Vad gör man när vattnet tar slut?

Detta är en liten fundering som växt fram, med tanke på hur torrt det börjar bli i skog och mark och inget regn i sikte.

Det jag funderar mest på hur man kan behålla vätskenivån nu när det är så varmt, utan att dricka massa vatten. Är det ens möjligt?

Kan man dricka sjö/å vatten eller bör man göra något med vattnet först?

Leker lite med tanken på vad man gör om det blir vattenkris på allvar (dvs det tar slut).

Jag minns när jag växte upp, fyllde vi badkaret med vatten när strömmen gick. Nu har jag inget badkar.
Jag vet att det råder vattningsförbud i måna kommuner och brandrisken är mycket hög.

Vad har ni för tankar kring detta ämne? Erfarenheter? Något jag missat?
Alltså. Drickandet är en väldigt liten del av allt vatten vi använder. Tydligen är genomsnittet 140 liter per dygn.

Jag har vuxit upp med egen brunn. Den lyckades jag tömma lite då och då. :angel: Genom att glömma stänga av vattnet när jag fyllde hästarnas badkar tex... Torrsomrar gällde det att spara.
En väldigt snöfattig men kall vinter sinade brunnen eftersom tjälen gick så djupt att ytvattnet frös och brunnen inte fylldes på.
I den här stugan har vattnet sinat under två somrar innan jag förra hösten borrade ny brunn. Jag levde med 20-litersdunkar.

Man använder massor av vatten - när man blir kladdig om händerna t.ex.. för hårtvätten, duschen, den dagliga hygienen. Matlagningen tar en del. Disken etc.

Källvatten kan man dricka, men vatten i sjöar och åar kan man tvätta sig i men inte dricka okokt. Att tvätta sig i sjöar är också ett bekymmer, man smutsar ner med tvål, schampo och balsam. Bättre att det går till reningsverken.
 
Senast ändrad:
Tja, på jobbet blir det ofta skogen när man ska kissa. Kör lastbil, inte alltid det faller så det finns en toa i närheten. Samtidigt kan jag hålla mig rätt länge, så mindre toabesök än i vintras i alla fall. :)
Fast en enda spolning tar minst 2 liter, äldre toaletter betydligt mer ända upptill tio liter
Så beroende på toalett räcker det med en enda spolning för att göra av med mer än man dricker per dygn
 
Fast en enda spolning tar minst 2 liter, äldre toaletter betydligt mer ända upptill tio liter
Så beroende på toalett räcker det med en enda spolning för att göra av med mer än man dricker per dygn
Moderna toaletter har den där lilla knappen. Vill man vara riktigt sparsam på drickvattnet kan man hämta vatten i sjön, som man sedan häller i för att spola undan.

Nu handlar inte riktigt den här tråden om mig utan mer allmänt. :)
 
Sista sköljvattnet från disken går att tvätta med, diskvattnet att spola med.
Utedass är inte fel annars för att avlasta vattentoan.
Tvättfat och tvättlapp sparar med - även om man vill skölja av sig allra sist.
 
Jag sparar vatten genom att låta gräsmattan vissna helt och att låta bli det trädgårdsfix som jag planerat att göra i år. Ingen mening att köpa plantor och plantera och sen vara tvungen att vattna dem.

När jag duschar så stänger jag av vattnet när jag schampoonerar håret osv.

Men jag dricker det jag behöver för att må bra i värmen.
 
Mitt vattenfilter är så kass och har alltid varit det att man får 1/4 dels tryck mot om jag kör utan så man har fullt upp med att få av sig tvålen i duschen så det går inte mycket vatten då man duschar .Blir jag utan vatten får jag gå till grannen som borrat och har så mycket vatten att han måste ha breddning på hålet då det är sådant tryck i det och ta i dunkar .Funderade själv på att borra men har inte råd men får sätta press på svevia då dom förstört mitt vatten med vägsaltet
 
Jag skulle vilja ha någon slags omkopplare så att vattnet som man använder vid handtvätt, dusch utan starka produkter, en hel del spolande i slasken etc gick till en tank som användes för bevattning och spolning i toan.
Det borde ju egentligen gå när man bygger nya hus att ha en separat tank för spillvatten som kan användas till toaletterna :confused: tycker jag i alla fall men jag är inte byggnadsingenjör

Dock så kan man göra rätt mycket ändå för att spara vatten i hushållet
Diska och handtvätt kan man göra i balja för att sedan använda det vattnet till toaletten.

Även när man sköljer grönsaker, slår av potatis/pastavatten med mera kan man använda en balja för att ta till vara på det vattnet, det kan man använda till blommor. Och var det inte någon här eller någons släkting som när de satte på duschen tog till vara på det vattnet som rann ut innan det blev duschvarmt :up:

Det var ett och annat hushåll förra året vars brunnar var på väg att sina och då fick man spara på alla droppar för att överhuvudtaget ha vatten i kranen
 
Problemet med alla dessa lösningar för sparande av vatten är att vi inte har vattenbrist så ofta. Allmän vattenbrist menar jag då. Att någons egna brunn sinar en varm sommar räknar jag inte in i allmän vattenbrist. Det finns ju en anledning till att vi använder dricksvatten för att spola toaletterna. Eller egentligen två: 1) Vi kan 2) en tvådelad lösning för vattnet (dricksvatten och toalettspolningsvatten) hade kostat mer än det hade gett.

Men nu med klimatförändringarna så kommer vi tvingas tänka om. Nu ser jag i väderprognosen att idag är sista varma dagen och att från imorgon kommer temperaturen här ligga på runt 20 grader och det ska regna (för tillfället ca 20 mm regn över 10 dagar).
 
Här ska värmen fortsätta :crazy: och det ska regna 2,7 mm de närmsta sju dagarna. Nästa måndag ska det komma 15 mm men det har de sagt så många gånger förr ;)

Men visst har vi gott om vatten i Sverige jämfört med många andra länder
 
I morsans hus i mellanstora staden i Mellansverige, bostadsrätt, där snålar de så mycket med varmvattnet, dvs de har så låg värme på varmvattnet och kanske så lite värme på varmvattenberedaren att en måste spola Hur länge som helst för att få varmvatten.

Jag vet inte riktigt vad de gör för fel i sina inställningar på varmvattenberedare etc och ja, jag tycker att det borde finnas risk för sjukdomar, dvs legionella heter det va? Det är slöseri i extremt hög grad av vatten. Jag tror att det är väldigt vanligt. Försök att spara el ger extremt slöseri med vatten. Jag har köpt en vattenvärmare åt morsan men hon vill ju inte använda den för hon tycker liksom att,vattnet i kranen ska ju liksom vara varmt när hon sätter på varmvattenkran. Hon kanske har förlorat lite känsel också så hon reagerar inte. Nej inte ens på att duschen aldrig blir varm.
 
Detta är en liten fundering som växt fram, med tanke på hur torrt det börjar bli i skog och mark och inget regn i sikte.

Det jag funderar mest på hur man kan behålla vätskenivån nu när det är så varmt, utan att dricka massa vatten. Är det ens möjligt?

Kan man dricka sjö/å vatten eller bör man göra något med vattnet först?

Leker lite med tanken på vad man gör om det blir vattenkris på allvar (dvs det tar slut).

Jag minns när jag växte upp, fyllde vi badkaret med vatten när strömmen gick. Nu har jag inget badkar.
Jag vet att det råder vattningsförbud i måna kommuner och brandrisken är mycket hög.

Vad har ni för tankar kring detta ämne? Erfarenheter? Något jag missat?

Vi har dålig tillrinning i sommarstugans brunn, så jag lever med det varje sommar.r
För det första, dricksvatten är inte lönt att spara på!!!
Innan det blir kris, dvs nu, så finns det mycket man kan göra för att spara vatten utan att sänka levnadsstandarden märkbart. Fyll tvättmaskinen och diskmaskinen tex. Spola inte vatten i onödan, tex för att få kallt vatten. Häll halvsvalt vatten i flaskor och ställ på kylning i kylen. Tvätta inte bilen om det inte är nödvändigt för lackens skull, damm är ju inte lika illa som salt tex. Duscha effektivt är bra, men en handfatstvätt med tvättlapp är ännu bättre om man inte är så skitig. Gör så lite som möjligt under rinnande vatten, som disk eller potatisskalning. Måste den där grejen spolas av eller räcker en hink och trasa? Tex altan eller farstu.

Börjar vi spara nu kan vi slippa snåla på riktigt i framtiden.
 
Tidigare ägare monterade en väldigt liten varmvattenberedare (30 liter) eftersom hon inte hade råd med större.

Det innebär att jag inte kan duscha med vattnet rinnande. Jag blöter mig, stänger av och skruvar på när jag ska spola bort lödder. Det är ingen uppoffring. inte ens obekvämt. Samma med tandborstning. Jag låte bara vattnet rinna när jag behöver det.

Det är inga stora grejor och det är inget som jag känner att jag besväras av.
När varmvattenberedaren dör köper jag antagligen en större. Men det skulle funka bra med en lika liten.
 
Vi sparar mycket. Det vatten vi skjöler ur glas/tallrikar med slår vi av i en balja som vi vattnar plantor med. Spolar inte för kiss i toaletten. Väldigt korta duschar.

Jag blir så irriterad på folk som tvättar bil och vattnar trädgården med slang trots att det är bevattnings förbud och komunen uppmanar folk att spara så mycket det går :rage:

Har flera sjöar nära så brister det finns det alltid vatten där. Koka vattnet länge bara.
 
Detta är en liten fundering som växt fram, med tanke på hur torrt det börjar bli i skog och mark och inget regn i sikte.

Det jag funderar mest på hur man kan behålla vätskenivån nu när det är så varmt, utan att dricka massa vatten. Är det ens möjligt?

Kan man dricka sjö/å vatten eller bör man göra något med vattnet först?

Leker lite med tanken på vad man gör om det blir vattenkris på allvar (dvs det tar slut).

Jag minns när jag växte upp, fyllde vi badkaret med vatten när strömmen gick. Nu har jag inget badkar.
Jag vet att det råder vattningsförbud i måna kommuner och brandrisken är mycket hög.

Vad har ni för tankar kring detta ämne? Erfarenheter? Något jag missat?
När jag var i Sydafrika i mars så blev jag varse om den extrema vattenbrist de lider av där nere speciellt kring Kapstaden, Stellanbosch mfl ställen. Överallt på hotellen uppmanades man om att inte spola på toaletten för ofta, att inte tvätta händerna med vatten utan använda desificeringsmedel (flesta kranarna på ex flygplatsen i Johannesburg och i Kapstaden var stängda och ersatta med desinficering), samt att inte duscha längre stunder. Innan jag reste ner hörde jag att ransonen på färskvatten var 50liter per person och dag (bara tänk på hur mycket vatten vi gör av med att spola på toaletten eller duscha!). Det var betydligt bättre i andra delar av Sydafrika - exempelvis i Kwazulu-Natal provinsen pratade man ingenting om vattenbrist.

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27349392.ab
 
Moderna toaletter har den där lilla knappen. Vill man vara riktigt sparsam på drickvattnet kan man hämta vatten i sjön, som man sedan häller i för att spola undan.

Nu handlar inte riktigt den här tråden om mig utan mer allmänt. :)

Allmän info: en genomsnittlig toalett med två knappar förbrukar 3 liter i den lilla spolningen och 6 liter om man spolar "stort".

Dvs skiter man en gång per dag så går det åt mer vatten än det man dricker varje dag.

3 minuter dusch är ca 55 liter vatten. Duschar man en gång i veckan och skiter varje dag så förbrukar man 97 liter vatten på en vecka. Gissar att du borstar tänderna morgon och kväll med så vi kan runda upp det till minst 100 liter vatten i veckan.

Med andra ord är vattnet man dricker varje dag definitiv inte en människas största förbrukning av vatten.
 
Där jag bor där vi har regnperiod som nästan uteblivit senaste åren har jag levt med vattenrestriktioner nu i 3 år. Vi hade mer regn i år än de tidigare två åren.

Vi hade 15% som lägst av vatten kvar för hela vårt 'område'. Stort som halva Sverige ungefär.

Vattenrestriktionen innebar enbart handvattning av trädgård mellan kl 06-07 och 18-19 2 dagar i veckan för tex vattna trädgård, tvätta bil mm..
Att bli påkommen med vattenspridare eller utanför dessa timmar ger en böter direkt på motsvarande 1500kr.

Innomhus för tvättmaskin, toa, dusch, disk fanns det uträknat hur mycket man bör använda i kvartalet, ganska väl tilltaget.
Visar vattenmängden över får man betala en avgift, vet inte hur stor.

Många har egna vattentankar som fylls upp vid regn som de sedan kan vattna under året med i trädgården.
Många har system där disk och tvättvatten samlas i en tank och man kan vattna med (då använder de speciella naturvänliga medel vid tvätt och disk).
Och då kan man ju vattna när man vill och hur mycket man vill utan böter.

Min chef som äger ranchen och behöver extra vatten betalar ca 14000kr extra i kvartalet för det hon/vi använder till hästarna.

Här regnar det ca 1 mån om året.

Om vattnet tar slut måste vi köpa vatten från någon annanstans = då kommer alla få betala extra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 833
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin...
2
Svar
24
· Visningar
7 831
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp