Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CXXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Urgh, mamma säger "Så här har det aldrig varit förut" lite för ofta nu för tiden! Nu vägrar/kan inte pappa äta något av sin middagstallrik som han själv gjort i ordning av okänd anledning :rolleyes: jag börjar propagandera för näringsdrycker, helt hopplöst och o-roliga middagar.
Jag var inte så förtjust i min pappa förut men Alzheimers har fått mig att avsky honom :arghh: ser typ fram emot när han hamnar på boende :grin:
 
Urgh, mamma säger "Så här har det aldrig varit förut" lite för ofta nu för tiden! Nu vägrar/kan inte pappa äta något av sin middagstallrik som han själv gjort i ordning av okänd anledning :rolleyes: jag börjar propagandera för näringsdrycker, helt hopplöst och o-roliga middagar.
Jag var inte så förtjust i min pappa förut men Alzheimers har fått mig att avsky honom :arghh: ser typ fram emot när han hamnar på boende :grin:
Du får tänka att det egentligen inte är din pappa. Det är sjukdomen som talar.
Din pappa finns där inne men sjukdomen tar över.
Asjobbigt jag vet, men så är det.
 
Urgh, mamma säger "Så här har det aldrig varit förut" lite för ofta nu för tiden! Nu vägrar/kan inte pappa äta något av sin middagstallrik som han själv gjort i ordning av okänd anledning :rolleyes: jag börjar propagandera för näringsdrycker, helt hopplöst och o-roliga middagar.
Jag var inte så förtjust i min pappa förut men Alzheimers har fått mig att avsky honom :arghh: ser typ fram emot när han hamnar på boende :grin:

Det är sjukdomen som gör att han inte fungerar som tidigare. Och ja, det är jobbigt men att yttra sig som du gör om en sjuk förälder är faktiskt helt vidrigt.

Min mamma dog på hemmet förra julafton. Tro mig, det är inget som är lättare med att ens älskade sitter på hemmet... de är där för att det är bättre för dem. Dvs skärp dig, väx upp och bete dig som en vuxen!
 
Det är sjukdomen som gör att han inte fungerar som tidigare. Och ja, det är jobbigt men att yttra sig som du gör om en sjuk förälder är faktiskt helt vidrigt.

Min mamma dog på hemmet förra julafton. Tro mig, det är inget som är lättare med att ens älskade sitter på hemmet... de är där för att det är bättre för dem. Dvs skärp dig, väx upp och bete dig som en vuxen!
Nu är det faktiskt så att du inte vet hur det är här hemma hos oss och hur vår relation sett ut tidigare. Jag beklagar att din förälder var sjuk, och jag vet inte hur det var för dig/er. Men nu är det jobbigt här, så jag kände mig trygg i att kunna avlasta mig här på buke - för det är så jag känner. Jag är medveten om att det inte är något som han kan hjälpa, men det gör inte saken lättare just där och då.

Så jag betackar mig alla ord om att jag är barnslig eller liknande.
 
Ähh jag ger upp för idag. Pappershögarna har minskat. Endast en liten hög kvar som mest består av ”viktiga anteckningar” som kanske iofs inte är så viktiga men orkar inte sortera dessa just nu eller kasta eller vad tusan nu göra.
Stirrat på dessa hästar framför mig nu i några minuter så produktiviteten flödar som sagt inte men vad fasen. Fredag ju!
E0DC7A6F-E4F9-4CBB-BC3D-C685A7DA0DCF.jpeg
 
Du får tänka att det egentligen inte är din pappa. Det är sjukdomen som talar.
Din pappa finns där inne men sjukdomen tar över.
Asjobbigt jag vet, men så är det.
Jag vet, men det är liksom fortfarande han på något vis. Det är sjukdomen ovanpå hans personlighet, och han hade inte en så jättebra personlighet förut när han var frisk. Nu är det som att man vridit på de sämre sidorna upp till 150%.
Så jag har just nu svårt att komma ihåg de positiva delarna då jag sitter mitt i detta :(
Främst för att det påverkar min mamma negativt, jag älskar henne så det är svårt att inte känna negativt om något som påverkar henne negativt.

Men jag säger inte så mycket om detta till dem såklart, utan försöker stötta mamma när jag kan. Och andas 😅 Det pyser bara över ibland.
 
Nu är det faktiskt så att du inte vet hur det är här hemma hos oss och hur vår relation sett ut tidigare. Jag beklagar att din förälder var sjuk, och jag vet inte hur det var för dig/er. Men nu är det jobbigt här, så jag kände mig trygg i att kunna avlasta mig här på buke - för det är så jag känner. Jag är medveten om att det inte är något som han kan hjälpa, men det gör inte saken lättare just där och då.

Så jag betackar mig alla ord om att jag är barnslig eller liknande.
Mår din mamma bra?
För då är det bra om han kommer under vård när det är jobbigt.
Jag står för att den anhöriga ska ha ett liv även efter sjukdomen och måste få lov att leva under tiden.
Lätt att man som anhörig kör sig själv sjuk pga dåligt samvete.
 
Tänkte också på det med tanke på hur både du och din mamma mår och hans sjukdom och höga ålder så låter det verkligen tufft för er alla tre :heart

Ni stod väl på kö till boende? Och gjort det ett tag? Ringa och höra hur det ser ut med köplats?
@Asko
 
Mår din mamma bra?
För då är det bra om han kommer under vård när det är jobbigt.
Jag står för att den anhöriga ska ha ett liv även efter sjukdomen och måste få lov att leva under tiden.
Lätt att man som anhörig kör sig själv sjuk pga dåligt samvete.
Nä, hon mår inte bra. Därav mina känslor.
Men pappa ska få börja på någon dagverksamhet nästa vecka och jag hoppas verkligen att det innebär att mamma kan få vila och leva själv åtminstone en dag i veckan. Plus att man kan få någon utomståendes syn på hurvida pappa fungerar i vardagen och hur mycket stöd han egentligen behöver.
Kommunen har även sagt att han kan få komma dit flera dagar i veckan så vi håller tummarna att det kan funka! :up:
 
Tänkte också på det med tanke på hur både du och din mamma mår och hans sjukdom och höga ålder så låter det verkligen tufft för er alla tre :heart

Ni stod väl på kö till boende? Och gjort det ett tag? Ringa och höra hur det ser ut med köplats?
@Asko
Nej, han står inte på kö. Pratat lite med mamma om detta och gränsen går lite vid personlig hygien, och än så länge håller han sig på ungefär rätt sida av den.
Men om det blir så här med maten som det var idag så vet jag inte riktigt... Men han är inte i risk av att bli underviktig dock, utan har gått upp i vikt. Så det kan ju gå längre.

Men det var bara nyligen, en gång, som mamma fick hit hemtjänst som skulle sitta med pappa i en timme. Men en timme var så lite att hon inte fick något vettigt gjort, det kändes inte alls hjälpsamt. Hon vill ju liksom åka och shoppa, åka med hunden, gå på museum ... Det hinner hon inte på en timme.
Men dagsverksamheten skulle nog hjälpa, så vi håller tummarna för torsdag!
 
Nu är det faktiskt så att du inte vet hur det är här hemma hos oss och hur vår relation sett ut tidigare. Jag beklagar att din förälder var sjuk, och jag vet inte hur det var för dig/er. Men nu är det jobbigt här, så jag kände mig trygg i att kunna avlasta mig här på buke - för det är så jag känner. Jag är medveten om att det inte är något som han kan hjälpa, men det gör inte saken lättare just där och då.

Så jag betackar mig alla ord om att jag är barnslig eller liknande.

Oavsett hur er relation såg ut tidigare så finns det saker en bara inte säger. Det du sa var extremt omoget och inte i nivå med att bara ventilera.

Jag har stått helt ensam med en dement förälder och en åldrande så jag vet att det inte är lätt och det var nära att knäcka mig flera gånger. Men aldrig i helvetet att jag skulle uttryckt mig som dig om någon av dem.
 
Oavsett hur er relation såg ut tidigare så finns det saker en bara inte säger. Det du sa var extremt omoget och inte i nivå med att bara ventilera.

Jag har stått helt ensam med en dement förälder och en åldrande så jag vet att det inte är lätt och det var nära att knäcka mig flera gånger. Men aldrig i helvetet att jag skulle uttryckt mig som dig om någon av dem.
Jag är tämligen säker på att vi haft olika sorters relationer till våra föräldrar och därmed olika ursprungspunkter som vi talar utifrån. Detta var frustration från min sida, utifrån min relation, inte din.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
342
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
32 283
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 202
Senast: movi
·
Svar
1 769
· Visningar
93 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp