Vad gör vi häst-edition del 1

Den här stormen var det inte en busskur som landade i hagen.
1000005348.jpg
 
Den här stormen var det inte en busskur som landade i hagen. Visa bifogad fil 134966
Vissa har hästar på rymmen andra har tydligen studsmattor på rymmen. Alltså era hästar måste ju typ bah "jaha, nu vill de att vi ska lära oss åka buss... vad hände med hästen som fordon liksom" oså nu "jaha nu duger vi inte till att hoppa studs med längre för nu är studsmattan här och tar över" 🤣🤣
 
Vissa har hästar på rymmen andra har tydligen studsmattor på rymmen. Alltså era hästar måste ju typ bah "jaha, nu vill de att vi ska lära oss åka buss... vad hände med hästen som fordon liksom" oså nu "jaha nu duger vi inte till att hoppa studs med längre för nu är studsmattan här och tar över" 🤣🤣
Grannen som ringde och bad om ursäkt för studsmattan berättade att han suttit på jobbet och raljerat över folk som inte kan förankra sina studsmattor ordentligt bara dagen innan :D Men våra hästar är duktiga som tar det så bra! (De har faktiskt fått in en bil som voltat i hagen en gång också, det gick bra med föraren men hon drog sönder över 50 meter staket och vi fick sanera hagen på glas... )
 
Övat lite på uteritt i dag. Gick fint, men underlaget tillät bara skritt. Vi hade ju några veckor i höstas då det blev superspänt och hetsigt, så vi startar om lite från noll igen för och bygga lugn och trygghet. :)
 
Hade en spänd häst i dag som nog förväntade sig snöras från ridhustaket. Till slut fick vi lite avspänt arbete med skänkelvikningar, övergångar och tempoväxlingar :up:
 
Kände att jag behövde röra på mig så fick bli en skön promenad längs grusvägen och snön gnistrade så härligt och häst var betydligt mer nöjd med promenad idag än igårkväll haha 😄. Tillbaka vid stallet satt jag upp på ridbanan I lite mera snö en stund med och myste barbacka i skritt med grimman och grimskaftet; lite blandad motion idag 😊😍. Sen kom en helikopter väldans lågt (kikade på ledningarna nära ridbanan) så tänkte att det nog var bäst och hoppa av men pållan brydde sig visste inte 😄. La sedan på bomlösa sadeln för att testa nya dressyrgjorden som blev toppen 😃.
 

Bifogade filer

  • 20231227_134145.jpg
    20231227_134145.jpg
    568,9 KB · Visningar: 62
Varit ute hos Konungur från Blommande gården. Så gött han kan ha kompis fast han är hingst. Plus att han gillar stallägarens ponny som inte är med i bild. :)
 

Bifogade filer

  • 415067796_10160403116423068_5128252254854020718_n.jpg
    415067796_10160403116423068_5128252254854020718_n.jpg
    104,5 KB · Visningar: 46
Nu har vi varit i ridhustältet x antal gånger. Tre gånger har vi varit med om snöras från taket. Det är ju ett tält så det låter väldigt högt när snön kanar ner från det ovala taket. Halles reaktion minskar ju fler gånger vi hör snöraset. Första gången var full panik och sen var det bra. Andra gången lite panik men inte mer än att hoppa till och vilja undersöka saken. Ikväll lät det jättehögt och han hoppade bak ett steg och stod sen still. Vi kunde jobba i flera gångarter under tiden som det swishade till och braka loss. Han fortsatteutan större oro men sprätte till lite bara vid ljuden, precis som jag när de där rasen kommer. 🙈

Men väldigt duktig kille. Han har vuxit så mycket i psyket 😍❤️
 
Jag är så glad för min fina häst ❤️

Igår red vi en lång runda i skogen i töväder med snö som föll i kockor och droppar från träden, och dessutom körde stora plogbilen med snöslunga förbi oss när vi skulle korsa vägen (tack och lov på andra sidan 80-vägen för annars hade vi blivit nersprutade med snö och troligtvis dött :nailbiting:).
Idag kom vi till vägs ände vid en total översvämning där vi fick vända och gå tillbaka, efter att ha traskat runt i hög blötsnö inne i skogen för att hitta en väg runt utan resultat. På vägen tillbaka mötte vi två rådjur och sen var det någon som var ute och sköt också. Kul i mörkret :cautious:

Allt detta på långa tyglar. På en 5-åring. Fattar inte hur jag har kunnat ha sådan tur att jag får ha henne i mitt liv 😭❤️
 
I stallet bestämde jag mig för att testa den nya dressyrgjorden vi fick av älsklingen; mycket bättre än den enkla jag haft till bomlösa sadeln! 🤩. Skrittade någon halvtimme varav en kort stund på ridbanan men då det ju var tung snö så fortsatte vi istället den korta svängen på skogsvägen bakom stallet som var plogad; hästen min tyckte ju skritt var för långsamt men med tanke på det kluriga underlaget fick vi nöja oss så men härligt med piggelin häst och så kom en solglimt fram igen före solnedgången 😍.
 
Red markarbete i torsdags, vi la ut "julgranen" galoppbommar i form av en julgran, la till upphöjda travbommer på övre volten för att få in tempoväxlingar i övningen, sen en tvåstuds längs långsidan. Bosse var mkt duktig och smidig :love:
Igår var min dressyrtränare ute och även det gick mkt bra 🤩 Han har redan stärkt sig så stora framsteg 🥰
 
Idag fick han pulsa snö på ridbanan. Lite trötter men det är bra att han är lite trött inför nyår.

Vi stod och väntade lite utanför stallet medan de skulle köra in ny hösilagebal. Mitt i allt så ramlar foderväggen av sin hållare (är en flyttbar vägg) och ramlar rakt framför Halle. Han hoppa bak ett steg men klev sen fram snabbt för att undersöka vad som hände. Han stod lugnt kvar medan traktorn körde in ny bal och han gjorde det med bravur 🙏❤️

Imorgon har jag utsläpp i stallet för första gången. Ska bli spännande 😁 efter utsläppet ska jag låta Halle bralla lös i ridhuset så att han inte har så mycket energi till tolvslaget 🎇🎆✨🎉
 
Jag fick feeling och byggde en höpåsehållare idag. Ridmässigt blev det ett lösgörande pass på banan, men fy så kallt det blåser.
wp-17039328642935655284766058372921.jpg
Snyggt!
Såg nyligen någon som använt en arbetsbock (fast "rättvänd") för att skapa en variant på en höbjörn. Vi använder en slaktgalge för liknande effekt och det funkar väldigt bra för oss.

ChvoDZE.jpg
 
Snyggt!
Såg nyligen någon som använt en arbetsbock (fast "rättvänd") för att skapa en variant på en höbjörn. Vi använder en slaktgalge för liknande effekt och det funkar väldigt bra för oss.

ChvoDZE.jpg
Jag väger inte höt vi tar ut i hagen så vill bara ha funktionen att hålla upp påsen stabilt och bra! - men det där ser ju ut att vara en toppenkonstruktion.
 
Det blev en härlig uteritt idag! Fick sällskap och vi lyckades stöta på snöslunga, snöskoter, en man på ett tak, en man som hackade snö med en spade, barn i pulka, traktor, grislukt ( grisarna var inne men lukten röjde dem) och bilar från båda håll plus en ambulans. Bra miljöträning! Snöskotern, grislukten och bilar bakifrån var läskiga. Och några barn som dök upp plötsligt bakom en snöhög. Hon var rejält pigg och hade helst galopperat istället för travat!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 922
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 655
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 382
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tvillingdräktighet
  • Nybörjarponny!
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp