Bukefalos 28 år!

Vad göra åt svettfläck i sadeln?

dumle_gumman

Trådstartare
Någon mer än jag som får en rund svettfläck i sadeln efter rumpan? Har ni tips? Den nya dyra sadeln börjar få märke precis som min gamla
 
Någon mer än jag som får en rund svettfläck i sadeln efter rumpan? Har ni tips? Den nya dyra sadeln börjar få märke precis som min gamla

Många nyare sadlar är känsliga då sits skinnet är ngt tunt. En tanke är ju att inte sitta ned så mkt under passets gång utan lätta mera från sadeln så att det inte blir så mkt friktion.;) Prova med att byta till andra underkläder som kanske inte gör att det blir så varmt. Kanske kan hjälpa att du talkar/pudrar din rumpa med ex barnängen talk. (samma talk som bebisar pudras i rumpan med för att inte få utslag av blöjan)

Eller prova att byta ridbyxor, många av dagens ridbyxor är det mkt polyester (plast) i vilket medför värme och ökad friktion mot sadeln, men även för stora ridbyxor medför mer friktion/rörelse då de ”kanar runt” under dig. Eller köp en vanlig sits/rumpvärmare. Finns i både fårskinnsmodell runt ca 400-500 kr eller ”konstpäls” för ca 100 kr.

Enkelt sätt att skydda din sadel i vardagsridningen och enkel att plocka bort när du inte vill ha den.

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
576
Senast: Silje
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 304
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp