Bukefalos 28 år!

vad göra med 1 1/2 åring?

solhattar

Trådstartare
Jag har aldrig haft med föl eller unghästar att göra,men har däremot haft med en totalt skräckslagen importerad häst som var rädd när man bara klappade den,den fick jag till den snällaste tryggaste hästen man kan tänka sig.men nu ska jag alltså träna en drygt 1 årig häst.hon verkar ha ett väldigt stabilt psyke,och har inte varit rädd för nånting däremot kan hon kaxs sig lite när man håller på med henne,men backar man henne och säger åt henne så lyssnar hon.jag undrar bara vad man nu ska göra med henne just nu och när man tar nästa steg??
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Det ska inte göras så mycket med dem när de är 1-1,5 år. Leda på promenader, öva på att uppföra sig i den situationen. Man kan börja närma sig att ta på träns och känna på bettet (inte leda hästen i bettet, utan ha en grimma över och leda i grimman om man ska gå någonstans), sedan sätta på en gjord och förr eller senare börja tömköra så smått (förslagsvis rakt fram ute, med en häst som draghjälp).
Alltså, de är ju fortfarande så små att de ska ju inte tränas på nåt annat än den vardagliga hanteringen.
När min var i den åldern övade vi också på bilmöte; Jag höll henne och mamma körde bilen fram och tillbaka förbi oss, stannade intill och så fick hon kika på bilen och ev äta nåt gott via fönstret :p
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Okej tack för tipset,funderar på att ta henne på korta promenader både med och utan häst framför,vid vilken ålder kan man ta med henne när man rider? Jag tänker på att förut så när man körde mamma häst så följde fölet med fastsatt på så sätt var nästan fölet inlägg redan från början:-) tänkte att det var lite lika vid ridning.sen har vi tränat lite fastsättning i gången,hovlyft,mm ska jag alltså börja med att busa henne bettet?
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Menar du som handhäst?
Jag fick min när hon var 9 mån, då började vi gå korta promenader runt stallet och alldeles i närheten utan sällskap -för att vänja henne vid att kunna gå iväg själv. Sedan när hon blivit 1 år och fram under det året så lastade vi henne och körde till ridklubben (max 10 min körväg) någon gång i veckan och gick på promenader där, både ensamma och ibland tillsammans med min syster som då red sin häst. När vi börjat testa tömkörning så kunde vi lägga 5 min i paddocken för att öva styrningen -mamma körde och jag gick framme vid huvudet och höll ett löst grimskaft kopplat i grimma över tränset. Gjorde så för meningen var att hon skulle svängas av den som höll i tömmarna men jag fanns som en säkerhet ifall nåt hände så man inte drog i munnen (hon hade en liten egenhet att kunna resa sig ordentligt ibland). Och förutom de korta turerna "på bana" så tömkördes hon rakt fram ut i skogen -med och utan sällskap (och då både först och sist).

Jag tycker att det du redan gör är rätt lagom, det vardagliga som att stå uppbunden, lyfta hovar m.m sen ledbarheten och att kunna gå iväg korta bitar själv, sedan fram i vinter kan man ju börja vänja vid tränset -så enkelt som möjligt, ingen nosgrimma eller nåt sånt utan bara så att tränset sitter kvar på huvudet och hästen får känna på det konstiga bettet. Och som sagt, när den vant sig vid att ha bett i munnen och inte tycker det är så konstigt kan man gå promenader med tränset på -men INTE leda i bettet utan ha en grimma.
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Med så unga hästar gör jag ingenting. De går i flock och fostras av andra hästar. Är det hingst går den i hingstflock med hingstar från 1-3(ibland 4) år. Är det sto går den med ungston, föl och avelsston.

Jag hanterar bara vid verkning, avmaskning och vaccinering. Det har inte behövts mer. :) Man tränar på att leda/stå uppbunden/lyfta hovar osv vid de situationerna.. och jag tycker inte att de behöver kunna mer innan man ska börja med inridning. En väldigt känslig/rädd häst hade jag dock kunnat ledträna osv lite mer ex under en period på 1-2 veckor.
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Vid den åldern gick min häst som handhäst och tömkörning utomhus och vid nyår började han dra ett däck efter sig vid tömkörningen.

Kram
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Min 11a klev av transporten igår, så just nu gör vi förstås inte så mkt.

Idag har jag varit ute och borstat igenom henne (och hennes sällskap) och kollat så att jag får ta överallt, inga problem, precis som släktingen jag hade så älskar hon att bli borstad överallt, inkl kliad på juvret.

När jag tar med hö ut i hagen så passar jag på att använda prassliga påsar som dessutom kan bli liggande medan jag pysslar lite med ponnyerna. Prasslar lite extra när jag tar den och går osv.

Om en vecka eller så så kommer vi börja promenera lite i närområdet. Hade börjat tidigare men jag jag är ensam på gården den här veckan så så får de vara kvar i hagen istället.

Det blir först handpromenader där vi checkar av vem som bestämmer och att man kan gå fram överallt. Lägger även in kommandon för start och stopp (det sker per automatik eftersom jag pratar med hästarna när jag umgås med dem).

Så småningom så kommer jag börja med "långa tyglar" så att hon successivt vänjer sig vid att gå först, stanna för förhållande tygeltag och svänga. När min ridbana är klar så blir det även lite linlöpning och tömkörning "på vanligt vis" men det är nog först till senvåren.

Det finns ingen fast tidsplan utan jag gör saker och ting i det tempot som det passar. När vi fått hem det släp vi ska köpa så blir det även lastträning såpass att det blir vardagsmat att lastas och åka släp.

Kort och gott grundhantering och förberedelse för "vuxenlivet".

Använder också gjord och schabrak till och från, kan hänga på stigläder och stigbyglar osv. Men inte allt nytt på en gång utan lite i taget.

Hur fort man kan gå fram beror ju på individen.

Och när det regnar flera veckor i sträck och jag inte har någon lust med något alls så blir det bara borstning och pyssel :D
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Kloka ord av mooi ! Håller med med undantag att jag inte brytt mig om att köra iväg med en så ung häst för att miljöträna - går likabra senare bara den är grundhanterad .

Många blir för ivriga med sina unghästar och ska hålla på så det blir ren fysisk träning osv . Tänker man istället vardaglig milöhantering i små naturliga doser blir det mer korrekt .
Man ska komma ihåg att är fölet bara grundläggande hanterad , så går den lika bra/fort i utvecklingen när man sen väl börjar träning/utbildning, som en som aldrig ens hanterats mer än minimalt . Finns fina studier på det :) så skynda långsamt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Kloka ord av mooi ! Håller med med undantag att jag inte brytt mig om att köra iväg med en så ung häst för att miljöträna - går likabra senare bara den är grundhanterad .
Liten förklaring från min sida: Vi körde iväg hästen då vi "hemma" bara hade en väg att välja på, en väg utan belysning och därmed helt hopplös att promenera på vintertid efter skolan när det var mörkt. Sedan ville vi vänja in från början att lastning+åkning är helt normalt (då vi på den tiden åkte väldigt mycket med alla hästarna). Vi fick en mycket lättlastad åring och det var vi glada över den dag transporten gick sönder och vi fick lasta om henne intill stora vägen :)
Sedan kan jag tillägga med att vi enligt mitt eget tycke gjorde ganska mycket med vår lilla. Det föll sig så då jag hade tid att verkligen hålla på med henne pga skadad ridhäst. Så hon hanterades mycket mer än vad hon kanske hade gjort om man haft många hästar att dela uppmärksamheten med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

Det var inte avsett som kritik . Bara en poängterande i frågan av ts att sån hantering på intet sätt ät standard nödvändigt för att få en exakt lika trevlig individ .
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

nejdå :) Därav också mitt tillägg om att jag anser att vi gjorde rätt mycket med vår (= inte nödvändigt att göra så mycket).
 
Sv: vad göra med 1 1/2 åring?

När jag tog hem min häst var hon i den åldern (2 år idag) så hade hon redan med sig lyfta hovarna och att bli ledd i grimma, så jag fokuserade på att kunna hantera henne överallt på kroppen. Började lite smått med att klappa och få en avslappnad häst sedan så tog vi små problemområden som tex öronen.

Små korta sessioner i taget vilket jag har fått igen enorm nu när har varit skadad och behövs sårvård på lite "jobbiga ställen".

I övrigt så promenerade vi mest vid den tidspunkten och kikade på området och diverse saker.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 151
Senast: Stergo
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 486
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 001
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp