Vad gör ni? Del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beror på helt var man kör misstänker jag men visst, i min värld finns det inget som heter dubbfria vinterdäck :p

Jag hamnade i en km-lång kö utanför Rätan förra året (det gick att åka skridskor på 45:an!) och de bakom mig var från Sthlm med dubbfria. Jag började prata om att jag funderade på att vända och ta småvägar och de frågade om de isåfall kunde följa med. Jag tittade på deras däck och sa "Nej" :D
Och jag är nöjd med mina odubbade vinterdäck, men då bor jag strax norr om Göteborg och rör mig inte speciellt långt norr ut. Är max 2 gånger per år jag saknar dubben. Hade antagligen inte köpt odubbat själv, men de ingick när jag köpte bilen.

Och jag har tvärtom hellre dubbdäck på en bil nere i södra Sverige, när det smäller till och blir ren is på våra gator här nere så är friktsionsdäcken totalt värdelösa! Man glider bara med dom :crazy:

Min storasyster ansåg för något år sedan skrattade rått åt alla olyckor här nere när det var is överallt och man bara gled av vägen, hon ansåg att alla nere i södra Sverige inte kan köra bil för en dm snö är väl inga större problem att köra då. Men under snön som blåste runt var det ren blankis, snön polerade isen så det var som att köra på glas och då är det rent omöjligt att ta sig någonstans här.

Skönt att ni klarade er oskadda och att ni kom fram!
Nu är jag frågvis. Om nu friktionsdäck är så totalt värdelösa så undrar jag varför nästintill alla lastbilar kör på friktionsdäck och inte dubbdäck på drivdäcken?

Dags att krypa ner i soffan och titta på ett avsnitt Supernatural eller två, börjar jobba sex imorgon så jag stannar kvar här över natten.

Dags för lite te och kolla om det är några nya avsnitt att hämta hem när jag ändå har bra internet och inte behöver "slita" på mitt mobila :rofl:

Drömt om den förbaskade tentan igen som jag ska göra om. Är det någon som vet om tentan brukar se lika ut, eller är det en helt ny när man gör omtenta :confused: ? Går yrkesutbildning om det kan ha nån skillnad mot ex högskola...

För oss har det alltid varit nya tentor. Dock har det gått för oss att hitta gamla tentor o i regel så återkommer samma frågor hela tiden. Så har du möjlighet att leta på gamla tentor, så gör det. :)

(universitet)

Nu är jag frågvis. Om nu friktionsdäck är så totalt värdelösa så undrar jag varför nästintill alla lastbilar kör på friktionsdäck och inte dubbdäck på drivdäcken?

Därför att en lastbil väger x antal ton mer än både min Saab på 1500kg och King Caben (jobbilen) på 2000kg.

Enkel fysik.

Om dom väljer att ha det är det väl deras val? Jag säger bara vad jag tycker!
Nja, indirekt är det inte deras val eftersom det inte finns dubbdäck som håller för lastbilar. ;)
Själv tycker jag inte om dubbdäck, deras enda fördel är is och de är snorhala om det är "barmark" så att säga, vilket jag tycker att det är rätt mycket där jag bor, därav att jag väljer att köra på friktion, eftersom dubb skulle slita på körbanan och vara hala när det är "barmark". Hade det varit riktigt Norrlandsvinter då är det en annan femma. Massa snö och is, då snackar vi. :love::love:

Därför att en lastbil väger x antal ton mer än både min Saab på 1500kg och King Caben (jobbilen) på 2000kg.

Enkel fysik.
Men då borde det väl vara ännu viktigare att de har bra fäste? Bara för att fordonet är tungt så betyder det inte att det per automatik har bättre fäste? Om vi nu utgår från att friktionsdäck inte hade bra fäste förstås.
Ett tungt fordon glider lika bra på is som ett lätt fordon, om inte värre kanske till och med. ;)

Nja, indirekt är det inte deras val eftersom det inte finns dubbdäck som håller för lastbilar. ;)
Själv tycker jag inte om dubbdäck, deras enda fördel är is och de är snorhala om det är "barmark" så att säga, vilket jag tycker att det är rätt mycket där jag bor, därav att jag väljer att köra på friktion, eftersom dubb skulle slita på körbanan och vara hala när det är "barmark". Hade det varit riktigt Norrlandsvinter då är det en annan femma. Massa snö och is, då snackar vi. :love::love:

Fast vid en riktig norrlandsvinter är det ingen is på vägbanorna :D

Men då borde det väl vara ännu viktigare att de har bra fäste? Bara för att fordonet är tungt så betyder det inte att det per automatik har bättre fäste? Om vi nu utgår från att friktionsdäck inte hade bra fäste förstås.
Ett tungt fordon glider lika bra på is som ett lätt fordon, om inte värre kanske till och med. ;)
Antar att det är därför vissa backar i mellan och sydsverige är ökända på vintern för alla lastbilar som inte kommer upp. De får ju heller inte använda kedjor i det läget.

Svingar in och skryter lite om att jag och sambon äntligen blivit färdiga att köpa ny säng och har hämtat och monterat den idag. Yey, bara varit på gång sen... 2009 tror jag. Vi är lite långsamma på att komma till skott ibland. :p

Men första natten i ny säng, misstänker att lilla hunden kommer att ta upp en stor del av den trots att hon är pytteliten. Hoppas jag kan sova :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 352
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
679
Senast: corzette
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 175
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 377
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m