Vad gör vi? Del CLXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag vet att man ska osv men jag bara tyckte det lät lite överdrivet att skölja ett skal man inte ska äta med diskmedel.

Nja. Ibland sköljer jag tomat och sallad men inte alltid. Serverar jag någon annan så sköljer jag men inte till mig själv.
När du skär upp en melon som i det här fallet så följer smutsen och bakterierna med kniven när den går genom skalet. Om någon stått och pissat på den och den sedan torkat hade det inte stört dig eftersom du inte äter skalet? Du gör självklart som du vill, jag håller mig till livsmedelshygien och rekommenderar andra att göra det. Ser inget överdrivet i det.
 
När du skär upp en melon som i det här fallet så följer smutsen och bakterierna med kniven när den går genom skalet. Om någon stått och pissat på den och den sedan torkat hade det inte stört dig eftersom du inte äter skalet? Du gör självklart som du vill, jag håller mig till livsmedelshygien och rekommenderar andra att göra det. Ser inget överdrivet i det.
Alltså, jag äter ju blåbär direkt från blåbärsbuskar i skogen så sannolikheten att jag får i mig piss på olika sätt är väl inte helt osannolik. Så nej det hade faktiskt inte stört mig alls.
 
Ikväll spelar John Fogerty i Botan, jag har typ redan hört allt via soundcheck eftersom vi jobbade ca 300 m från scenen efter lunch :D
Tydligen citat ”sinnessjuk lång kö” dit :o
Fick denna nyss
547191F1-0871-4798-A156-8CEC4485D54B.jpeg
 
Nej, det och smutsen ligger utanpå, på skalet. Tänk på alla händer som hanterat den sedan den skördades på ett fält. Händer som antagligen inte tvättats efter toalettbesök, varken när den skördades eller på dess väg till butiken. Det är många som blir sjuka av att äta osköljd frukt, så bara för att du inte blivit dålig ännu betyder ju inte att t ex en melon som skärs upp och blir kontaminerad av EHEC inte smittar de som är känsligare.

Det handlar om livsmedelshygien. Jag tvättar händerna efter toalettbesök och innan jag hanterar matvaror. Vindruvor låter jag ligga i blöt och sköljer sedan under rinnande vatten innan jag äter. De är bland de mest besprutade frukterna du kan köpa. Sköljer du aldrig en tomat eller en sallad innan du äter den?

Det har tidigare år skrivits om bl a äldre som blivit sjuka av att äta frysta, importerade bär som visats vara kontaminerade av just bärplockare som gjort sina behov ute i fält och inte tvättat händerna efteråt. Där har rekommendationerna varit att koka upp bären innan man äter dem av just den anledningen.

"I enstaka fall kan livsmedel innehålla resthalter(av bekämpningsmedel) över gränsvärdet som även är så höga att de skulle kunna innebära att man påverkas kortsiktigt. Äter man mycket av just det livsmedlet går det inte att utesluta att man kan få akuta symtom som huvudvärk, illamående eller magsmärtor, men detta är övergående och medför inte några bestående men. Det är mycket ovanligt att vi får in rapporter om att någon drabbats av detta."

Källa: Livsmedelsverket angående bekämpningsmedel i den mat vi äter.
Jag sköljer ALLTID frukt och grönt innan jag äter, men har aldrig sköljt en melon.

Jag skrubbar citron, apelsin, osv om jag ska använda skalet. Men inte med diskmedel.

Frysta köpta bär (och särskilt hallon) kokar jag alltid innan användning.
 
Fick iväg spisen och en del annat skräp till återvinningen idag :up: ! Annars har jag kanske inte gjort så himla mycket "nytta", men man måste väl få vila lite också och pyssla med sådant som är roligt.... :) Tolv arbetsdagar kvar innan sommarlovet - otroligt härlig känsla :) !
 
Fastränteplacerade lite mer pengar i 3 mån till 3,3 %.
För cirka ett halvår sen band jag ett år till 3% (dom som binder ett år nu får 3,7%.😐)
Klappar mig lite på axeln för att jag har gjort ngt.
Borde egentligen placera pengarna men är alldeles för feg.
 
Njuter av att vara hemma efter en helt fantastisk, men ganska intensiv, långhelg i pittoreska Taormina. Oj vad vi trivdes! Det blev ett helt fantastiskt bröllop och jag lyckades hålla mitt tal utan att 1) gråta eller 2) tappa bort mig alldeles. Bruden grät däremot och blev så rörd av mitt tal :heart

Nu lugnar livet ner sig lite efter en väldigt intensiv (men ROLIG) vår, det ska bli rätt skönt! Skönt ska det också bli att gå och lägga sig om en timme eller två, sömn har så att säga inte varit en prioritet under de senaste 4 dagarna. Men så fint det har varit, och vilken mersmak jag fick för Sicilien!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 930
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp