Vad gör vi? Nu kör vi! Del LXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom ihåg att du diskuterar med en ateist.....;)

Kyrkans samtalshjälp är helt frikopplad från religion om du vill det. De ger inte religiösa råd. De är utbildade i samtal om svåra saker.

Jag är benhård ateist samtidigt som min käraste vän är högt förtroendevald i kyrkan. Vi talar aldrig någonsin religion.
Det finns kyrk-folk som inte kan låta bli att blanda in högre makter i samtalet men kyrkans diakoner och präster gör inte det. Det går utmärkt att klargöra att man vill ha samtalshjälp helt fri från religiösa aspekter.
Och jag är yogi. Jag har mina egna tankar och erfarenheter av den andliga aspekten av livet. Det jag upplever är sant skiljer sig från vad religiösa människor sitter och tror. Därför saknas förtroendet för dem, oavsett vad det gäller.

OK
Du är alltså tillräckligt kunnig för att veta säkert att det itne finns någon diagnos att sätta på dig.
Du vet bättre än vårdpersonal med många års högskolestudier bakom sig.
Alltså - är inte det rätt nedlåtande?
Nej, det tycker jag inte.

Och varför skulle jag ha en diagnos för att jag har problem med en händelse jag inte lyckats komma över?

Inte mindre värt men jag är ju inte sjuk. Jag ser VC som något som är till för sjuka.

Ska jag kunna gå till kyrkan måste jag ju kunna stå ut med att det är religiösa människor jag pratar med. Och det har jag svårt för. Jag tror rätt och slätt att de saknar rätt kompetens och är mer eller mindre förvirrade. Att fråga en religiös om råd är ungefär som att be min mamma om råd gällande ridning (hon kan inget men tror att hon kan).

För att ens kunna påbörja din diakoni-utbildning måste du ha en kandidat (180hp) med minst 90hp inom psykologi, socialt arbete, vård, medicin eller folkhälsa, alt vara utbildad socionom eller sjuksköterska. Så att komma att påstå att de saknar kompetens för sin yrkesutövning tycker jag är otroligt förminskande och jag tycker överlag att du har en ganska trist attityd mot religiösa människor när du kallar de för mer eller mindre förvirrade.
Skit i att söka hjälp, gå hemma och må dåligt istället. Du är väldigt duktig på att påpeka att du inte ska söka hjälp hos någon instans och att du minsann mår bra (eller inte är på väg in i väggen) även om du i typ varenda post du skriver har en negativ ton om dig själv.

Inte mindre värt men jag är ju inte sjuk. Jag ser VC som något som är till för sjuka.

Ska jag kunna gå till kyrkan måste jag ju kunna stå ut med att det är religiösa människor jag pratar med. Och det har jag svårt för. Jag tror rätt och slätt att de saknar rätt kompetens och är mer eller mindre förvirrade. Att fråga en religiös om råd är ungefär som att be min mamma om råd gällande ridning (hon kan inget men tror att hon kan).
Men det är klart att du ska söka hjälp. Du lider ju och vill förändra ditt liv. Toppenläge att börja nu :). Börja på VC och skulle inte det fungera så uteslut inte kyrkan även om det känns avigt nu. Ska du ta tag i dina jobbiga tankar och få till en förändring krävs inte bara att kuratorn har "bra" metoder att ta till, du måste också hitta en människa du orkar/kan vara öppen med. Det är inte alltid man hittar en sådan där man först tror och det finns de inom kyrkan som har en god utbildning. Bered dig på att det är jobbigt att gå i samtal, riktigt svinjobbigt om det är bra. Fundera över om du är beredd att göra saker på ett annat sätt än du brukar. Jag menar om det sätt du tänker på och är skulle lösa ditt lidande så hade du redan fixat det och det har det inte på ett halv år. Alltså krävs någonting som du inte gör, förmår, inte tänkt på, har motstånd mot. Sök hjälp, det kan bli riktigt bra!

Jag kommer få mycket gjort idag om jag reser på rumpan ifrån soffan,regnar som bara den ,men motivationen är väldigt låg .
Tror jag går upp i balkongrummet och ser om jag kan reda ut syröran, förstår inte vem det är som lägger sy grejer på hög och det blev inte bättre av att jag köpte lite mer tyg för både gardiner o hunddynor.

Jo, jag vet att det innebär även psykiska problem, men då ska det ju vara något som det åtminstone går att sätta en diagnos på.

Jag var till VC några gånger i våras och snackade med kuratorn då jag under vintern hade en nära-väggen-upplevelse. Då tyckte jag det var vettigt att gå dit för att kunna komma i balans igen.
Nej, det har absolut ingenting med att kunna sätta diagnos att göra. Det handlar om minskat lidande.

Dag tre på semestern!

Har hunnit med att ha lagoma sovmorgnar till 8.30, bytt balkonggolv, firat in balkonggolvet med levande ljus och rödvin, tränat hund och umgåtts med mina roliga hundträningskompisar, fått leverans av mitt hundlöpband, städat hela huset och tvättat mängder.

Idag har jag tvättat de sista maskinerna tvätt, tagit en kaffe på balkongen och lyssnat på spöregnet, städat ett badrum och köket (och blivit töntigt nöjd ända in i själen för att jag fått smart organiserat i skåpet under köksvasken tack vare en tips från en FB film om lifehacks :D )

Nu väntar jag på att en vän ska komma på fika (har hembakta bullar och chocolate chip cookies redo och ska även testa att göra en mug Cake för första gången :up: ) och att maken ska komma hem med mer bröstpanel och lite annat så vi kan fortsätta renovera i hundhuset.

Semestern 2017 rockar fett :D!
Jag blir nyfiken på hur du organiserade under vasken! Berätta :)

För att ens kunna påbörja din diakoni-utbildning måste du ha en kandidat (180hp) med minst 90hp inom psykologi, socialt arbete, vård, medicin eller folkhälsa, alt vara utbildad socionom eller sjuksköterska. Så att komma att påstå att de saknar kompetens för sin yrkesutövning tycker jag är otroligt förminskande och jag tycker överlag att du har en ganska trist attityd mot religiösa människor när du kallar de för mer eller mindre förvirrade.
Skit i att söka hjälp, gå hemma och må dåligt istället. Du är väldigt duktig på att påpeka att du inte ska söka hjälp hos någon instans och att du minsann mår bra (eller inte är på väg in i väggen) även om du i typ varenda post du skriver har en negativ ton om dig själv.
Om de nu har så god utbildning, varför jobbar de inom kyrkan? Hur ska det ö.h.t. vara möjligt att ha förtroende för någon som jobbar inom en verksamhet som kallar Gud för Herren eller Han? Bara en sån sak gör att förtroendekapitalet är förbrukat. Även om en människa har god utbildning vill jag att de ska ha en egen hjärna att tänka med också.

Om de nu har så god utbildning, varför jobbar de inom kyrkan? Hur ska det ö.h.t. vara möjligt att ha förtroende för någon som jobbar inom en verksamhet som kallar Gud för Herren eller Han? Bara en sån sak gör att förtroendekapitalet är förbrukat. Även om en människa har god utbildning vill jag att de ska ha en egen hjärna att tänka med också.
Att vara troende handlar om upplevelser precis som du har som yogi, inte om intelligens.

Men du mår ju inte bra. Och det är ju för att hjälpa i sådana situationer som kuratorerna finns.

Jag orkar inte ha en teologisk diskussion med någon som låser sig redan på denna nivå. Det har med så mycket mer än tro att göra, en historisk kontext är en annan. Det finns så många fler perspektiv, att prata om EN kristen tro går inte, det går knappt att prata om EN svenskyrklig tro. Och så var det detta med att jag inte skulle försöka föra en diskussion...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 437
Senast: Tantan
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 128
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
23
· Visningar
837
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka