Bukefalos 28 år!

Vad gör vi nu då? XCIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast fb funkar ju bara som en sorts påminnlse.

Jag är URUSEL på födelsedagar. Jag hänger på när jag påminns av fb. För att jag vill skicka den där varma tanken till någon jag uppskiattar. De jag inte uppskiattar skiter jag i (och få är mina vänner på fb)

Skulle inte fb påminna folk skulle jag inte få hälsningar från mer än avkomman och möjligen ett par tre till.

Men så har just födelsedagar inte någon speciell laddning för mig heller. Det kan ju spela in.

Samma för mig! Är sämst på datum och födelsedagar. Innan Facebooks tid glömde jag ofta folks födelsedagar :p Precis som för dig så är inte födelsedagar så big deal för mig. Om ngn skulle glömma min hade jag inte brytt mig direkt. Jag brukar i ärlighetens namn glömma min egen :rofl:
Förra året när jag fyllde år vaknade jag och hade typ 100 nya notiser från Facebook och bara "vad i helvete" sen kom jag på att jag fyllde år :p
Alltså antalet "grattis" från bekanta på Facebook är helt enkelt inte så viktigt för mig. Inte heller om ngn mer nära skulle glömma att gratta mig. Riktiga vänner har man ju alla dagar om året, då spelar ett grattis en gång om året mindre roll.
 
Jag skriver en dagslista. Bockar av är det är klart.
Det är svårt att prioritera om jag ska fylla tvättmaskinen eller plantera den där rosen först. Så jag bara bockar av.

Om jag till kvällen hunnit en tredjedel är jag nöjd.
Jag skulle nog inte klara det. Jag har en app där jag skulle kunna skriva in saker att göra just idag, men jag blir lite stressad av det. Så jag plockar något från den allmänna listan.

Varje gång jag skrivit in ett datum och det inte blir gjort då, så känner jag mig en smula misslyckad. Jag vet ju aldrig riktigt heller hur långt orken räcker.

Jag kan ändå inte räkna med att kunna stryka mer än en uppgift per dag. En del uppgifter är så tidskrävande att de inte blir gjorda på någon timme. Dessa måste tas bit för bit och det funkar inte att skriva gör 10% av X idag. Av dessa uppgifter gör jag helt enkelt lite när jag orkar.

Av dina ovanstående exempel hade jag lätt fyllt tvättmaskinen först. Det går ju svinfort att göra och sen är det kanske klart när rosen är planterad och man har hunnit med en fika också ;).
Varför måste du prompt prioritera?
För att vissa saker är viktigare än andra. En del är årstidsrelaterade utomhusgrejer. Jag behöver passa på när det är väder för sysslan. Exempel på saker som är ungefär lika i viktighet är att göra rabattkanter och att få ordning på framsidan av huset. Anledningarna till varför jag vill göra dessa saker är dock inte samma. Rabattkanterna gör trädgården mer lättskött framöver och jag slipper att kantskära och rensa kvickrot som växer in i rabatterna. En fin framsida skapar trivsel ganska så omgående (och gör det mer lättskött). Båda delarna är större projekt som inte går i ett nafs.

-
Idag har jag i alla fall mellanstrukit socklar och foder med färg. Jag hoppas kunna göra slutstrykningen nästa vecka.
 
Helvete vad trött och sliten jag är idag. Har ont överallt, vill bara sova. Måhända är det ålderdom i kombination med sömnbrist. Har jobbat alldeles för mkt på sista tiden. Min mor trodde att det berodde på rödvinsbrist :p Har inte druckit vin på tre dagar. Mkt ovanligt haha. Så ikväll bjöd jag hem lite löst folk. Ångrar mig nästan nu men det blir säkert trevligt när jag vaknat till lite.
 
Var ute och gick på skogspromenad med en vän tidigare. Vi hittade massor av svamp :D Svart trumpetsvamp och trattkantarell. Nu sitter jag och funderar på vad jag ska göra med svampen. Torka och äta som den är eller steka och ha på macka... Hm...
 
Dricker kaffe, och kikar runt på internet. Blir lite ledsen över att se hur människor döms ut trots att man inte vet bakgrunden. Men ännu mer ledsen blir jag över att inse att jag var likadan när jag var yngre. Usch, ibland vill man spola tillbaka tiden och göra rätt.
 
Alltså sen jag färgade håret har antalet kommentarer jag får i det närmaste urartat. Är van att folk kommer fram och pratar/kommenterar men bara idag på min korta promenad till stan kom fyra personer fram och kommenterade hårfärgen. Gulligaste var en tant som tyckte det var fantastiskt ”raffigt” :D
 
På väg hem från ett besök hos mor och far. Ska åka lite konstrunda när vi kommer hem. Jag har några utställare jag vill se. Synd bara att jag inte kan köpa nåt, finns så mycket fint!
 
Kaffe och cigg. Jobb om 30 min...

Kommer bli en tråkig morgon... hur hade ni hanterat detta, tänk följande scenario;

En familj av 5 (mamma, pappa och 3 barn i åldern 8-14, som har skollov nu och tänker åka till vår turistiga ö för en dag)

De bokade ridning för rätt länge sen via internet, de har inte betalat fakturan än vilken ska vara betald 48h innan tur senast.

Vi har försökt ringa telefonnumret de gav sedan i tisdags för att bekräfta deras bokning eftersom vi är fullbokade och folk står på kö för att rida.
Telefonnumret fungerar inte.
Så vi har skickat e-post onsdag och torsdag för att be dom ringa oss och bekräfta.
Inget svar.
Igår lunchtid provade vi ringa igen, numret fungerar fortf inte. Så vi skickade ett e-post och sa att vi har avbokat deras bokning/ridtur samt deras faktura.

Och bokat in 5 andra personer istället.

Igår kväll kl 18 kom ett e-post som bara stod "hej, vi bekräftar här med vår bokning. Vi kommer på 7.50-färjan"

Well.... förmodligen kommer den här familjen att dyka upp runt 8.30 och tro att de ska rida. Men vi har inte fler hästar nu...


Vi kommer erbjuda dom att komma tillbaka 3h senare om de fortf vill rida så gör vi en extrainsatt lunchritt... det är det enda vi kan göra.

Är det så svårt att lyfta telefonen och ringa upp när företaget man bokat med försöker kontakta en??

Det later nastan som om de bokat och betalat via en tredje person ... som inte har betalat er


I bilen har jag nastan alltid sugror i kaffet :cautious: Helt klart depraverat. :p

Samma för mig! Är sämst på datum och födelsedagar. Innan Facebooks tid glömde jag ofta folks födelsedagar :p Precis som för dig så är inte födelsedagar så big deal för mig. Om ngn skulle glömma min hade jag inte brytt mig direkt. Jag brukar i ärlighetens namn glömma min egen :rofl:
Förra året när jag fyllde år vaknade jag och hade typ 100 nya notiser från Facebook och bara "vad i helvete" sen kom jag på att jag fyllde år :p
Alltså antalet "grattis" från bekanta på Facebook är helt enkelt inte så viktigt för mig. Inte heller om ngn mer nära skulle glömma att gratta mig. Riktiga vänner har man ju alla dagar om året, då spelar ett grattis en gång om året mindre roll.

Yup, precis sa. Om min familj och vanner sager vanliga saker och kommer ihag mig under alla andra av arets dagar ar oandligt mycket viktigare an just pa min fodelsedag.
 
Fick världens bästa tips för några vecka sedan - och jag är fortfarande förvånad över resultatet. Vi har haft jätteproblem med att torka tvätt inne. Tvätten har torkat saaaaaaaaakta och fönster har blivit HELT immiga av fukten. Så råkade jag beklaga mig får vår vaktmästare häromdagen och han gav mig ett tips....plocka bort kallras-skyddet ur köksfläkten. Det gjorde jag (tog typ 5 min) och - voilà - ALLA problem puts väck :D:up: ! Tvätten torkar snabbt, ingen imma på rutorna, och jag tycker till och med att det har blivit lite bättre drag i kaminen också. HELT förbluffande..... :) Och huset mår säkert bättre också utan all fukt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 290
Senast: Tiffany
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 556
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp