Vad göra?

Diabetikern

Trådstartare
Har en liten dvärgschnauzer tik på nu 9 månader som är med i stallet och lyssnar jättebra på mig utan problem. Tror till och med att jag kan kalla henne väldigt lydig :D
I stallet finns det flera olika hundar och alla kommer jättebra överens busar och stojar dagarna i ända.
Nu har det tillkommit en till hund till stallet som är något agressiv mot andra tikar.
Fick säga till både min och denna hund på skarpen och min lyssnade men inte den andra. Fick ta tag i henne då hon är mycket större än min lilla hund.

Min hund lyssnar nu på mig och går inte fram till den andra hunden.
Men det hindrar inte den från att komma fram till min titt som tätt.

En annan tjej i stallet har samma problem fast hennes hund är då mkt större och skulle lätt kunna klämma till den andra tiken rejält.

Så nu är vi flertalet som får hålla koll på vart den andra hunden är hela tiden då ägaren pysslar med annat.

Har sagt till ägaren flera gånger att hålla lite koll på sin hund eftersom den visar aggressivitet mot de andra och får inte våra gå framn så vill vi inte heller att hennes ska springa överallt. Men människan lyssnar inte. Ja ja säger hon och kollar inte ens vart hunden är.
Har den till och med lös i stallet när hon rider. Vilet inte är populärt eftersom hon då har noll koll på sin hund. Hon har heller inte haft den så länge (Köpte den som vuxen utav en familj)

Hur ska man säga till människan så att hon förstår? Eller måste någon hund skadas först?

Vet inte hur jag ska gå tillväga.
Hur skulle ni gjort/sagt? Tacksam för alla svar
 
fan va förbannad jag skulle bli....
gå ihop allihopa så hon förstår att det e allvar å säg det att anntingen håller hon koll på sin hund å har den fastsatt när hon e ute å rider el så behöver hon inte ta med sej hunden nå mer.....det skulle jag gjort
 
Varför inte samlas allihop som tycker att hunden borde vara kopplad eller under uppsikt och sedan tillsammans prata med denne ägare.

Eller tala med den som äger stallet.

Skulle inte acceptera att en hund som visar aggresiva betenden sprang runt utan uppsikt i mitt stall.
 
Jag förstår att det är en känslig situation... Men ni måste tala om för henne vad ni tycker, innan det händer något!!! Efter så är det ju försent!! Ni får väl helt enkelt tala om vad ni har för regler i erat stall angående lösa hundar. Prata med stallägaren också så att ni kan få stöd utav henne/honom. Föreslå att hon har sin hund uppbunden när hon pysslar med annat!

Som en liten parantes kan jag bara tala om att min hund ligger fastbunden när jag är ute och rider och det funkar jättebra!

Lycka till!
 
I vårat stall (ganska stort stall) har vi koppeltvång på hundar. Undantaget är om har stenkoll på hunden att den hela tiden är precis där matte/husse är. Detta för att undvika att en hund blir skadad av en häst+ att inte blir bråk mellan hundar.

Jag tycker ni ska ta ett ordentligt snack med ägaren till hunden. Kräv att hon ska ha den koppald eller under stenhård kontroll om hon ska ha med den till stallet.
 
Nu verkar det ha löst sig ändå. :crazy:
Tjejen ska flytta sin häst pga av andra personliga problem.
pga av mig men det är en helt annan historia.

Tack för alla goda råd.
Mvyh Diabetikern
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp