Vad gör ni med era 1 åringar??

caradan

Trådstartare
Har precis (i går) köpt mig en unghäst för första gången i mitt liv, han är så söt! 79cm stor, föl grimmor badar han i! (shettis, om ingen förstod det :-) )

Har idag borstat, klippt lite (öron mm) lett lite.

Vad mera kan man göra??

Vad gör ni med era åringar??

Matar och ser till att hon mår bra. Kanske borstar lite ute i hagen. Pållan hon lever vildhästliv i en stoflock o hanteras inte mer än nödvändigt. Hon har blivit tränad till att klara det nödvändiga(normal hantering, verkning, åka transport m.m.), men nu är det upp till de äldre stona att lära henne vara häst och prata hästspråk.

Lär henne ha täcke på sig, ta av och på grimman, leda på henne, spraya henne, lär henne gå själv ut och in i hagen/boxen utan att behöva ha shettisen precis bredvid, leka med presenningar och kartonger mm.. gör en massa kuliga saker helt enkelt!

Min åring leds ut o in till stallet av i princip vem som helst utan problem.
Leds på promenader i sällskap med vuxen häst (som rids).
Tränas att ha benskydd etc. Borstas och kratsar hovar. Kan stå bra för hovslagaren. Kan tas in ensam i stallet o stå på stallgången i linor. Kan vara uppbunden. Är lastad och åkt med ett antal ggr både som föl med mor och "ensam" som åring, och hon är lugn.
Har provat att låta henne springa över bommar o skutta små hinder, men vill ta det lugnt med det så intresset kvarblir. Har visat henne träns o sadel men inte tagit på något av det. (med visat menar jag att hon får undersöka o smaka etc. håller fram tränset osv.)
Hon har haft tunt täcke med täckgjord på i träningssyfte.
Flughuva har hon dagligen just nu.

Tja.. mer behövs väl inte..? det är ju bara en åring :)

Min 1-åring är på kombinerat inkörning/bete just nu. Han har haft träns och sele på sig och blivit tömkörd några gånger.
I övrigt leds han, hanteras och står uppbunden på gången mm.
Han blev kastrerad för ca två veckor sedan.

Jag brukar borsta, lyfta hovar & spola lite hovar och ben för att träna att vara i vattenspiltan. Går ut och går lite, tränar dom på att stanna stå och stå stilla. Springer med dom så att jag kan visa dom bra i sommar. Det är två shettisåringar. :D

hej!

jag tar in honom och borstar, går ut och går med honom,betar honom,hälsar på i hagen, har tagit på honom en flughuva(vit med teddy) han tycker det e jätteskönt att slippa flugorna!! lyfter hovarna,har satt ut en mineralbalja, och nu funderar jag på när det skall bli varmt så jag kan bada honom.det e vad jag gör med min lille shettisbuse,. :)

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 105
Senast: lilsan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025