Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag om någon upplever ju småbarnslivet (med bara ett barn dessutom!) som totalt överväldigande och övermäktigt största delen av tiden.

Men ibland kommer de här små stunderna, som nu när jag kröp ner bredvid vår sovande dotter och pussar hennes små bulliga kinder. Då tänker jag på hur fort tiden kommer gå och jag lyckas stanna upp och njuta av den här tiden. När hon är så liten, så rolig, när hon utvecklas nästan varje dag men framförallt när man som förälder fortfarande är det absolut bästa som finns och man blir överöst med kärlek och gos ❤️ Tänk när den tiden är över, när de är stora 😭 Min mamma gick nyligen bort så det väcker mycket tankar och funderingar också, om tiden och livet och dess förgänglighet. Min lilla lilla dotter som snart kommer vara så stor.

För mig har föräldraskapet varit både mycket tuffare och mycket bättre än vad jag hade trott. Det är verkligen övermäktigt. Samtidigt har hon vänt hela mitt liv upp och ner. Alla tankar kring vad jag vill för henne i livet har fått mig att ställa mig frågan varför jag velat mindre för mig själv. Varför lägger jag själv tid och energi på saker som jag aldrig velat för henne? Och vips blev livet mycket enklare, och färgstarkare. Hon är så himla charmig dessutom, när hon ler åt precis allt, upptäcker världen och gosar in sig. Jag ser verkligen fram emot kommande liv tillsammans med henne.
 
För mig har föräldraskapet varit både mycket tuffare och mycket bättre än vad jag hade trott. Det är verkligen övermäktigt. Samtidigt har hon vänt hela mitt liv upp och ner. Alla tankar kring vad jag vill för henne i livet har fått mig att ställa mig frågan varför jag velat mindre för mig själv. Varför lägger jag själv tid och energi på saker som jag aldrig velat för henne? Och vips blev livet mycket enklare, och färgstarkare. Hon är så himla charmig dessutom, när hon ler åt precis allt, upptäcker världen och gosar in sig. Jag ser verkligen fram emot kommande liv tillsammans med henne.
Så fint beskrivet, du satte verkligen ord på något jag själv känner men inte tänkt på det viset 🙏❤️
 
Så fint beskrivet, du satte verkligen ord på något jag själv känner men inte tänkt på det viset 🙏❤️

Jag har alltid trott att livet förändras när man skaffar barn för att allt plötsligt handlar om dem, och på ett sätt är det ju sant eftersom de blir utgångspunkten till allting. Men jag var inte beredd på att så mycket plötsligt skulle handla om mig. Att se mig själv med hennes ögon gör att jag ser annorlunda på min egen spegelbild. En mycket roligare syn än innan, och oändligt med möjligheter. Hon kommer inte bry sig om hur jag ser ut utan hur empatisk jag är, hon kommer inte bry sig om vad vi har utan hur kreativa vi är med det vi har (nåväl, till en viss ålder då) Hon gör det plötsligt väldigt enkelt att ge fingret åt alla krav som jag inte hade lagt på henne.

Tänka sig hörni, att ett litet knytte kan göra så mycket. Hennes stora blå ögon gör verkligen att jag vill vara mitt bästa själv.
 
Ja ❤️ Jag har ju en snart 7-åring som alltid varit världens mest fysiska och gosiga men som plötsligt börjar bli så stor 😪 Kramas ju absolut men kryper inte upp hos oss alls lika ofta längre, och delar inte alla sina känslor och tankar på samma sätt heller. Sen har vi en treåring som inte alls vill gosa och vara nära på samma sätt som sin storasyster varit vilket gör mig lite stressad 😅 Så nu hoppas jag verkligen att den lilla 4-månaders blir en sådan som vill gosa mycket och länge ❤️
Har också en snart 7åring som också alltid varit världens gospropp. Det är han fortfarande, men känner igen mig mycket i detta med att han numera inte delar med sig helt ocensurerat av tankar och känslor längre. Det märks att han överlägger med sig själv om han verkligen ska berätta saker för oss föräldrar, om han kan "sätta andra i trubbel" om han pratar med oss osv. Antar att det är ett litet steg mot frigörelse och det kommer komma fler såna framöver, vilket i sig är naturligt och bra men det är klart att det inte är helt odelade känslor från min sida.
 
Hämtade 2,5-åringen från förskolan, hon var ute och hade skorna på sig på fel fot. Visade sig att hon hade fått hjälp av en av 4-åringarna att ta på skorna, de hade suttit och kämpat med det så länge att förskolläraren inte hade hjärta att säga att det var fel :laugh:
 
Hämtat barnen från förskolan och försöker agera fredsmäklare mellan en snart 3-åring och en 4,5-åring. Att de ska retas och bråka så mycket? 😳
 
Sitter på tåget för två nätter borta från barnet. Hon vaknade klockan tre i natt och var superledsen för att hon också ville följa med mamma till jobbet och ÅKA TÅG! (Hennes föreställning om tåg är mini-tåg på nöjesfält typ) Har hittills tagit fem miljoner kort för att visa henne när jag kommer hem samt planerat in att vi ska åka tåg till hennes kusiner i sommar :laugh:

Två dagar utan henne kommer bli tufft :heart
 
Hämtat barnen från förskolan och försöker agera fredsmäklare mellan en snart 3-åring och en 4,5-åring. Att de ska retas och bråka så mycket? 😳
Åh ser inte fram emot det där :p Gissar att det bara är uppvärmningen nu när storasyster blir jättearg när lillebror ålar sig fram och snor hennes duplo 😬
 
Känslan när ens 2-årig som är SNABB SOM EN ILLER, rycker tag i en tacosalsa-burk i mataffären. Blicken med buset, det bubblande skrattat, fötterna som far iväg och zicksackar sig mellan gångarna snabbare än blixten. Vetskapen om att hon också är inne i en period av att KASTA saker är det roligaste som finns (glas, krukor, tallrikar, vaser har gått hårt här senaste tiden) gör inte stressen mindre.

Är liksom fast i en rävsax.

Om jag rusar efter blir det en rolig lek, hon skrattar sig helt okoncentrerad vilket gör risken för att ramla eller kasta burken större. Rusar jag inte efter så försvinner hon, troligtvis ut genom butiken och hon kanske ändå kastar den.

Det slutade såklart med att hon kastade den. Efter att hon skrämt vettet ur diverse pensionärer när hon i sin framfart nästan välte omkull dem.

Over and out.
 
Känslan när ens 2-årig som är SNABB SOM EN ILLER, rycker tag i en tacosalsa-burk i mataffären. Blicken med buset, det bubblande skrattat, fötterna som far iväg och zicksackar sig mellan gångarna snabbare än blixten. Vetskapen om att hon också är inne i en period av att KASTA saker är det roligaste som finns (glas, krukor, tallrikar, vaser har gått hårt här senaste tiden) gör inte stressen mindre.

Är liksom fast i en rävsax.

Om jag rusar efter blir det en rolig lek, hon skrattar sig helt okoncentrerad vilket gör risken för att ramla eller kasta burken större. Rusar jag inte efter så försvinner hon, troligtvis ut genom butiken och hon kanske ändå kastar den.

Det slutade såklart med att hon kastade den. Efter att hon skrämt vettet ur diverse pensionärer när hon i sin framfart nästan välte omkull dem.

Over and out.
Vi var hela familjen, dvs mannen, jag och bägge barnen och kollade skor i helgen. Aldrig mer med yngsta, säger jag bara :o :p. Jag var helt slut innan sambon ens hunnit prova två par.
 
Känslan när ens 2-årig som är SNABB SOM EN ILLER, rycker tag i en tacosalsa-burk i mataffären. Blicken med buset, det bubblande skrattat, fötterna som far iväg och zicksackar sig mellan gångarna snabbare än blixten. Vetskapen om att hon också är inne i en period av att KASTA saker är det roligaste som finns (glas, krukor, tallrikar, vaser har gått hårt här senaste tiden) gör inte stressen mindre.

Är liksom fast i en rävsax.

Om jag rusar efter blir det en rolig lek, hon skrattar sig helt okoncentrerad vilket gör risken för att ramla eller kasta burken större. Rusar jag inte efter så försvinner hon, troligtvis ut genom butiken och hon kanske ändå kastar den.

Det slutade såklart med att hon kastade den. Efter att hon skrämt vettet ur diverse pensionärer när hon i sin framfart nästan välte omkull dem.

Over and out.
När sambon var föräldraledig med äldsta tappade han tillslut räkningen på antalet burkar som personalen fick sopa upp från golvet 🙈 Jag föredrog att ha barnet fastspänd i kundvagn eller på ryggen, sambon... hade annan taktik :laugh:
 
När sambon var föräldraledig med äldsta tappade han tillslut räkningen på antalet burkar som personalen fick sopa upp från golvet 🙈 Jag föredrog att ha barnet fastspänd i kundvagn eller på ryggen, sambon... hade annan taktik :laugh:

Haha, går det att ha de fastspända i kundvagnen? Eller hade du med dig eget skärp eller nåt? Är förvisso inget alternativ här, ibland har vi vagnen med henne fastspänd i men då gallskriker hon hela turen i affären.... Vi har haft vår beskärda del av såna turer också och jag föredrar då nog slängda burkar vissa gånger 🤣 Vår taktik bör eg vara att undvika alla affärer och så, men så meckigt!
 
Haha, går det att ha de fastspända i kundvagnen? Eller hade du med dig eget skärp eller nåt? Är förvisso inget alternativ här, ibland har vi vagnen med henne fastspänd i men då gallskriker hon hela turen i affären.... Vi har haft vår beskärda del av såna turer också och jag föredrar då nog slängda burkar vissa gånger 🤣 Vår taktik bör eg vara att undvika alla affärer och så, men så meckigt!

En bärsjal har många funktioner :D
 
Haha, går det att ha de fastspända i kundvagnen? Eller hade du med dig eget skärp eller nåt? Är förvisso inget alternativ här, ibland har vi vagnen med henne fastspänd i men då gallskriker hon hela turen i affären.... Vi har haft vår beskärda del av såna turer också och jag föredrar då nog slängda burkar vissa gånger 🤣 Vår taktik bör eg vara att undvika alla affärer och så, men så meckigt!
En del kundvagnar har bälten, ibland tog jag en sjal (har även hänt hemma vid matbordet när vi skaffade tripp trapp utan sele... :angel: )
Vi har också under en period helt enkelt gett mobilen till barnet när vi handlar... Whatever works... :p
 
@Guldaskig @zassoo Haha, gud, utom mitt förstånd hur man mäktar med syskonbråk uppepå allt 🤣 Jag klarar knappt att hantera ett barn och de utmaningar det medför. TVÅ. Herregud!

Smart tänkt av er. Vi adderar ytterligare en till skaran istället, absolut inte smart eller på något sätt genomtänkt 😂 Syskonbråk är fruktansvärt tråkig energitjuv. Hade jag velat vara fredsmäklare på riktigt hade jag utbildat mig till det, det här är pest. Får inte ens betalt 😂
 
Vi började beställa mat under covid. Har lovat oss själv att inte sluta förarens barnet är betydligt äldre!

Nu får han hänga med och handla några få grejer. Men all storhandling sker på Willys, så åker vi bara dit och hämtar de färdigpackade påsarna. Så värt 50kr 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp