Vad gör ni med alla teckningar?

Bukefalos 30 år!

zassoo

Trådstartare
Ja, vad gör ni med alla teckningar som barnen producerar? Även pyssel. Det ligger i högar i huset och vi behöver fixa ett system känner jag. De ritar massor hemma och absurda mängder i skola/fritids/förskola.

Frågar man barnen vill de behålla ALLT. Jag tänker mig ett slags utfasningssystem där teckningar flyttas till en mellanstation innan de slängs i hemlighet 😅

Hur gör ni?

Ja, vad gör ni med alla teckningar som barnen producerar? Även pyssel. Det ligger i högar i huset och vi behöver fixa ett system känner jag. De ritar massor hemma och absurda mängder i skola/fritids/förskola.

Frågar man barnen vill de behålla ALLT. Jag tänker mig ett slags utfasningssystem där teckningar flyttas till en mellanstation innan de slängs i hemlighet 😅

Hur gör ni?
Nu blir det inte lika många längre eftersom barnen börjar bli större, men typ ner i random låda innan de slängs i hemlighet 🙈 jag tycker verkligen inte om att ha teckningar (eller andra grejer) på kylen tex, känns så rörigt.
Däremot när det är grejer de lagt lite mer kraft på, dvs mer än ett par kritstreck, sätter jag upp någon på deras egen vägg, i samråd med dem såklart. Några har vi också i ram på deras rum.

När det har samlats en tillräckligt stor hög sorterar jag ut de som är "bäst" och sparar dem. Nu är sonen iof bara tre och verkar föredra annat än att måla/rita men jag inser redan nu att det kommer att bli flera kubik av denna varan om jag inte tar tag i det direkt :o.

Jag köpte en låda med hjul och lock, som jag kunde ha under sängen, till de teckningar som blev gjorda. Den är kvar där än :angel: (barnet fyller 20 i år).
Pyssel däremot sparades i en, två, tre flyttkatonger som står förvarade på gamla höskullen.
Ibland är det både bra och dåligt med mycket yttre förvaringsutrymme :cautious:

P.s min mamma sparade våra teckningar i pärmar.

Jag har en mellanlagringsplats och sen slängs de. 😇 ”De finaste/bästa/speciella” sätter jag upp på en anslagstavla.

Bra tips med pärm! En del teckningar vill vi såklart spara :) Men många många kommer tyvärr få slängas, jag ska försöka skapa en mellanlandningsplats. Men först rensa igenom alla högar och kassar vi har hittills :crazy:

Mycket slängs i hemlighet. En del sparas undan för att ha som minne i deras minneslåda. Någon aktuell kan sättas på kylen och mycket lägger barnen på våra sängbord. Så det finns teckningar lite överallt...
Har en finare mapp som heter Mina första mästerverk där deras första teckningar finns, men där får inte plats så många.
Jag har funderat på såna fotoram man kan sätta in teckningar i, men då är ju fortfarande frågan vart man ska göra av dem när den är full. Pärmar var ju smart, med plastfickor

Bra tips med pärm! En del teckningar vill vi såklart spara :) Men många många kommer tyvärr få slängas, jag ska försöka skapa en mellanlandningsplats. Men först rensa igenom alla högar och kassar vi har hittills :crazy:
Ja, alltså, kan ju tillägga att ALLA teckningar inte sätts in i pärm. Men de lite ”finare” och såna som visar utvecklingen, t.ex. Mina föräldrar har såna pärmar sparade från min tid som barn och det tycker jag är väldigt kul idag. :)

Ja, alltså, kan ju tillägga att ALLA teckningar inte sätts in i pärm. Men de lite ”finare” och såna som visar utvecklingen, t.ex. Mina föräldrar har såna pärmar sparade från min tid som barn och det tycker jag är väldigt kul idag. :)
Haha nej det förstod jag :D

Vi slänger 99% samma eller nästkommande dag. Dottern har aldrig sagt något (förutom om hon lyckats hitta bevis i papperskorgen 🙈).

De 1% som vi sparar är extra fina/roliga/speciella, de skriver vi namn och datum på (och ev vad de föreställer) och de lägger vi helt sonika i en mapp i kronologisk ordning. När den är full sätter vi etikett utanpå typ "Teckningar 3-6 år" och lägger i en spara-kartong i garaget 😅

Å de är svårt!! Så mycket pärlplattorna, teckningar osv

3 åringen har precis kommit på det roliga med småpärlplattor så just nu svämmar hemmet över av dem 🫣

Vi köpte en "montessoriram" där vi sätter in teckningar. Den hänger i ögonhöjd för lilleman (2 år) så han ser sina fina målningar. På det sättet slipper vi dem på kylskåpet, men han kan ändå visa upp dem för typ mormor och morfar.
Vi har en låda där vi lägger fint pyssel från förskolan och sånt. Typ hand- och fotavgjutning i gips och sånt.

Teckningar sparar jag några få i deras låda för framtiden, resten eldar jag typ. Känner mig taskig ibland! Berättar det dock imte förstås utan de bara försvinner. Än är tvillingarna för små för att riktigt fatta och snart 9-åringen är inte så pysslig.

Pärmar använder jag. Kan ju vara kul att ha sen när barnet blir vuxet också tänker jag. :)
Jag använde mig också av pärmar. Skrev namn och datum på varje teckning och la dem i en låda först och sedan plastade jag in de som var något speciellt, alla hålades och sattes in i pärmar. Tyvärr snodde barnens faster både en hel del lådor med julsaker och lådan med barnens teckningar och saker de gjort på dagis, till påsk och jul osv, allt pyssel jag sparat från dem. Hon har avlidit så det går inte ens att få tillbaka. Inga teckningar finns kvar tyvärr.

Min mamma sparade teckningar (troligtvis inte alla, men många) i varsin plastback för mig och mina systrar. Även skolpapper och liknande. Sen nu i vuxen ålder fick vi själva gå igenom vår hög och bestämma vad vi ville spara och slänga.

Liknande trådar

• Vad gör ni på sommarloven?
  • Välja skola
  • Hur gör ni med barnkalas?
  • Mat på vardagarna (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka