Vad gör vi? Nu kör vi! Del LXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vara troende handlar om upplevelser precis som du har som yogi, inte om intelligens.
Jag kan bara inte prata med någon som är religiös för hur ska jag veta om det är någon som bara läser orden i den heliga texten eller någon som fattar innebörden? De som bara läser orden är alltför många så jag gör det enkelt för mig och ratar alla rakt av.

Sista tågmötet avklarat, nu ska jag bara sitta här och vänta på att respektive tåg kommer in i Värnamo och Furet innan jag får gå hem.
Den lilla klena millimetern regn som skulle komma här under eftermiddagen verkar försvunnit.
Får du allt för långtråkigt innan du kan åka från jobbet så vet du vad du kan roa dig med ;)
/hallonsaft som höll på att få syrebrist när jag blåste åt ditt håll.

Om de nu har så god utbildning, varför jobbar de inom kyrkan?
Jag kan inte svara på vad de har för personliga skäl men organisatoriskt har jag tankar om det. Jag jobbar som kurator inom socialtjänsten. Vet du hur mycket skit jag får genom det av människor som jag aldrig ens haft behandlingsmässigt, som inte känner mig och som def inte vet något om min utbildning. Bara det faktum att jag ingår i socialtjänsten räcker. Nu tar jag inte det så hårt och jag är i vissa stycken jäkligt nöjd över min kommun och socialtjänst som har ett riktigt bra arbete runt ungdomar. Det läggs mycket resurser på denna grupp och vi når många. Jämför jag det med BUP så är det en jättestor skillnad. De når bara en bråkdel av de ungdomar som behöver hjälp. Ofta tar de inte ens emot de ungdomar jag jobbar med. Skulle inte socialtjänsten jobba brett som de gör skulle dessa ungdomar falla igenom helt.

På samma sätt förhåller det sig med kyrkan. Det finns individer som av olika anledningar skyr socialtjänsten som pesten, psykiatrin tar inte emot och väntetider på VC är lång. Samtal i privat regi är dyrt så det går bort för många. Att kyrkans personal finns är en välgärning och jag kan tänka mig att de ser att de når människor som aldrig annars skulle få hjälp. Jag är i min yrkesutövning väldigt glad att de finns så jag vet att människor jag träffar på men som absolut inte kan tänka sig samtala med mig har någonstans att gå.

Senast ändrad:
Den lilla klena millimetern regn som skulle komma här under eftermiddagen verkar försvunnit.
Får du allt för långtråkigt innan du kan åka från jobbet så vet du vad du kan roa dig med ;)
/hallonsaft som höll på att få syrebrist när jag blåste åt ditt håll.

:rofl:
Jag försökte verkligen, jag lovar :o

Det har slutat här med och vi ska tydligen få sol och 21 grader i eftermiddag. Skulle lätt nöja mig med 17 grader och moln men man kan tydligen inte få allt här i livet.

Jag kan bara inte prata med någon som är religiös för hur ska jag veta om det är någon som bara läser orden i den heliga texten eller någon som fattar innebörden? De som bara läser orden är alltför många så jag gör det enkelt för mig och ratar alla rakt av.
Fast ingen ska läsa nått för dig. Ni ska samtala om det du tycker är ett problem för dig och hitta en lösning. Du har en något märklig förförståelse om personal inom kyrkan. Går du till VC avhandlar ni väl inte politisk hemvist, sexuell läggning eller trosfrågor. Samma med samtalskontakt i kyrkans regi.

Det låter besvärligt faktiskt att ens lyckas för det finns säkert många du möter som är det fast du inte märker det ens.

Frågar du personalen i alla butiker om det innan du funderar på att få hjälp eller innan du säger hej/tack i kassan?
Osv. osv.

VC sätter inte bara diagnoser utan arbetar även förebyggande för att undvika diagnoser om det går.

Det låter besvärligt faktiskt att ens lyckas för det finns säkert många du möter som är det fast du inte märker det ens.

Frågar du personalen i alla butiker om det innan du funderar på att få hjälp eller innan du säger hej/tack i kassan?
Osv. osv.

VC sätter inte bara diagnoser utan arbetar även förebyggande för att undvika diagnoser om det går.
På vilket sätt har detta med att göra om jag pratar med folk i butiker eller någon annanstans? Jag har ingen anledning att prata om privata saker med dem och då kvittar det ju.

På vilket sätt har detta med att göra om jag pratar med folk i butiker eller någon annanstans? Jag har ingen anledning att prata om privata saker med dem och då kvittar det ju.
Första citatets sista mening grundade mitt inlägg.
Tack för förtydligande, nu slipper jag tro något om dig.

Har varit ute med hästen på äventyr utanför gården där hon står för första gången. Vi är nog lika slut båda två nu, trots att det mest var sambon som höll i grimskaftet. Jag önskar att jag hade haft en hel och frisk version av mig själv som orkar leda henne (hon är inte jobbig, men vill titta på grejer och gärna knata på i friskt tempo), för trots att jag mest gått en bit bakom i mitt eget tempo så är jag redo för sängen nu.
Kan man annonsera efter en hästpromenadkompis? Tvåbent då alltså, som kan gå med oss ut och hålla i hästen åt mig så vi båda får se lite annat än ridbanan :p

Jo, jag vet att det innebär även psykiska problem, men då ska det ju vara något som det åtminstone går att sätta en diagnos på.

Jag var till VC några gånger i våras och snackade med kuratorn då jag under vintern hade en nära-väggen-upplevelse. Då tyckte jag det var vettigt att gå dit för att kunna komma i balans igen.
Är det inte upp till vården att avgöra om dom kan hjälpa dig eller inte? Att snacka med en kurator kan man ju göra även vid tillfällen som inte är "nära-väggen".

Nu har jag sytt en gardinkappa,klippt till 2,sytt en duk och en hunddynepåse,det var inget kul med inomhusarbete,det ser ut som fan på ovanvåningen :wtf:
Vem är det som ställer till det på det viset utan att plocka upp efter sig eller göra klart :confused:
Det kommer ta hela dagen om jag ska få till det,kan man vänta tills en annan dag? :o:angel:

Första citatets sista mening grundade mitt inlägg.
Tack för förtydligande, nu slipper jag tro något om dig.
Jag undrar ju hur du lyckades röra ihop det mellan vanliga ytliga samtal och terapeutiska samtal. Det var det sistnämnda vi pratade om hela tiden, utan undantag. Skillnaden är milsvid och ska inte ens behöva förklaras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 439
Senast: Tantan
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 133
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
23
· Visningar
841
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka