitt i veckorna.

:crazy:
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

ja, jag säger som dom flesta...

TV´n... den är på alldeles för mkt, dock om man stänger av o säger att nu gör vi det här så går det ju.. ska bara göra det..

Borsta tänderna på morgonen kan ibland hoppas över när det är bråttom till dagis..

ajja bajja..:devil:
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

1) Den senaste månaden har vi upptäckt Teletubbies och Mumin på allvar (DVD)! Speciellt Teletubbies är en stor favorit (bäst är Lala och i helgen fick sonen den dockan, till hans stooora lycka) och jag måste säga att de är inte så dumma. Teletubbies är väldigt pedagogiska och vi har lärt oss sjunga och dansa till bl.a. Huvud, Axlar, Knän och Tår och de räknar och gympar och rör på sig och sjunger och en massa annat. Framför allt är de inte våldsamma och de kramas mycket och älskar varandra. :love: Jag tror på undersökningarna som säger att man ska undvika TV-tittande för barn under 3 och sonen har inte sett något förrän nu, när vi köpt på oss en massa Teletubbies-DVDer och ett par Mumin med. Perfekt att sätta på när jag duschar/tvättar håret tex. :o

2) Jag glömmer ganska ofta att borsta hans tänder direkt efter morgonvällingen. För det mesta blir det inte förrän mitt på dagen, antingen efter första mellanmålet eller efter lunchen. Men vi borstar alltid på kvällen, efter sista måltiden, före sängen.

Annars kommer jag inte på nåt. Han är inte speciellt intresserad av kakor eller glass (vi har typ aldrig sånt hemma) och godis äter han inte ännu. Vi är inga större gottegrisar själva och läsk/saft dricker vi aldrig och vi har aldrig snacks hemma heller. Jo, cashewnötter går det åt en hel del och sonen har fått börja smaka han med, men det är ju knappast fel. Han får bara enstaka nötter när vi är med, så han inte sätter i halsen. Men än så länge tuggar han så noga och bra och älskar cashewnötterna. :)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Min son älskar också nötter, av alla de slag. Och mörk choklad, för det är det enda jag köper hem. Det känns bättre att han får det än vanligt godis faktiskt.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Samma här, ja inte mörk choklad i några mängder än så länge iofs och inte heller kaffe. Men te får han smaka ibland! Han älskar grönt te. :)

Jag ser ingen anledning att börja ge sonen godis och sånt kemiskt skit ärligt talat. Han har inte fått smak för det, så varför börja nu liksom? Vi undviker det själva och äter hellre riktig choklad av bra kvalitet + nötter.

Bakade bullar i helgen (firade sambons födelsedag med fika) och gjorde en egen fyllning av upplötta aprikoser + cashewnötter, som jag körde i mixern med lite fruktsocker och en klick smör och bredde sen ut på den utkavlade degen. Succé! Inte speciellt söta och väldigt saftiga. Använder ekologisk vetemjöl, strösocker och äkta smör. Sonen äter på sin höjd en halv bulle, sen är han nöjd. :)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Antar att TV:n är på rätt mycket. Bebis kan fastna i ett stirr ibland men då försöker jag leka lite med henne så brukar hon tappa intresset för TV.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jag har för mig att man itne ska ge nötter till barn under 5 år. Inte bara för att de kan sätta i halsen utan också pga allergiriskerna.

Jag är överkänslig mot nötter, vet dock vart min egen gräns går och än så länge har jag bara haft rejäla magknip av nötter, men ingen av mina barn får nötter.

Men nötter är många gånger ett bättre lördagsgodis än allt godis man ger sina små på lördagarna.

Här hemma kan tvn stå på under dagarna, barnkanalen har en massa nyttiga program har jag märkt :D

Tandborstningen glömmer jag sällan, men Elin får välling efter tandborstningen på kvällen....:o Det fick pojkarna också när de var små.

Jag ger godis på lördagarna, men för en tid sedan drack de rätt mycket saft här hemma. Nu drog jag in på det helt och serverar vatten eller mjölk. ÄVen om jag själv inte gav dem så mycket saft så får de ju hos mamma och på dagis och liknande, så jag drog in det helt här hemma.

Jag har lätt för att glömma mössa till pojkarna, Elin får på sin men pojkarnas glöms bort.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Såvitt jag vet brukar man rekommendera att inte ge barn under två år nötter, främst pga att de kan sätta i halsen. Vet man med sig att man har allergi i familjen så ska man självklart inte ge barnen nötter när de är små, men jag vet inte var åldersgränsen ligger.

Har man inga allergier så gäller andra riktlinjer, än för de med konstaterade allergier. :idea:

Däremot har jag för mig att man ska undvika jordnötter till barn, eftersom de är så väldigt allergena?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 195
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 445
Senast: imzork
·
  • Låst
Övr. Barn Så är det bara att inse att man är i nästa fas. Dottern ca 2år och 8mån lärde sig för ett par månader sen att klättra ur sängen, för...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: ny hästägare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp