Bukefalos 28 år!

Nattning med många turer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
Så är det bara att inse att man är i nästa fas.

Dottern ca 2år och 8mån lärde sig för ett par månader sen att klättra ur sängen, för ca en månad sen började hon kissa på toaletten :banana:, men har fortfarande blöja.

Igår när jag skulle natta henne gick det till såhär:

Det är inte bara omständigt på morgonen!!!

Igår så gick det ungefär till såhär när jag skulle lägga henne:

18:00 - åt middag tittade på bolibompa och byggare Bob, lekte lite på sitt rum.
18:50 - började att nämna pjamas, då var hon nog lite trött för hon protesterade inte så mycket
19:00 - började klä av henne
19:10 - ombyte + blöjbyte klart
19:15 - jag letade efter napp, Dottern hämtade två böcker i sitt rum
19:20 - Borstade tänderna i sängen
19:25 - läste två böcker, Halvan och brandbilen och Hans och greta, kort varianterna med improviserad text till bilderna :angel:
19:35 - kissenödig (eller inte)! Upp på toaletten och av med blöja & pjamasbyxor, skulle bajsa också (men det är mest på låtsas)
19:40 - mamma gör välling
19:45 - tillbaks i sängen, mamma får hämta nalle, Linnea dricker vatten sen försöker hon hoppa lite, men då ryter mamma till, Linnea släcker sänglamps ljuset.
19:50 - Linnéa sjunger för full hals
20:00 - börjar äntligen lugna ner sig
20:20 - 20:30 ? Somnar någon gång eller var det tidigare hm iallfall då mamman vaknade till i sängen för att ta sig upp och tillbringa resten av kvällen framför tv:n.

*PUST*
 
Sv: Nattning med många turer

hehe :D

Tröst: Så här kan nästa fas se ut:

20.00 "Vidar om du gör dig nattklar får du spela alfons eller förskolan på datorn till halv nio!"
20.01 Pyjamasklädd 4-åring dyker upp för att få hjälp med tandborstning
20.05 -20.30 Fnittrande 4-åring spelar av mamma godkänt dataspel.
20.30-20.40 allmänt kramande och gosande
20.40 stänger dörren om 4-åringen och säger gonatt
20.40-21.00 4-åringen "läser" sina favoritböcker själv
21.00 zzzzz
 
Sv: Nattning med många turer

Jag tror att felet ligger i att ni gör för mkt aktiviteter i sängen.
Jag har ett barn som jag inet kan komunicera så mkt verbalt med så jag har fått använda hjärnan en hel del.
Jag har därför gjort så att sängen är enbart och bara till för sömn. Läsa böcker gör man i köket eller soffan, borstar tänder gör man på toa.
Jag lade honom bara när jag visste att han var TRÖTT.
Gjorde likadant med mitt "normala" barn och det funkar kanon där. Nattar på 2 minuter.
Vi gosar och myser i soffan innan läggdags, sen går vi in i sängen, säger gonatt och jag går ut och 1 minut senare så sover de.
 
Sv: Nattning med många turer

Hm låter som du hittat formlen :)

Ok kan hålla med om att sängen ska vara till för sömn och jag försöker "leka av henne" innan, tyvärr är hon en sån outtröttlig typ som bara bli överaktiv när hon blir trött. Dvs ju tröttare desto svårare blir det att få henne att lugna ner sig. Då får man köra järnet tills hon verkligen stuper och det kan bli framåt 22-23tiden då! :o Det tycker jag är lite väl sent.

Jag ska försöka att göra mer innan läggning, dvs verkligen se till att hon gått på toaletten innan och borstat tänderna. Ligga och mysa i sängen och läsa böcker tror jag inte jag vill hoppa över.
 
Sv: Nattning med många turer

Jag måste få fråga...vadå leka av sig innan sängdags ? Jag tror barn och hundar funkar på eksakt samma sak. Om man tror som husse/matte att: sista kisserundan, ja då ska vi leka och kasta pinnar så hunden blir trött..då tror man helt fel. Hunden blir bara uppjagad och stressad och sju resor värre. Vill man att hunden ska coola ned innan natten så tar man en lugn långpromenad utan stress...
Det är nog samma med barn. Nattningen ska ju vara lugn och trevlig och då ska det väl inte lekas innan så barnet är lite uppjagat ? Leka av sig får dom väl göra på dagtid för att sedan sakta varva ned framemot kvällen...Så tycker jag.
 
Sv: Nattning med många turer

Jag är lite inne på djurjourens linje, fast vihar läsning i sängen... Men elin "läser" då själv, och ett bestämt antal böcker 1 eller 2...
Här brukar det vara så ev välling, pyjamas tandborstning, godnatt till övriga familjen, läsa en bok eller två, släcka taklampan och godnatt till den som "lägger". Den som lägger sätter sig utanför vid datorn och Elin somnar oftast på två minuter...
Vi lägger sju, halv åtta och elin är 3,5 år.
Men ofta myser vi i soffan en stund innan det är läggdags, så hon är ganska så lugn och avkopplad.
 
Sv: Nattning med många turer

Äter hon välling efter tandborstningen? Varför inte låta henne sitta i soffan, dricka vällingen sedan borsta tänder och när hon går och lägger sig så är det för att sova. Det är väl okej att ha läsning i sängen, men bestäm då innan att "jag läser den här boken, inget mer".

Söver du henne i er säng?

Just vid läggdags så måste man nog vara "konsekvent" och göra det som en rutin. Jag har gjort som Snurrfian med mina barn, de har alltid somnat i sina egna sängar men får såklart komma upp till oss på natten om de vaknar.
 
Sv: Nattning med många turer

nu har detta inte så mycket med själva tråden att göra, men jag känner mig tvungen att skriva lite iaf:

det här med hundar ( och ja, även barn antar jag ) är ju ganska individuellt, min ena hund han behöver faktiskt komma ut en sen promenad och springa av sig riktigt ordentligt, då är vi ute i 45-60minuter, han springer och busar och får "leka av sig". sen när vi kommer hem så går han och lägger sig och slocknar ganska fort.
gör man inte så med honom så är han orolig, kanske somnar men vaknar ganska fort igen...
så det kan nog skilja sig, sen är han ju lite speciell denna hund p.g.a tidigare ägare och liknande omständigheter.
 
Sv: Nattning med många turer

Jag har en treåring som lägger sig klockan 18:00! och hon somnar även då. Visst finns det perioder då hon kommer ner ett par gånger men då stänger vi av radion för henne om hon kommer ner igen osv. Hon har alltid radion på och en lampa tänd. Funkar jättebra.

Vi börjar redan klockan 17 med alla tre barnen att förbereda inför nattning. Duscha, äta och läsa. Den äldsta som är 7 går upp på sitt rum vid 18 och ser på bompa, medan 3åringen sitter en stund i knät innan vi går upp och lägger henne. Bompa är hon inte intresserad av utan vill bara leka då och det gör vi inte på kvällen. Den minsta som är 8½ månad gör vi i ordning när 3åringen sover ocj 7 åringen är på sitt rum. Sedan somnar den lille oftast runt 19-tiden och sover oftast hela natten till mellan 6-7.

Jag ser många barn på dagis som är trötta på dagarna, inte konstigt när vissa lägger sig allt från 20:00-22:00 och de är inte äldre än 4-5år.

Sen är det lyxigt att ha kvällen för sig själva. Det behöver man.
 
Sv: Nattning med många turer

Leka av sig - tja då menar jag lek på det sätt som det blir, dvs antingen att hon leker för sig själv i rummet med vad som är roligt för dagen, men ibland kan det oxå bli lite bus i soffan med mamma och pappa, jag försöker inte härja omkring med henne extra mycket så hon ska bli helt slut. Jag vill absolut inte ha henne uppjagad *ve och fasa* :)

När jag nattar henne är det 1-2 böcker som gäller, sen släcker vi och säger godnatt, tyvärr är pappan lite slappare med det och det kan ligga drivor med böcker i sängen när han har varit i farten, hm ska säga åt honom på skarpen!

Ja usch vi har inte slutat med vanan att dricka välling i sängen.

Hm det kanske är dags att se över nattningsrutinerna helt och kanske lämpligt nu i samband med att vi ska köpa en madrass till hennes nyinköpta säng så hon ska få börja sova i sitt eget rum.

Tyvärr går hon så mykcet på dagis att skulle hon lägga sig vid 18:00 så skulle vi knappt få se henne på vardagarna. Hur många timmars sömn ska de egentligen ha? är det 12? Vad jag förstått så är hon ganksa pigg på dagis, hon har en klar svacka mellan 17-18 när vi kommit hem. Tycker hon är ganska pigg och glad annars :)

ps igår nattade sambon henne och sa stolt att hon somnat direkt, jag frågade när och han sa ja ca 20:45 jag gav honom en arg blick och sa att det är alldeles för sent, men iof ska man ta rådet att lägga dem först när de är trötta så funkade det ju.
 
Sv: Nattning med många turer

När stiger dina barn upp på morgonen (3 och 7åringen)? Hur mycket sover din 8,5 månaders på dagen?
Mina åttamånaders lägger sig 21 på kvällen och stiger upp vid 8.
Kl 18 kommer jag och min man att ha varit hemma en halvtimme från jobbet när vi börjar jobba igen.........
 
Sv: Nattning med många turer

Hej
Min barn är morgonpigga. Runt 6tiden vaknar de. Ibland vaknar 3åringen redan halvsex men kan somna om i vår säng. Jag brukar sätta igång med dagen runt halvsju. 7åringen ska med skolbussen vid halvåtta och sedan är det dagis för 3åringen vid niotiden.

Jag ska väl säga att jag har förmånen att vara hemma på heltid. Så jag hämtar 3åringen vid 13 tiden och då ibland sover hon en stund.

Bebisen som är ett fosterbarn som vi haft hos oss i i 3½ månad har ca tredagars perioder. Han är inte riktigt på samma nivå som en åttamånaders. Men när dagarna flyter somnar han på förmiddagen runt halv nio och sover mellan 1-2 timmar. Han vaknar runt halvsju på morgonen.
Ofta så orkar han bara vara vaken ca 2 timmar innan han gnäller och jag får somna honom igen. Sen sover han oftast när jag hämtar 3åringen på dagis i ca 1 timme och sedan så somnar jag honom vi 16tiden och han får inte sova längre än till 17 tiden. Han somnar oftast vid 19 tiden.
Han äter gröt på kvällen vid halvsex och sedan är det ev bad och vid halvsju sitter jag i soffan med honom tills han slappnar av och nästan sover, då lägger jag honom och han sover hela natten.

Det var lite om våra rutiner ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 827
Småbarn Vår son är nu 19 månader och en frisk och alltid glad kille. Kan ju dra hans sömnhistoria så har ni lite grund: Sov katastrofalt då...
Svar
7
· Visningar
1 601
Småbarn Kopierar från min blogg. Min systers barn går på samma dagis, dock inte i samma avdelning och hus men man blir ändå förvånad över hur...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: angelwings
·
Gravid - 1år Jaha, det är alltså såhär det känns att vara mamma!? Obeskrivligt trött, rinnande och sprängande trippelF tuttar, ett korsstygnsbroderi...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: ÅDI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp