Vad gör man vid en ev attack

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 989
H

hundar

Nu har det återigen hänt en "kamphund" amstaff har bitit både en människa o en hund. I mina trakter.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5170316

Vad gör man om man blir attackerad? Jag har 3 hundar o har ingen som helst chans att värja bort dom från en ev attack. Slå funkar ju inte då blir dom visst triggade att bita ännu mer.
Så vad gör man? Släpper hundarna o hoppas på det bästa eller?

Vill inte ha någon debatt ang hundraser o olämpliga ägare. Det finns det så många av förut!

Sv: Vad gör man vid en ev attack

Jösses :eek: Jag va vid pressbyrån vid 12-tiden och köpte glass till ungarna, tack o lov att man hann gå därifrån. Hannibal var ju med också, så det hade lika gärna kunnat vara honom den hade attackerat :crazy:

Usch, känns som att man inte vågar gå ut öht i den här stadsdelen längre.

Ang vad man gör när man blir attackerad... hemskt eller inte, men jag sparkar allt vad det går, ryta i ordentligt o be hundfan fara åt helvete funkar med vissa gånger.

Senast ändrad:

Oavsett vilken hundras så tänker jag alltid skydda min hund från att bli påflugen, måste man sparka, slå, vråla och leva om så gör jag det. Nu har jag som tur är aldrig hamnat i den situationen och vet föresten inte om jag skulle få skitpanik och bara skrika rakt ut helt handlingsförlamad.. men jag hoppas att jag finner mig.

Vad skulle hända om man spreyar pepparsprey i hundens ansikte om man råkar ut för en attack?
Är livrädd ibland då man går förbi vissa gäng med hundar och pepparsprey har jag alltid med mig.

Inte en aning vad som skulle hända, men man bryr sej nog inte så mkt när man väl står där.. Jag hade helt klart sprayat först och tänkt sen, istället för tvärtom :P

Helt klart något att fundera på. Vart får man tag i det?

Vet då Bella blev påflugen för ett tag sen att jag då mest stod helt handlingsförlamad. Det jag minns är att jag körde in fingrarna i mun på hunden o försökte öppna. (Hur idiotiskt som helts. ) Medans Mulles_ matte tog tag i bakbenen. Som tur var stod även Bella handlingsförlamad o hunden släppte sitt tag.

Skittråkigt att det har hänt igen. Något som också är tråkigt är folk som fortfarande binder sina hundar utanför affärer och liknande. Fattar inte folk att det spelar ingen som helst roll hur snäll den bundna hunden är, det är omgivningen som är farlig?

Nu ska ju visserligen sånt här inte behöva hända iaf. Jag hade nog börjat slå, sparka och skrika halsen av mig om någon hund försökte attackera mina.

Angående pepparspray så är väl det förbjudet?

pepparspray är olagligt, men det finns mycket andra försvarssprayer och annat. Som någon skrivit tidigare kan man ju "råka" ha hårspray i fickan.

Pepparspray i all ära, det kan funka eller så funkar det som trigga-igång-hunden-ännu-mer . Det vet jag har hänt, att hunden blev ännu mer vansinnig då polisen försökte spraya. Och vände sig om mot polisen istället. Visst, den hunden var säkerligen inte frisk någonstans.

Jag har själv varit med om en attack, dock av en för mig känd hund. Som alltid hatat min cavalierhane. Han kom utflygandes lös, ingen ägare i sikte, rakt mot mig och hundarna (då även phalénen). Jag röt, jag slog till honom, innan jag till slut lyckades få ett tag om nackskinnet samt skinnet på rumpan - lyfte upp hunden (adrealinkick?) och hivade iväg denne. Och gick samtidigt efter och fortsatte säga till hunden att gå hem. Det funkade med denne hunden, men den vet jag är snäll mot människor, den blir bara totalt svart när den ser hanhundar. Vad jag skulle göra annars? Det vet jag inte.

pepparspray är olagligt, men det finns mycket andra försvarssprayer och annat. Som någon skrivit tidigare kan man ju "råka" ha hårspray i fickan.

Frågan är ju vad man helst betalar, "en femma" i böter för pepparsprayen, eller veterinärräkningar som kan bli i stort sett hur dyra som helst?

Tack för tipset på "dog defens" sprayet,jag beställde en direkt.Efter ett antal hundattacker där jag faktiskt bara har kunnat stå helt still framför mina egna hundar i ett försök att skydda dom pga av storleken på hundarna som rusat fram så känns det som ett tillfredställande alternativ att kunna spruta ngt läbbigt på dom.Förhoppningsvis så blir dom avbrutna i sin attack så pass länge att en ägare hinner fram...

Vad skulle hända om man spreyar pepparsprey i hundens ansikte om man råkar ut för en attack?
Är livrädd ibland då man går förbi vissa gäng med hundar och pepparsprey har jag alltid med mig.

Det finns, eller fanns, en film på you tube, där polisen i Malmö sprayar ner och slutligen skjuter en "kamphund". Den ruskar mest på huvudet och försöker gnugga ansiktet i gräset när de sprayar den. Så på en attackerade hund tror jag inte det hjälper.
Men media är media, det är inte utan jag tror att risken att din hund skulle bli överkörd är större. Naturligtvis beror det lite på var man bor.

Träffade den hunden på em promenaden nu:eek:. Den var jätteharmonisk när den gick. Fint i kopplet o inget dragande. Den var väl ca 10 meter ifrån oss o den hade inga tendenser att ens försöka med något. Den var försedd med munkorg :bow:. Skönt att ägaren förstår allvaret.

Känns lite lugnare att gå ut nu.

Det finns, eller fanns, en film på you tube, där polisen i Malmö sprayar ner och slutligen skjuter en "kamphund". Den ruskar mest på huvudet och försöker gnugga ansiktet i gräset när de sprayar den. Så på en attackerade hund tror jag inte det hjälper.
Men media är media, det är inte utan jag tror att risken att din hund skulle bli överkörd är större. Naturligtvis beror det lite på var man bor.

Det var det jag tänkte, att den kanske inte bryr sig eller tom blir ännu vildare...

Kasta hunden i sopkorgen är väll det som får gälla... Jag bor i ett invandrarområde i köpenhamn där gängen tom skjuter på varandra och majoriteten av hundarna är amstaff, pitbull och dylika korsningar :crazy:

Träffade den hunden på em promenaden nu:eek:. Den var jätteharmonisk när den gick. Fint i kopplet o inget dragande. Den var väl ca 10 meter ifrån oss o den hade inga tendenser att ens försöka med något. Den var försedd med munkorg :bow:. Skönt att ägaren förstår allvaret.

Känns lite lugnare att gå ut nu.

Underbart med en ägare som tar sitt ansvar :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund För några månader sedan ( feb ) blev ju min hund biten på min gård av en grannes då 1 åriga amstaffmix. Den ska tydligen ja varit tränad...
Svar
8
· Visningar
1 421
Senast: paradiset
·
H
Hundavel & Ras Nu har det hänt igen. En hund av "kampras" har bitit ett litet barn. http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5111982 Då... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 259
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en... 13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 963
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka