Vad gör vi? CXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom precis in från långpromenad med hundarna. Gick förbi städfamiljens hus och tog kort på byggarbetet åt dem - de är fast i lockdown uppe i norr samtidigt som det arbetas på utbyggnad av deras hus här.
Lyckades dessutom gå förbi ett av de stora fälten medan en av fårbönderna arbetade in sin nya collie med en flock, så vi stannade och tittade en bra stund medan shiban jagade möss i diket. :heart En bra dag.
 
Det åkte förbi en stor maskin med skopa på länsvägen. Tänk om den hade kunnat stanna och ägna en minut åt att skotta bort plogvalen vid min infart.

jag har skottat, men orkade bara en smal gång ut dit och sedan tog jag slut. Lär nog inte få någon post i lådan innan jag skottat bort plogvallen.

Har även slut på idéer om vem jag skulle kunna fråga. Grannen med största, flesta maskinerna är ingen trevlig typ. Vill eg inte ha så mycket med hen att göra.
Det finns inte någon annan bonde/maskinförare i närheten? De flesta bönder runt om oss har ett antal hushåll/gårdar de snöröjer åt, även de med mindre traktorer. Vi har fördelen av att dels ha egna maskiner i företaget och dels ha grannar/goda vänner som har traktor med plogblad. Men det finns ytterligare minst tre som jag skulle kunna ringa om det var kris.
 
Idag har det varit en utmaning. Både att ta sig fram och försöka göra ett gott jobb sen :crazy:

Men tänker att det kanske är så jag lär mig? Det ska gå lite bakåt för att sen släppa? Hoppas på det iaf 😅

Fasiken vad jag har frusit idag stundtals. Men men först nu det är riktig vinter ju!
Måste ta mig ut snart igen, till stallet. Som tur är behöver jag bara motionera två och så lite stallfix. Värre om man ska stå i ridhuset och hålla lektion. Då är det michelin som gäller 😬
 
Idag är det skitläskigt att jobba. Moped på is och slask är en hemsk kombination. Kör som tur är en lägenhetsrunda, så det är låångsamt tempo ut till rundan, sedan bara köra några meter mellan de olika portarna. Är inte ett dugg avundsjuk på kollegorna som kör villarunda idag :cautious: Jag hoppas de kommer in lika hela som när de åkte ut...
Är det några som cyklar sina rundor nuförtiden?
När jag jobbade som brevbärare i mitten/slutet på -80 talet så antingen så hade man cykel eller var lantbrevbärare med bil och ett halft postkontor i bilen :angel:
Jag hade bara cykel, gula fina postcyklar :love:. Min sista vinter fick vi ett erbjudande om att få sätta på dubbdäck på cyklarna, men "ryktet sa" att det blev tungt att cykla med dom så jag satte aldrig på några.
 
Bara gör. Några enkla sprutor och du slipper en sjukdom det inte finns bot för.
Både du och jag lever ju omgivna av gräs och rådjur. Perfekt kombo för fästingar.

Jag ar sa himla tacksam att vi inte har sa mycket problem med fastingar har pa vastkusten. Det finns dock manga fler arter av giftiga fastingar i USA an i Sverige ... men vi har tur och det finns inte mycket giftigt alls "over here in the pacific North West".
 
Rejäl ångest av att komma in på jobbet pga det var kvällarna som oftast var värst!!! Riktigt jobbig tröskel att ta mig över men ju längre jag väntar- desto tuffare blir det!! Är ju snart ett år sedan jag jobbade kväll!
Jäkla springtes och i den här halkan!! En vikarie och jag bytte för att underlätta för varandra. Jag jobbar lugnt ooooch så får vi se om jag hinner allt tills jag går hem...Jag jobbar inte över pga dålig planering, aldrig!
 
Underligt väder i Stockholm just nu, Imorgon snöblandat regn under dagen och plusgrader för att sedan gå ner till -6 under natten. Följd av tisdagen där det går från +2 till -13. Hoppas folk har rejäla broddar (inte jag) eller så blir det lång väntan på akuten, @CillaW är du inte ortoped? Någon sa att just vintermånaderna är den med flest patienter.

Lite kallt hemma så jag värmde händerna på katten, hon var mindre road och jag fick en dödsblick :nailbiting: och funderar på att ta fram mitt duntäcke för första gången i vinter.

Jag är ortoped...
Vi har alltid mycket att göra vid första snön och sen ett antal toppar i anslutning till jul (fall från pall vid byte till julgardiner etc), sportlov och när studsmattorna kommer ut.
 
Är det några som cyklar sina rundor nuförtiden?
När jag jobbade som brevbärare i mitten/slutet på -80 talet så antingen så hade man cykel eller var lantbrevbärare med bil och ett halft postkontor i bilen :angel:
Jag hade bara cykel, gula fina postcyklar :love:. Min sista vinter fick vi ett erbjudande om att få sätta på dubbdäck på cyklarna, men "ryktet sa" att det blev tungt att cykla med dom så jag satte aldrig på några.
Inne i stan här (Sthlm) så är det enbart cykel som gäller. Postnord kör fortfarande en hel del cykel även ute hos oss. Vi har två cyklar, men de används enbart när vi får in vikarier som inte har moppekörkort. Det tar mycket längre tid att köra de olika rundorna med cykel jämfört med när vi kör moped (vi har ganska snabba, tvåhjuliga mopeder, inte sådana där mopedbilar som Postnord använder), och det blir helt enkelt på tok för ineffektivt och jobbigt att inte använda mopederna. På villarundor går det inte att använda cykel just av den anledningen, det skulle ta en hel dag bara att köra ut posten då :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
681
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Luff
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Törnrosa
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 610
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp