Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl toppen att få hjälp. Jag har funderat lite på att vårat barn har lite sämre uttal än några av sina jämnåriga, men i alla anteckningar från BVC/läkarbesök står det bara bra uttal för åldern och stort ordförråd. Kände ett barn som knappt kunde uttala ett ord i den åldern, när han till slut utreddes av logoped hade han ett enormt ordförråd men svårt med vissa ljud, han var ikapp med talet något år senare och fick jättebra hjälp.

Ja, det blir nog jättebra att få lite råd, stöd och tips! Hon är ju verkligen otydlig även om hon pratar massor, måste bli skönare för henne också att andra kan förstå henne bättre när hon tydligen vill snacka mycket 😅

Jag var lika sen som hon och sen när jag kom igång var jag aldrig tyst men pratade väldigt otydligt, precis som hon. Så det är väl ärvt rakt nerifrån mig. Än idag har jag nog nåt språkligt knas för jag har lite svårt att tex lära mig nya språk för jag vet inte hur jag ska betona eller lägga orden i munnen för att få fram rätt språkljud. Kan inte heller höra eller härma dialekter tex. Det är inget som märks alls i min vardag såklart och har aldrig påverkat studier el dylikt så det är väl rent expressivt, men ändå är det kanske nåt. Jag fick aldrig logopedhjälp så kanske kan det bli annorlunda för henne med tidiga insatser 😊
 
Nånstans runt två blev det bättre för oss. Men den där perioden mellan att hon började gå (10-11mån) och tills jag insåg att jag kunde vända ryggen till var vidriga.. vi har två soffor och ofta stod hon i den som inte har vägg bakom och liksom vägde på magen så hon nästan ramlade ner så fort jag behövde laga mat eller göra nåt som inte gav henne uppmärksamhet. Till slut fick den ligga på golvet…

@Voeux Även för oss började det försiktigt vända framåt kanske 2 - 2,5 år. Lillan är fortfarande lite väl orädd och omedveten om faror (3 år), men idag tycker jag ändå att man får skörda mycket mer fördelar av det temperamentet då hon är modig, framåt och nyfiken på nya saker vilket gör många saker väldigt enkla också. Men har som sagt iaf börjat att åtminstone se de allra värsta farorna och vara lite mer försiktig/lugnare i de situationerna. Inte lika många vändor till akuten och tandläkare längre och man kan lämna henne ensam i andra rum och inte befinna sig inom en armslängd avstånd hela tiden. Så det blir bättre men jäklar var jobbigt och utmattande det var mellan typ 7-8 mån upp till 2 år.
 
En av sönerna fyller 7 år idag, så liten men ändå så stor För exakt 7 år sen lovade jag mig själv att aldrig genomgå ett kejsarsnitt igen då det tog 2 timmar på grund av komplikationer och smärta. Ändå ligger jag i skrivandes stund bredvid hans lillasyster. En lillasyster som han avgudat sen jag var gravid, och som han alltid ser till att hon har det bra. Han hade t om gjort en egen smörgås till henne när han var medhjälpare på förskolans kök igår :love:
 
30CBECC1-E2B3-4172-85F3-63C7A9F6F0DF.jpeg

Det här barnet..! 😂 16 månader och eh, en virvelvind :D
 
Visa bifogad fil 113877
Det här barnet..! 😂 16 månader och eh, en virvelvind :D
Läste det här och tänkte på hur lik han verkar vara min stora till sättet, jag tror jag har en nästan identisk bild på min unge nånstans!

Sekunderna efter bestämmer mitt barn sig för att han är en tornado och ska träna på att snurra fort. Först tre krockar med huvudet före in i köksbord/stol senare gick han med på att snurra lugnare 🙄:p

Tyckte det var kul mtp benämningen "virvelvind" och att jag tänkte att de var lika :D
 
Läste det här och tänkte på hur lik han verkar vara min stora till sättet, jag tror jag har en nästan identisk bild på min unge nånstans!

Sekunderna efter bestämmer mitt barn sig för att han är en tornado och ska träna på att snurra fort. Först tre krockar med huvudet före in i köksbord/stol senare gick han med på att snurra lugnare 🙄:p

Tyckte det var kul mtp benämningen "virvelvind" och att jag tänkte att de var lika :D
Låter ganska lika, ja :D
 
Vi har precis fått beviljat plats på förskola för sonen H med start efter sommaren. Jag berättade det för H:s pappa vid middagsbordet häromdagen, varpå han blev tyst en stund och sen med lätt upprörd stämma utbrast:
"Men alltså, vad gör de med ungar på förskolan, kommer H bara få sitta i ett hörn eller?!"
Jag svarade något i stil med att det har jag svårt att tro men att det blir annorlunda för honom. H:s pappa var tyst en stund till och sa sen
"Alltså, det här känns inte bra alls"
Jag tänkte i mitt stilla sinne att det är tur att vi har ett halvår på oss att förbereda pappan på förskolestarten, det känns som att vi kommer behöva den tiden :p
 
Min 4-månaders har börjat att verkligen gilla vagnen. Storebror är på förskolan idag så vi har precis varit ute på promenad i solen och nu sover hon så gott vidare här hemma utanför köksfönstret och jag sitter och tar det lugnt på en bänk bredvid ☀️ Underbart 💛

Mindre underbart att hon vaknade till och från från kl 4 i morse. 5.30 gick vi upp. Kommer bli en riktigt eftermiddagsdip för mig idag 😛
 
Min sambo fyllde år i helgen och mina barn var väldigt bestämda med vad de skulle ge honom så han öppnade glatt ett paket med en polisbil och ett med en brandbil 😅. Så fint ändå att de ville ge honom något de själva hade blivit glada över. Han fick dock inte riktigt tillgång till att leka med sina nya presenter under dagen för de var ockuperade av gåvogivarna.
 
Hur har det gått? ❤️

Ringde dem och de tyckte jag skulle komma in för kontroller. Jag hade hoppats på att de skulle be mig gå och lägga mig igen och se hur det var på morgonen, så jag var inte supertaggad på att sätta mig i bilen kring två på natten. Men såklart skönt att förhoppningsvis kunna utesluta något farligt. Alla tester såg bra ut, jag hade lite hög puls till och från men annars såg allt normalt ut och barnet mår bra. Fick uppmaning att äta, dricka och vila.

Jag mår fortfarande dåligt så är sjukskriven idag. Vem vet vad det kan vara, men man har ju inte så mycket motståndskraft mot diverse virus, bakterier och utmattning såhär på sluttampen av en graviditet. Känns som att det kan vara precis vad som helst. Huvudsaken är att liten mår bra, själv kurerar jag mig i sängen tillsvidare!
 
Ringde dem och de tyckte jag skulle komma in för kontroller. Jag hade hoppats på att de skulle be mig gå och lägga mig igen och se hur det var på morgonen, så jag var inte supertaggad på att sätta mig i bilen kring två på natten. Men såklart skönt att förhoppningsvis kunna utesluta något farligt. Alla tester såg bra ut, jag hade lite hög puls till och från men annars såg allt normalt ut och barnet mår bra. Fick uppmaning att äta, dricka och vila.

Jag mår fortfarande dåligt så är sjukskriven idag. Vem vet vad det kan vara, men man har ju inte så mycket motståndskraft mot diverse virus, bakterier och utmattning såhär på sluttampen av en graviditet. Känns som att det kan vara precis vad som helst. Huvudsaken är att liten mår bra, själv kurerar jag mig i sängen tillsvidare!
Krya på dig! 🥰
 
Ringde dem och de tyckte jag skulle komma in för kontroller. Jag hade hoppats på att de skulle be mig gå och lägga mig igen och se hur det var på morgonen, så jag var inte supertaggad på att sätta mig i bilen kring två på natten. Men såklart skönt att förhoppningsvis kunna utesluta något farligt. Alla tester såg bra ut, jag hade lite hög puls till och från men annars såg allt normalt ut och barnet mår bra. Fick uppmaning att äta, dricka och vila.

Jag mår fortfarande dåligt så är sjukskriven idag. Vem vet vad det kan vara, men man har ju inte så mycket motståndskraft mot diverse virus, bakterier och utmattning såhär på sluttampen av en graviditet. Känns som att det kan vara precis vad som helst. Huvudsaken är att liten mår bra, själv kurerar jag mig i sängen tillsvidare!
Bra att du åkte in ändå!
 
Bra att du åkte in ändå!

Ja, man vet ju aldrig! Jag kände ju att det var jag som inte mådde bra och att magen kändes som vanligt. Men började tänka på toxoplasma, listeria, havandeskapsförgiftning osv.

Blörk, kommer inte ens ur sängen idag. Blir andfådd och får puls bara av att vända mig i sängen 😅 Kan inte äta heller, men fått i mig lite vatten i varje fall.
 
Är trött på mitt barn. Eller inte trött i sån bemärkelse men exakt allt ska divideras. Är extra sur just nu eftersom hon först skallade mig och sen spola ner mig med duschen. Inget var med flit men följder av att hon bara ska vägra helt plötsligt. Häromdagen kom vi knappt till förskolan för att mössan hon ville ha var blöt och den torra ville hon inte ha. Jaja, det är väl bara en fas.
 
Jaja, det är väl bara en fas.

Försöker tänka så om mitt lilla barn. Sover som en kratta. Vaknar miljoner gånger varje natt, i natt ”vaken” mellan 01.07-05.30. Då ramlade dottern ur sängen. Så inte många minuter sömn för mig i natt. Kan ha yttrat något om att jag hatar mitt lilla barn, vilket såklart inte stämmer men det är så tärande inte få sova. På det så har stora först haft sportlov från förskolan och var så sjuk (jippie tänkte jag, då har vi dammat av det). Men nej; hon fick öroninflammation och är hemma även denna vecka. Ridå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
82 83 84
Svar
1 666
· Visningar
86 497
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 371
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp