Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Ger också välling efter tandborstning till min minsta (10 1/2 mån), enda sättet att få honom att somna ordentligt.

Slarvar med tandborstning på morgonen, skyller på att det alltid är så bråttom.

Min äldre pojk (5 år) tittar alldeles för mycket på tv, häromdagen sa jag till honom att jag hade ont i halsen och då sa han att det är nog halsbränna:rofl:, för det hade han sett på reklamen på tv.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Det stämmer nog!

Å andra sidan har jag hört att barn under 2 år sällan har hunnit utveckla jordnötsallergi.
Så sa dom till mig när ett av barnen -som då var 13 mån- fick tag på jordnötsbågarna (eller vad heter dom? Dom ser ut som ostbågar och är hiskeligt goda!:d) och efter en stund såg han ut som Bill Cosby´s vita motsvarighet!

Nu går vi ingenstans utan hans Anapen och jag som har varit vegetarian i 12 år fick slänga allt vad sojaprodukter heter och sätta tänderna i en gris istället..:cry:

Men nötter tål han då dessa går under en annan "familj"!


Själv "slarvar" jag nog en del med barnens mat.
Skulle aldrig tvinga i dom någonting dom inte vill ha!
Vet att vissa tragglar med grönsaker och dyl men jag kör den lätta vägen och tänker att "mätta barn är glada barn" och grönsakerna vet jag av erfarenhet att dom kommer uppskattas i högre ålder! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Rasmus får smaka på i princip allt som vi äter, om han inte får mat samtidigt utan bara sitter med vid bordet blir han asförbannad om han inte får smaka.

Sen lämnar jag honom ensam när jag springer ut och hämtar ved.

TV:n ser han bara om han sitter hos oss i soffan på kvällarna.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Såvitt jag vet brukar man rekommendera att inte ge barn under två år nötter, främst pga att de kan sätta i halsen. Vet man med sig att man har allergi i familjen så ska man självklart inte ge barnen nötter när de är små, men jag vet inte var åldersgränsen ligger.

Har man inga allergier så gäller andra riktlinjer, än för de med konstaterade allergier. :idea:

Däremot har jag för mig att man ska undvika jordnötter till barn, eftersom de är så väldigt allergena?

Jag minns en infolapp på ett BVC i grannkommunen ( jag bodde där när första sonen var bebis) och där stod det att man bör inte ge nötter till barn under 5 år pga allergirisken samt att de är lätta att sätta i halsen. Jag har även läst det i tidningar som Vi föräldrar samt Föräldrar och barn. Och det gällar alltså ALLA barn och inte sånna som riskerar att ha allergi.

Huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt, jag är inte läkare.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Rasmus får smaka på i princip allt som vi äter, om han inte får mat samtidigt utan bara sitter med vid bordet blir han asförbannad om han inte får smaka.

Sen lämnar jag honom ensam när jag springer ut och hämtar ved.

TV:n ser han bara om han sitter hos oss i soffan på kvällarna.

Lämnar du honom när du hämtar ved???:eek::eek::eek:

:p
Det är väl inte så farligt ju:D Hur tror du ensamstående föräldrar gör? :idea: Jag eldar med ved och lägger i ved i pannan i källaren ca en gång i timmen, ibland upp emot varannan timme. Jag MÅSTE lämna dem de minuterna. Det är något de får lära sig helt enkelt.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

tandborstning och tv, som så många andra.

(teletubbies på morgonen är en höjdare, jag hinner göra mig iordning utan att ha en tolvkilos tröttstumpa på armen)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Däremot har jag för mig att man ska undvika jordnötter till barn, eftersom de är så väldigt allergena?

Jordnötter hör ju till en annan familj än vanliga nötter, namnet är lite missvisande men precis som du skriver så har jag också hört.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Rasmus får smaka på i princip allt som vi äter, om han inte får mat samtidigt utan bara sitter med vid bordet blir han asförbannad om han inte får smaka.

Sen lämnar jag honom ensam när jag springer ut och hämtar ved.

TV:n ser han bara om han sitter hos oss i soffan på kvällarna.

Jag lämnar med min son ensam... Jag låte honom leka i spjälsängen medans jag går ut med hund i ca fem minuter så han får kissa. Jag är ju själv på dagarna och att ta på sonen ytterkläder, ta fram vagnen och allt för fem minuter känns ganska onödigt. Tror alla lämnar sitt barn självt någon gång..
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

*kl*

* Tv:n står på rätt mycket, fast jason e så van vid den nu så han reagerar inte längre. Bara när det är vissa reklamer eller små barn, gärna en kombination av de två:D

* Han har tidigt fått smaka på både det ena och andra.

* Vi trotsade barnmorskan på MVC som inna han var född sa att man ska inte ta ut barn som är under 4 månader till större folksamlingar än 8 pers. Mataffären var inte att tänka på eller shoppingcenter.
Jason var med överallt från början, på dragrace vid 4,5 månaders ålder och han ÄLSKAR det.

* Ger välling på kvällen efter tandborstning. Säger som TS vi har en toppen rutin på kvällen som känns tråkig att ändra på.

* Har lämnat honom ensam för att släppa in/ut hästar, hämta ved/post
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

*kl*

Vad "skönt" för mig att se att det finns fler som är "dåliga" föräldrar :)

Kom ju på det när Pmm skrev också... Jag lämnar också min son ensam en snabbis när jag springer ut och hämtar ved...eller slänger igång en tvättmaskin.....
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

*knapp*

Tvn står nästan alltid på.
På morgonen när Saga vaknar sätter jag på TVn och drar mig medans hon tittar på den.. Annars somnar jag om och hon ligger vaken bredvid mig vem vet hur länge..
Jag lämnade henne ensam i lägenheten tre minuter när jag sprang ner med lite grejer i källaren.
Glömmer jag något när jag är påväg ut så får hon vänta nere i vagnen medans jag springer upp och hämtar (1 trappa upp).
Jag struntar i att BVC säger att hon skall äta GRÖT först och sen pureer.. Hon äter nästan bara pureer för gröt är inte gott! (iofs grönsakspureer, inte frukt ännu).

Jag kan fortsätta läääänge..
TVn är värsta felet för den ser hon på alldeles för ofta..
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jag har för mig att man itne ska ge nötter till barn under 5 år. Inte bara för att de kan sätta i halsen utan också pga allergiriskerna.

Jag är överkänslig mot nötter, vet dock vart min egen gräns går och än så länge har jag bara haft rejäla magknip av nötter, men ingen av mina barn får nötter.

Men nötter är många gånger ett bättre lördagsgodis än allt godis man ger sina små på lördagarna.


Jag har också hört det.

Men sonen har aldrig satt något i halsen, så snart han själv kunde greppa ett äpple vid en tio månader så åt han dom själv, utan problem. Med skal. Även banan och andra frukter har han ätit, utan att sätta i halsen. Sedan fick han smaka nötter ibland när han var knappt året, och han har alltid tyckt om det.

Han har lätt för att tugga ordentligt. Och vi har inga allergier någon av oss föräldrar, sonen hade aldrig reagerat på något livsmedel med nötter i, därför fick han smaka när vi åt.

Men jag har full förståelse för att man väljer att vara försiktig med nötter. Min andre son kommer jag vara försiktig med, sätter han i halsen så är det klart jag är försiktig med nötter och andra frukter, som man ska vara. Bara för att de är syskon räknar jag inte med att de ska klara samma saker.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jag kom på en sak till, jag glömmer AD-dropparna !
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Oh, jag med :o

Den enda som konsumerar dom är hunden, hon har käkat två burkar :crazy:
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jordnötter hör ju till en annan familj än vanliga nötter, namnet är lite missvisande men precis som du skriver så har jag också hört.

Jag vet att jordnötter inte är en nöt, utan tillhör baljväxterna. Men jordnötter är trots namnet en av de mer allergena "nötterna". Jag har aldrig hört talas om någon som varit allergisk mot cashewnötter, däremot flera som är väldigt allergiska mot jordnötter, hasselnötter, valnötter tex.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

KL

Hoppar in och erkänner motvilligt att jag nog gör alla "fel" som räknats upp tidigare i tråden.....
Men jag tröstar mig med att första barnet som nu är nio år är ett välartat barn som iofs gärna ser för mycket på Tv men som i övrigt är frisk, äter det som bjuds och som vet hur man för sig när man är borta. (hemma kan man ibland tro att han är en bortbyting)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

*kl* kom på fler saker....

ad-dropparna shit dom har vi glömt i ett år tror jag :eek: oj, vad kan hända? shit... allvarligt?

Jag brukar skita i lugn och ro utan att tvinga med mig 2-åringen :rofl: Har till och med duschat (bolibompa som barnvakt) dock med öppen badrumsdörr....

Jag har rastat hunden och lämnat dottern (sovandes i sin säng) går max 50 meter från bostaden...
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

A:et spelar inte så stor roll, men D-vitaminerna är viktiga för kalciumupptaget och -omvandlingen = jätteviktigt för skelettet. Det är inte ovanligt med D-vitaminbrist här uppe i solfattiga norden.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Nämen...sluta nu.....Det gör jag med!

De där stackars AD-dropparna får inte sonen ofta....suck...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 194
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 444
Senast: imzork
·
  • Låst
Övr. Barn Så är det bara att inse att man är i nästa fas. Dottern ca 2år och 8mån lärde sig för ett par månader sen att klättra ur sängen, för...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: ny hästägare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp