Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

A:et spelar inte så stor roll, men D-vitaminerna är viktiga för kalciumupptaget och -omvandlingen = jätteviktigt för skelettet. Det är inte ovanligt med D-vitaminbrist här uppe i solfattiga norden.

Oj, ja hoppsan...Då måste jag bli bättre på detta...
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

KL

Något jag gör ibland för att få äta i lugn och ro är att muta sonen med kakor. :o Kanske inte det bästa, men så lugnt och skönt det är att få äta utan att ha en son som försöker ta allt på min tallrik.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jag duschar också med 2-åringen ensam i huset. Brukar säga till noggrannt till honom och gärna sysselsätta honom med glass, kakor eller annat sådant. Oftast så kommer han in till badrummet innan jag är klar.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Finns det D-vitamin i nått man äter?

Måste börja komma ihåg ad-dropparna, jag är totalt senil..... :(
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

KL

Något jag gör ibland för att få äta i lugn och ro är att muta sonen med kakor. :o Kanske inte det bästa, men så lugnt och skönt det är att få äta utan att ha en son som försöker ta allt på min tallrik.

Men oj då. Är det inte bättre att låta sonen smaka från din tallrik istället och ge honom bättre matvanor, för framtiden? Du lär ångra dig förr än du anar, när han inte längre är intresserad av maten utan bara vill ha kakor...
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Finns det D-vitamin i nått man äter? (

Jag har för mig att man förebygger brist genom att vara ute i solen minst 15 min/dag, men då ska man alltså inte sitta i skuggan, utan låta solen lysa på en. Men det är ju svårt i vårt land. Och småttingar vill man ju skydda extra mycket från solens skadliga strålar.

I maten hittar man D-vitamin bl.a. hälleflunderleverolja, fisk, lever, äggula, mejeriprodukter och grönsaker. Lättmjölk innehåller mer D-vitamin än fetmjölk (som inte innehåller D-vitamin alls). Minns inte varför, men ju magrare mejeriprodukt, desto mer D-vitamin.

Klipp från Wikipedia:
D-vitaminbrist är orsaken till engelska sjukan, rakit, som karaktäriseras av en otillräcklig upplagring av kalcium och fosfor i benstommen. Hos barn blir benstommen mjuk och böjlig, fontanellen sluter sig mycket långsamt och barnets huvud blir större än normalt. Barnet blir hjulbent eller kobent, revbenen degenereras och bröstkorgen sjunker in. Tänderna kommer sent och utvecklas dåligt. Bäckenet deformeras. Engelska sjukan har varit känd sedan 1600-talet. Ytterligare följder av brist är kramper, energiförlust, tandlossning, närsynthet, nervositet, lättretlighet, trötthet, snabb puls.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Vet inte om det är farligt för henne, hon snor flarrorna när de står framme på bordet :o

Hon knaprar sönder precis all hård plast, sedan tror jag hon slickar eller snuttar ur innehållet.

En burk med Minifom har hon ätit också :D
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Nu är jag alldeles lycklig!!!!:love:

* Mina barn tittar på tv.Tv:n är en VÄLDIGT duktig barnvakt.
* VI slarvar som sjutton med tandborstningen på morronen...Bråttom, bråttom...
* AD-dropparna glömdes i parti och minut...:o
* Numera lämnar jag barnen själva nån timme när jag går ut och går (Alexander är 8,5 och Lucas är snart 6).
* Godis kan förkomma nån annan dag än lördag..




Listan kan göras lång...
SHIT vilken dålig mamma jag är!!

:p:p

Men å andra sidan...Mina barn är mitt allt och jag skulle ta ner månen åt dom om jag kunde!!

Jag gör det jag känner känns bra.
Jag känner ju mina barn bäst och vet hur dom fungerar.

Kram på er i solen!!!
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Men oj då. Är det inte bättre att låta sonen smaka från din tallrik istället och ge honom bättre matvanor, för framtiden? Du lär ångra dig förr än du anar, när han inte längre är intresserad av maten utan bara vill ha kakor...

Problemet är väl det att han nöjer sig inte med att smaka. Han ska ha hela tallriken... Men han får man först och sen får han ibland en kaka så vi med kan få äta. Han försöker ju ta allt på tallriken och det blir ganka kladdigt och bökigt. Vi gör ju inte så alltid.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Vi gav också välling efter tandborstning fram till 2 års ålder men nu fungerar det bra att skippa den efter tandborstning.
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Problemet är väl det att han nöjer sig inte med att smaka. Han ska ha hela tallriken... Men han får man först och sen får han ibland en kaka så vi med kan få äta. Han försöker ju ta allt på tallriken och det blir ganka kladdigt och bökigt. Vi gör ju inte så alltid.

Jo jag vet att det blir kladdigt och bökigt och tar längre tid att äta. Men de tränar ju, de små liven. :p Kan ni inte ge honom en sockerfri skorpa eller ett knäckebröd istället för kaka? Eller annan brödskiva? Eller skalad, rå morot? :idea:
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Majskrokar är superbra att distrahera med, eller smörgåsrån:)
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Jo jag vet att det blir kladdigt och bökigt och tar längre tid att äta. Men de tränar ju, de små liven. :p Kan ni inte ge honom en sockerfri skorpa eller ett knäckebröd istället för kaka? Eller annan brödskiva? Eller skalad, rå morot? :idea:

Vi brukar ge honom annat också... Ibland så får han en kaka, men oftast får han en brödbit. Frukt får han ibland. Vi har börjat försök synka vällingen med vår mat...
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Majskrokar är superbra att distrahera med, eller smörgåsrån:)

Jaaaaaa!!! Majskrokar är det bästa som finns!! :)

Blev såååå glad när jag äntligen hittade dem här på affärerna också.. Innan fick jag be min mamma handla dem och sedan skicka ner till oss..


Både mamma och son älskar dem!!!
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Idag gör jag det mesta fel. Jag är sjuk, jätteförkyld, hostar och har feber. Vill egentligen bara lägga mig under täcket. Men så har man ju de hära små älsklingarna att ta hand om. :love: Jag ser en del mellan fingrarna, allt för att få en lugn stund själv. :crazy:

Usch jag tycker verkligen att det är jobbigt att vara mamma när jag är sjuk. *gnäll gnäll gnäll*

Annars så har jag märkt att jag ofta ställer en fråga isf att säga att så här ska vi göra. Ex. "ska vi gå och byta blöja", borde sagt "nu går vi och byter blöja". Vet inte varför jag säger så. Det kommer automatiskt och jag måste jobba bort det.

/Timsetim
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Något jag gör ibland för att få äta i lugn och ro är att muta sonen med kakor. :o Kanske inte det bästa, men så lugnt och skönt det är att få äta utan att ha en son som försöker ta allt på min tallrik.

För att det skulle bli lite lugn vid våra måltider (på kvällen) och för att få tiderna att passa barnen bättre så fick de middag någon timme innan oss. Men medan vi åt så fick de varsin tallrik med plockvänlig mat. Ibland lite köttbullebitar, korv eller lite plock av det vi åt. Fungerade jättebra! :) De var nöjda och jag fick äta varm middag! :D

/Timsetim
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

kl

här ger man inte ad-droppar alls, och det lär ju inte bero på för mycket solsken :D
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

Vilken tur, för min son har nog bara fått AD-droppar sisådär 5 ggr under sina 18 mån i livet :angel:
 
Sv: Vad gör ni med era barn trots att ni "vet" att det är fel??

KL

Den här tråden är underbar att läsa för en som fortfarande är hemskt tveksam på om det någonsin blir barn! Har en bild av att allt måste bli så himla uppstyrt i och med barn och jag är bara inte sån, skönt att höra att mammor är mänskliga:)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 195
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 444
Senast: imzork
·
  • Låst
Övr. Barn Så är det bara att inse att man är i nästa fas. Dottern ca 2år och 8mån lärde sig för ett par månader sen att klättra ur sängen, för...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: ny hästägare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp