Vad gör ni med era hundar?

J

Juvelflickan

Hur aktiverar ni era hundar?
Det är alltid intressant att veta.
Vad jag menar är om ni tränar lydnad, agilty, jakt, sök osv.

Själv tränar jag tävlingslydnad med min och skall även börja med sök och ev. jakt. Men det kommer senare eftersom han inte är 1 år än! :D

/Niggi

---------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Jag aktiverar min schäfertik med lydnad, spår och rapport. Hon är även med på stallet en hel del och blir trött av alla intryck och det som händer runt omkring.
 
Vi aktiverar våra två phaléne tikar med lydnad, agility, långa promenader, sök och mycket "tänka själv-arbete"
 
Nu för tiden gör jag inget speciellt med vovven. Hon är med mig överallt och naturligtvis håller vi igång vardagslydnaden.
Under vår aktiva period så tävlade vi lydnad upp till klass 3 och lägre klass spår. Hon har vunnit en massa fina priser och vår största merit är väl att vi tävlade Doggy Cup och kom på 13 plats i riksfinalen.
Vi provade även på lite rapport, sök och blodspår under vår karriär. Jättekul, tyckte vovven.
Efter några år så brände vi ut oss på all träning. Jag kände att vovven tappade gnistan och då kände jag ingen mening med att fortsätta.
 
Lydnad, bruks och jaktträning. Höll tidigare på med viltspår också, men nu har bruksspåret tagit över helt.

Fast jag borde nog lägga mer tid på allmänlydnad än bara på tävlingslydnad :angel:

Sen går vi på en utställning eller två vartannat år.
 
Lydnad och spår (både blod- och person).
Fysiskt motion får han genom en daglig racingtur i skogen, minst en timme.
 
De är med mig i stallet (inte just nu men vi jobbar på att lära nya vovven att man inte får jaga katten ute. Så just nu är de i en inhägnad på gräsmattan när jag är i stallet), med på ridturer och så är det en timmes springa fritt och röja i skogen varje dag. Vardagslydnad hålls ju i färskt minne varje dag, men jag tränar inte lydnad eller något annat utöver vardagslydnad. Dels beroende på att jag är inte intresserad och dels beroende på rasen. Dock så lär de sig kom, ligg, sitt för de som klarar av att sitta, ligg, stilla, stå, kryp, fot och sådant.

Lillvoffan tävlade (och tränade) agility och lydnad när hon var yngre men är nu glad pensionär =)
 
Nu börjar hon bil gammal och det märks på henne, min labbe (8 år). Men tidigare så körde vi agility då och då, för skojs skull. Inga tävlingar eller så.
Men sen veterinären konstaterade artros så blev det slut med det. Dock går vi långa promenader och träffar andra hundar och tränar på våra konster då och då (rulla runt, sitt, ligg, kryp osv.).
 
Min hund aktiveras mest av långa promenader där jag med jämna mellanrum lägger in olika lydnadsmoment.

Förut gick mamma på olika lydnadskurser med honom, fram till nu det det tyvärr funnits mer tid till det. Men nu när jag är riktigt motiverad och har tid finns inga platser kvar på kurserna... Suck. Men det är bara att hålla igång på egen hand och försöka komma med till hösten.
 
Tränar/tävlar bruks (främst spår, men ska börja med sök oxå) och lydnad. Ska eventuellt även börja bevakning nu i vår. :)

Utöver det så promenixar vi och så hakar han på ut på ridturer ibland.
 
Jo, min är även han ofta med ute i stallet. Haha, han slutar ju aldrig springa! :rofl: På pauser får han stolleryck och springer runt som en tok, Underbar!!! När vi kommer fram till stallet så skall han bära på allt, hälsa på alla och leka med alla hundar! Hahaha!

Vad är rapport?

/Niggi

----------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
jag tränar viltspår och lydnad med mina lapphundar. Parsontiken skall när hon är mogen få prova grytträning, nu blir det lite viltspårsträning o. allmän lydnad.

schäfern tränade jag lydnad o. spår med, men tyvärr blir det just inte mycket med henne just nu då hon är konvalecent o. inte kan/får röra sig så mycket. Vi var klara för lydnadsklass 1 då olyckan satte stopp för tävlingspremiären.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 500
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 342
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 625
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 416
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp