Vad gör man ?

Linduzz

Trådstartare
Måste bara skriva av mig lite, vill egentligen inte hänga ut någon.. Men hästen lider..

Såhär är det, det kom en ny häst för kanske 1½ månad sen. En superfin häst, som står brevid min, så jag har full koll vad som hänt/görs osv.
Ägaren, en tonåring bryr sig inte om häst stackarn. Hade jouren i helgen, varken lördag eller söndag var dom ute och mockade eller tog av täcken på hästen. Och det är inte första gången det skett, utan hästen har stått i omockad box i 3-4dar i sträck.
Ägaren har inte ens en minut till stallet, de bor ett stenkast bort över gårdsplan bara.

Jag tror att stallchefen vet om detta, men har inte gjort något åt det än.

Vad sjutton gör man ?

Sv: Vad gör man ?

Prata med stallchefen! Kanske håller hon redan på att föra en dialog med hästens ägare?

Personalen säger att stallchefen har pratat med dom för två veckor sedan. Men inget har hänt, dom har inte mockat på flera dar och det är inte första gången utan det har hänt upprepade gånger.
Hur kan de vara så svårt å gå ner och mocka, det tar inte ens 15 min...

För hästens skull hade jag förbarmat mig över den och mockat boxen och bytt täcken.
Jag tvivlar på att man kommer någon vart med en anmälan, det brukar inte vara "tillräckligt" att inte mocka på några dagar eller låta bli att byta täcken, men stallchefen är ju den som får föra en dialog med ägaren. Är föräldrarna medvetna om hur hästen sköts?
Alternativet är kanske att stallchefen kräver höjning på stallhyran för att personal ska sköta mocking och täckesbyten. Det är ser inte trevligt ut med en dåligt skött häst/box i stallet. Man vill inte ha en häst i stallet som misssköts helt enkelt, och inte enbart för att det är synd om djuret.

Visst, det är dumt att hjälpa ägaren till hästen eftersom man antagligen mer eller mindre klargör att andra tar hand om djuret om h*n inte är där, men jag hade inte klarat av att se en häst stå i omockad box dag ut och dag in.

Nu tänker jag gå emot strömmen här lite.

Lider hästen av att man inte byter täcke?
Lider hästen av att man inte mockar på 3-4 dagar?

Nu vet ju inte jag hur den hästen är, men jag kan lätt inte mocka på 4 dagar utan att det på något sätt skulle vara farligt för hästen. Det ser illa ut för det mänskliga ögat, ja. Men hästen bryr sig knappast så länge den kan ligga torrt när den sover.

Ja, det är ju knappast bra för hästens päls att ständigt gå med täcke och jag tror inte att en häst tycker att det är så himla mysigt att gå in en en box full med skit. Herregud, jag tömmer en kärra minst om dagen i varje box åt mina hästar. Hur mycket skit har då inte denna stackars hästen i sin box efter fyra dagar? Skandal! Så får det inte gå till.

Stallägaren måste antingen höja hyran eller säga upp stallplatsen för så kan det inte få gå till. Om man har häst, då ser man till att sköta den.

:devil:

Det var precis vad jag fick göra med mina före detta hyresgäster som aldrig var här och tog hand om sina hästar under de tre månderna som de stod hos mig. Jag fick mocka vindskyddet och hagen för de gjorde det aldrig. Jag kunde inte stå och se på när hästarna klev runt i sin egen skit.. de ville ju inte ens lägga sig och sova i vindskyddet när det var så mycket skit.. men nu är de borta.. nu står de på en ridskola här i närheten och där tror jag inte att de kan göra hur de vill de här brudarna som ägde hästarna.. där har de många, många ögon på sig.

Jag mockade inte åt dessa oansvariga hästägarna utan åt de stackars hästarna. Kanske är det ett trick många kör? Att man ska tycka synd om hästarna och hjälpa dom? Inte vet jag men jag kunde inte bara låta dom stå där.

Det beror ju lite på omständigheterna. Men som vi har det i kallstall så står min häst med samma täcke inne som ute, inga problem så länge det är ett täcke som sitter bra.

Mockningen beror väll på, i ett stall jag stod förut så missades det att mocka åt min häst en dag och det såg för bedrövligt ut. Allt var smecksurt, det stank amoniak och om man inte visse bättre så skulle man tro att där inte varit mockat på en vecka.

Min nuvarande häst, med dom timmarna som den står i stallet nu osv så skulle det inte märkas speciellt om man inte mockat ur dagen innan.

Sen tycker jag verkligen att man ska mocka och se till sin häst. Om man missar en gång är väll en sak, men inte på det viset som beskrivs ovan. Borde stå i kontraktet att man mockar varje dag, är det inte gjort så kan ni ju ringa och be dom komma. Alternativet att ta ordentligt betalt för att man själv får göra det tycker jag också är en bra lösning.

För mig brukar det gå 3 dagar innan jag får ihop en hel kärra. Då på 3 hästar.
Nu har jag bara 2 hästar hemma, så jag vet inte hur långt tid det skulle ta att få ihop en hel kärra. Och jag har inte nån onormalt stor kärra eller så, utan helt normal.

Ang täcke så förutsätter jag att man har ett bra täcke, som andas osv. Jag tror då inte att hästen känner sig ofräsch bara för att man inte tar av täcket på ett par dagar.

Inte så länge hästen inte blir svettig, men då behöver man byta tjocklek på täcke till o börja med.

Jo precis, man får anpassa efter den enskilda hästen. Min ena dam tror jag fasen jag skulle kunna skita i att mocka i en månad utan att det skulle bli äckligt. Hon kissar ute, bajsar på ett ställe och sover på ett annat, stor box som är 3*6 meter. Medans 2 åringen MÅSTE man mocka efter 3 dagar.

Har ganska bra koll på det där nu då jag varit sjuk mkt på sistone och då tyvärr inte orkat mocka.

Mockar du inte åt dina hästar varje dag? Det trodde jag alla gjorde. Jag skulle i alla fall aldrig få för mig att strunta i och mocka och släppa in mina hästar i en skitig box.

Om man inte tar av sin häst täcket, hur ska man då kunna hålla reda på om hästen går upp eller ner i vikt? Kanske har hästen fått sår och annan skit under täcket också? Utslag? Bara en tanke.

Läs det jag skrev så får du klarhet i mockningen.

Eksem kommer knappast över natten. Och sår lär man se genom täcket, åtminstone om de är så pass stora att man gör något med dem. För då lär täcket vara trasigt. Om hästen går upp och ner i vikt kan man se rätt tydligt på halsen, och dessutom så är det inte heller nåt som sker över dagen.

Men nu vet vi inte speciellt mycket, varken om hur hästens box brukar se ut, hur stor den är, om det är varm eller kallstall eller hur känslig hästen är för skav.
Eftersom ts upplever det som ett problem kan boxen knappast se trevlig ut.

Men att mocka dagligen känns som en självklarhet för mig, trodde faktiskt att "alla" gjorde det, och jag har mockat en del i mina dar och det blir i regel som minst 1/4 kärra per box med skit och kiss om man inte har permanentbädd och är noga med att inte slänga onödigt mycket strö. Då har hästarna stått inne mellan 8 och 12 timmar.

Personligen lägger jag hellre 2 minuter på att få en hyfsat ren box helt ren varje dag än sparar det till det verkligen måste mockas.

Och hur kan man se skav genom täcket innan det faktiskt blivit sår? Hur vet man att täcket inte är blött igenom utan att känna på insidan? Sjävklart finns det hästar som kan gå i en vecka med samma täcke, frågan är väl bara hur bra det är för pälsen och huden. Allt stöv som blir liggande mellan hästen och pälsen börjar till slut att skava och kan i sig binda fukt.
Jag tycker att har man täcke på sin häst 24/7 så är man skyldig att rykta bort hudrester, päls och ev. smuts dagligen. Men det är ju jag....

Jag mockade inte åt dessa oansvariga hästägarna utan åt de stackars hästarna. Kanske är det ett trick många kör? Att man ska tycka synd om hästarna och hjälpa dom? Inte vet jag men jag kunde inte bara låta dom stå där.

Så funkar jag också. Och som stallägare har man ju (väl?) också ett visst ansvar över hästarna.
Jag skulle inte låta bli att vattna våra beteshästar en varm sommardag om det var tomt i deras kar bara för att ägarna har slarvat (och det har hänt x antal ggr, enligt avtal ska de sköta sig själva). Inte heller skulle jag låta någon annans häst stå i omockad box dagarna i ända.
Då hade jag mockat, tagit ett snack med hästägaren och om det upprepats, tagit betalt även för stalltjänsten.

Jag lägger mig inte i andras ridning, om de täckar hästen eller ej, eller hur de hanterar sin häst i övrigt, men far hästen illa pga dåligt skötta hagar och boxar så blir det stallägarens problem.

Jag håller mig dig. Det finns många hästar som går med täcke dygnet om under vintertid. Och skulle man inte mocka åt hästen en dag eller två så är det inget den dör av.

Personligen mockar jag varje dag men skulle jag någon gång, av någon anledning, inte kunna göra det så känner jag att det inte är jordens undergång. Däremot tycker jag att det är illa om man sätter i system att bara mocka någon gång i veckan.

Tillägg: Givetvis ska hästen ha daglig tillsyn av någon och därmed måste man ju ta av täcket varje dag för att upptäcka ev skador.

Senast ändrad:

Jag hade tagit ett snack med stallchefen och påtalat att det faktist är ett fall för djurkskyddet. Det står i djurskyddslagen att det ska mockas varje dag och om det inte görs så får det ju gå vidare, hästen ska ju ha en dräglig tillvaro.

Det är nog otroligt olika beroende på häst helt enkelt. Lilla Pamilljah skulle jag lätt kunna dragit ner på mockningen åt, mitt stora halvblod skulle å andra sidan behöva två mockningar om dagen för att ha det fräscht hela tiden. Han är en riktig skitgris, men detta troligen för att han inte trivs nåt vidare på box, damp-häst kallar min hovslagare honom för :P Men inte tror jag heller att en häst lider av att ha det skitigt en natt, är väl inget jag skulle vilja göra ändå, men skulle heller inte bli chockad över det. Då är det mycket värre att inte kolla till sin häst varje dag och se till att den är hel och torr!

*Alla*

I början hade hästen tjockt innetäcke och jätte varmt utetäcke. Hästen hade dessutom på det 4cm lång päls, hästen stod o svettades rejält så fort den kom in då vi har ett varmstall, så jag har allt plockat av hästen täcken och skämt bort den lite extra med morötter. Vi sa till ägaren att hon var tvungen att byta täcke på stackarn.. Jag vill inte säga för mycket, men hästen är av en fin ras och otroligt fin och lite känsligare typ. Vad jag uppfattat det som genom en annan tjej i stallet är ägaren rädd för hästen.

Personalen sköter inte täckesbyten och mockning p.g.a tidsbrist, dom har 33 hästar att fodra och ta in och ut osv.

Allstå, hästen är en riktig skitgris. Höet äter den inte upp, utan trampar ner i torven o skiten o blandar ordentligt. Vissa dagar luktar det inte mumma. Men jag har inte vågat mocka för jag vet inte hur de reagerar. Hästen har varit halt, dom var inte ens nere o titta till den osv. Misstänker att den har ont i ryggen med då hästen ömmat när jag lagt handen på ryggen och känt igenom hästen lite.

Jag ska maila stallchefen, har jag inte fått svar till imon så ringer jag henne och säger till på skarpen. För så här får det inte lov att vara.

Kan skriva hur mycket som helst. Usch jag blir så ledsen :/

Stallmiljön (lukten) är ju något alla hästar lider av. Hästars luftrör är mycket känsliga för ammoniak, så om det inte sköts med mockning så är det ju allas bekymmer i slutänden. Vem vill utsätta sin häst för risk för allvarliga luftvägsåkommor?

Självklart ska hästen få den vård och omsorg den behöver, vill inte ägaren ha hästen så kan man ju alltid sälja den. Men så länge man äger och ansvarar för den så får man vackert ta hand om djuret.

Jo jag håller med dig!
Jag mockar varje dag, men hos ena hästen tar jag bara kisset typ en gång i veckan, detta då hon inte kissar så mkt inne, och det är onödigt att då vända på all halm varje dag.

I mitt stall luktar det dessutom ingenting. Om man inte såg boxarna och halmen däri så skulle man aldrig gissa att det var ett stall som användes.

Nu har ju TS svarat, och det var ju lite värr, och då tycker jag inte det verkar ok!
Det ska aldrig lukta!

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 198
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 573
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
4 263
Senast: leia
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka