Sv: Vad göra av hästarna?
Jag tycker mig märka att det inte är helt ovanligt att många blivande mammor har stora visioner och ambitioner om hur de ska lösa det med häst MEN jag tycker mig ha noterat att, när de gäller de med egna stall, så blir hästarna stående.
Åren går, sedan kommer ett syskon...åren går.
Hästen får ojämn uppmärksamhet och ridning. Ena veckan tre dagar, andra veckan fyra, tredje veckan rids den två dagar.
Jag har några kamrater som kör ovan nämnda stil och de var från början väldigt optimistiska.
De köpte unghästar och tänkte att det var ju perfekt att skaffa barn när ändå hästen var unghäst

.
Det tråkiga är att de har fina talangfulla halvblod som förr hade ett hyfsat ekonomiskt värde.
Vem vill köpa en tioåring som inte ridits kontinuerligt de senaste 3-5åren och är efter i sin utbildning?
Tja, inte betalar man någon större summa iaf.
Jag tycker det är så synd när prestationshästar står och förfaller i en hage.
Hitta medryttare, låna ut på foder eller sälj
Det finns rätt många mkt kompetenta och duktiga ryttare i yngre ålder som inte har råd att köpa sig en talangfullhäst. Låna ut till en sådan, luta er tillbaka och få hästen utbildad undertiden ni har fullt upp med att vara föräldrar.
Vill ni sedan rida igen är det bara att plocka hem en häst som är i full kondition och dessutom utbildad och säkert har ett högre värde än när ni lämnade bort den.
Det som krävs är bara att man tar sig tid att leta reda på den där toppenfodervärden någonstans i Sverige, annars finns ju risken att man får hem ett lik istället.
Vill ni inte tappa hästkontakten så skaffa ett fint avelssto istället eller låna en schysst skogsmulle.
Sedan kan jag ju även nämna att jag känner några som är lika ambitiösa med hästarna som innan de fick barn. De rider 7dagar i veckan och missar ingen träning eller tävling.
Notera att det då finns en pappa som tar sina 50%.