Vad göra med bitande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 229
Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Vad jag vet så skrev jag "en jäkla smäll" vart sa jag inte..
Kolla det här då...
Ursprungligen postat av Tappsveden
Om min häst bet utan mening så skulle den självklart få en smäll på nosen. för den har då gåt över på mitt område och dessutom bitit mig. nej en hård smäll!

klok människa
Det där svarade du! Om du inte förordar en smäll på nosen, undrar jag vad du menar.

Hästen ska veta att den inte ska bita annars är det en bristning i förtroende och uppfostran!
Och det förtroendet bygger du upp via "jäkla smällar"? :confused:

Hästen ska inte bita, det är vi överens om. Men om den trots allt gör det, är det bäst att först fundera på varför...
Därefter vidtar man dom åtgärder som behövs för att den ska sluta.
Precis samma tankegång som vid alla andra problem man kan få med sin häst.

Läs gärna mitt förra inlägg en gång till och försök förstå vad som står där!!

LIA

Hej!
Till att börja med så vill jag bara säga att jag avråder från att daska till hästen på mulen. varför det då? nr1: tillslut så kommer han antagligen att lära sig att om han bits så får han en smäll på mulen, det kommer att leda till att han med ett stadigt grepp om din hud slår upp med huvudet av all sin kraft.
2: ett slag gör riktigt ont på hästen.skulle du någonsin slå en människa som bettedde sig illa?
3: vill du inte hellre att hästen ska ta dig sm en vän och ledare istället för någon den ska hålla sig borta från:confused: ?
Med dessa ord menar jag inte att det är okej att hästen styr och ställer. Om jag vore dig så skulle jag varje gång han är på våg att bitas stöta till honom lite lätt på skenbenet eller kotan. Inte sparka så att det gör ont(!) utan bara en lätt stöt. jag har fått massvis av hästar att sluta hugga på ca 5min när jag har använt detta sätt. på några få minuter kommer hästen istället just när den tänkt hugga att titta ner på sitt skenben. detta kallas distrahering och är nog det mest effektiva sättet att få hästen att sluta hugga:idea:

Lycka till!;)

Knapplån
Som alltid handlar det ju om att läsa av - Varför biter hästen och sen korrigera.
HAR FAKTISKT VARIT MED OM EN HÄST SOM - HÖR OCH HÄPNA - HÖLL MIG I TRÖJÄRMEN NÄR ALLT RUNT OMKRING BLEV FÖR MYCKET FÖR HENNE ATT HANTERA.
Naturligtvis sa jag till (nä vad gör du modell) den "nafsande hästen" - tills jag insåg vad hon gjorde. När det blev jobbigt gick hon intill mig och tog försiktigt ett fint tag, man kände hur hästen blev lugn.
Situationen var mycket speciell - vi hade henne på prov bland kalkoner, barn, grisar, ankor, höns o bilar - ja allt som låter o rör sig.

Jag avrådde från köp då jag märkte att dom andra i personalen inte kunde hantera henne alls - att slå eller ens fya den hästen hade varit totalt vansinne.
Hon litade så mycket på oss människor.
Faktiskt en av dom hundratals hästar jag hanterat som jag verkligen hade velat ha själv.

LIA skrev:
Kolla det här då...
Ursprungligen postat av Tappsveden
Om min häst bet utan mening så skulle den självklart få en smäll på nosen. för den har då gåt över på mitt område och dessutom bitit mig. nej en hård smäll!

klok människa
Det där svarade du! Om du inte förordar en smäll på nosen, undrar jag vad du menar.

Och det förtroendet bygger du upp via "jäkla smällar"? :confused:

Hästen ska inte bita, det är vi överens om. Men om den trots allt gör det, är det bäst att först fundera på varför...
Därefter vidtar man dom åtgärder som behövs för att den ska sluta.
Precis samma tankegång som vid alla andra problem man kan få med sin häst.

Läs gärna mitt förra inlägg en gång till och försök förstå vad som står där!!

LIA

Bra att nån verkligen står för sin sak och förstår vad NH innebär. Min häst har inte nafsat mig en enda gång nu på en vecka och jag har fått lyfta alla fyra benen utan större problem, jag har inte behövt slå henne en enda gång eller rytit åt henne. Jag var bestämd och sa "nej", det räckte. Känns som om man har fått en bättre kommunikation nu, jag tror hela grejen med att stå uppbunden medan man lyfte benen inte var hennes grej, inte än iallafall, det får vi ta längre fram. Så länge hon står lös så är hon snäll som ett lam och ey, jag har inget emot att hantera hästarna lösa ;)
Så hela den här "slå till" filosofin tycker jag är helt onödig, det finns alltid en anledning, precis som LIA säger, till att hästen gör som den gör. Det är vårat ansvar att komma på varför och försöka lösa det och visa hästen vad den gör fel så den förstår oss bättre så den kan göra rätt nästa gång. Slag löser inga problem.
LIA vet vad hon snackar om, ta lärdom av henne

Sellan skrev:
hur får jag min häst att sluta bitas???
han biter mig alltid i högerhanden (!!) HÅRT! utan att bli provocerad osv.. han biter mig åxå i axlarna, ryggen och I RUMPAN!

Ingen som vet en adress till ett NH forum???

Kanske du snarare behöver en adress till närmaste slakteri? Eller en kurs i elementär hästkunskap?

/KT

Även om hästen nafsar och försöker bita så får den självklart en smäll. en häst i lägre rang går itne och försöker bita/nafsa på en som är högre rang och gör den det får dne en smäll. hästen kommer inpå mitt område och det får den faktiskt itne göra. ja det där med godis kan ju bli väldigt jobbigt. vet själv att min häst blir väldigt nafsig om hon får godis ofta i handen så därför får hon inte det ofta. nån enstaka gång. jag vill iten ha en nafsig häst. vare sig det är en stor häst eller en liten fölunge. Om hästen är hård mot mig måste jag vara hård tillbaka.

så klart jag vet att det är en nh sida. håller själv på med det. andvänder nh álltid med hästen. om jag står i stallgången med min häst som helt plötsigt nafsar efter mig måste jag ju säga till och en smäll han hon få ta. jag kan ju itne stå och mjäk med henne och bara putta bort henne och hon iten förstår att hon gjort fel. och jag kan itne direkt börja driva henen i från mig inne i stallet.
hum... javisst du kanske itne tycker det rä rätt för din häst atts mälal till den men tänk så här...min häst är en riktigt högt leedarsto och tar över så fort hon får chansen. när jag tittar på hur dom beter sig i hagen så tycker itne jag en smäll på nosen är så farligt. dessutom slutar hon genast och förstår. hon kan inte bara få gå och hota mig hur som helst. ska jag bara stå där o ch ta det. det rä samma sak om hon skulel hota mig med bakdelen då tar jag repet och smäller till henen och driver henen ifrån mig. säger du inte till kan du lätt få en häst som anser sig som ledare.

ja visst finns det alltid en anledning till vad dom gör men det betyder itne att dom får göra som dom vill mit mig. dom väger 10 gånger så mer som mig.

om dte räcker att säga nej till sin häst så är det jättebra...men vissa behöver få en smäll på nosen för att fatta att det itne är ok.

även fast min häst fått smällar på nosen av just bitande på mig och hotande så har hon aldrig slutat lita på mig.

Senast ändrad:

håller själv på med det. andvänder nh álltid med hästen
NH är inget "man håller på med" eller "använder" på hästen.

Allt tyder på att du och de övriga två inte är insatta i NH. Rekommenderar därför vidare studier i ämnet, om man får säga så.

Jag tänker så här. Är jag inte ledare över mitt ledarsto utan att smälla till henne på nosen eller smälla till henne med rep är jag ingen ledare. Då har jag inte dom kunskaper eller förutsättningar som behövs. Att slå en häst till lydnad har inget med ledarskap att göra.

Innan du börjar försöka efterlikna hästarnas innebördes hantering, är det massor du ska lära dig och inse först!
Innan dom går till fysisk handling har ett antal mentala tecken visats både via kroppsspråk och attityd. När du kan den kommunikationen kan du ta dig rätten att också bli fysisk. Utan att slå på nosen!

LIA

Varför han/hon biter dig beror ju på att hästen försöker säga dig något. Uppenberligen är det något han/hon inte trivs med. Ta reda på orsaken så har du svaret. När du har löst hästens problemet löser hästen ditt. Det finns flera orsaker som kan vara problemet men svaret hittar du om du försöker tänka som hästen och se saker från dens synvinkel.
Du frå gärna gå in på www.repgrimman.se och skriva på det forumet.:)

Tog mig friheten att svara på det du skrivit och lägger in citat så att det ska bli lättare för alla att hänga med på vad jag skriver

Den gyllene regeln: Så lite som möjligt men så mycket som behövs!

Först måste man besitta kunskaper själv, innan man ger sig på att uppfostra hästen. Ska man automatiskt lösa alla felbeteende med våld är man snett ute. Åtminstone på det här forumet.
Och innan man "gör som hästar" ska man veta vad hästar gör innan dom "danglar på".

LIA

Håller helt med om din Gyllene regel. Beror dock på hur långt du och din häst har kommit i er relation till varandra. En respektlös häst kanske behöver mer tillsägelse än en häst som verkligen lyssnar och visar respekt. En respektlös häst kanske du behöver slå till med ditt rep eller med handen för att få en reaktion. Det gå rinte alltid att vara "snäll" i hanteringen med hästar.

Menar du att man helt enkelt ska låta bli att hantera hästen enligt NH bara för att man inte kan? Hästar är förlåtande djur som har överseende med att vi människor gör misstag. Ingen är så insatt i NH att den inte gör misstag.

Bita/nafsa tycker jag man ser på som något separat. Träna/provocera fram reaktionen och visa/berätta att hon gör fel. Säg "nej" och visa samtidigt med kroppsspråket att du inte accepterar hennes beteende. Sätt en gräns för vad du tycker är OK resp inte OK. Mina hästar får greppa om mina händer och armar men ingen annanstans och fr a inte göra det hårt. Mest använder dom läpparna. Unghästen blir lite ivrig ibland och tar i för mycket. Då räcker det med en kroppsreaktion lite à la "va fan?" för att hon ska släppa efter. Du bestämmer dina gränser.

Lär hästen vad orden nej resp fy betyder.
Nej är ett kommando som betyder "sluta med vad du gör eller tänker göra". Används i normal ton eller lite kraftigare beroende på.
Fya enbart för allvarliga överträdelser, men gör det då maximalt!

Varför provocera fram ett beteende för att sedan säga att det inte är ok? Det förstår jag faktiskt inte...har du någon bra förklaring så är jag beredd att lyssna.
Varför låter du dina hästar greppa runt dina armar och händer? Jag skulle se det som en dominanshandling från hästens sida. Du skrev nedan att hästen använder munnen till att undersöka, visst men i ett sådant fall tycker jag att hästen gått över gränsen för vad som är tillåtet. En ranghög häst skulle aldrig tillåta ett sådant beteende från en ranglåg

Varför lära hästen ordet "nej" varför inte fokusera på det positiva hästen gör istället för att belysa det negativa? Hästen förstår inte betydelsen av ordet och hör inte om du är arg. Varför inte visa med kroppsspråket att det inte är ok istället och sen berömma då hästen gör rätt.

Biter och biter. Vad är biter?
Att ta tag med munnen runt min arm, är det biter? Det tycker inte jag. Snarare (i vårt fall) en kontakt och ömhetshandling.
Att reagera med en rörelse med munnen mot en hand som kanske gör hästen illa, är det biter?

Jag tycker man ska se till vad som händer och varför det händer, innan man kategoriskt säger att hästen ska få sig en jäkla smäll.
Men det är ju min uppfattning det.

LIA

Varför tycker du att det är ok? Hur kan du vara så säker på att det är en kontakt och ömhetshandling som du säger? Har du sett hästar göra så ute i sin flock?

Självfallet måste man titta på omständigheterna innan man smäller till hästen men om en häst skulle hugga mig så står inte jag i fem minuter och analyserar varför hästen gjorde så och vad jag ska göra tillbaka. Känner jag mig hotat så smäller det utan tvekan. hästen inkräktar på mitt område och beter sig respektlöst. Hästen började och får således ta konsekvensen av sina handlingar. Hade jag istället slagit hästen utan att provocera så hade det absolut inte varit rätt!

Gå till dig själv. Om du gör något fel, vill du då ha en hård smäll på käften? Eller att man bara väntar på ditt nästa misstag?
Eller vill du att någon förklarar vad du gjorde fel, på ett språk som du förstår?

Ingen har påstått att vi inte ska reagera och korrigera om hästen gör något oönskat. Det är hur vi svarar jag har avvikande åsikt om. Uppriktigt sagt, ser jag det som ganska ointelligent att ha en knytnäve som enda sätt.
LIA

Du kan inte jämföra människors beteende gentemot varandra med hur hästarna kommunicerar. Det är för mycket som skiljer oss åt. De är flyktdjur, inte vi. De har ett bildspråk och kroppsspråk. vi har talspråk och kroppsspråk. Vi människor kan tala om för varandra att saker som händer inte är ok. Hästarna har inte den möjligheten. När vi är tillsammans med hästar så måste vi försöka efterlikna deras språk så långt det går, fullt ut kan ingen lyckas med då vi inte har bildspråket tillhands. Skulle en ranglåg häst anfalla en ranghög häst i hagen genom att bitas så skulle den ranghöga göra utfall direkt. Självfallet kommer små varningar först, små som vi oftast inte ser som människor. Lyssnar inte den ranglåga så smäller det. Varför kan inte vi använda oss av samma metod?

Allt tyder på att du och de övriga två inte är insatta i NH. Rekommenderar därför vidare studier i ämnet, om man får säga så.

Jag tänker så här. Är jag inte ledare över mitt ledarsto utan att smälla till henne på nosen eller smälla till henne med rep är jag ingen ledare. Då har jag inte dom kunskaper eller förutsättningar som behövs. Att slå en häst till lydnad har inget med ledarskap att göra.

Innan du börjar försöka efterlikna hästarnas innebördes hantering, är det massor du ska lära dig och inse först!
Innan dom går till fysisk handling har ett antal mentala tecken visats både via kroppsspråk och attityd. När du kan den kommunikationen kan du ta dig rätten att också bli fysisk. Utan att slå på nosen!

LIA

Vad är då NH? Om det inte används eller är något som praktiseras på hästen?
Jag är inte heller ledare över min häst genom att smälla till honom på nosen...tycker du förvränger det som Tappsveden och NissePisse skriver så att det låter värre än vad det är. Självklart ska man itne slå en häst till lydnad...det finns många bättre sätt. MEN om det verkligen behövs en smäll för att få hästen att vakna upp så tycker inte jag att det är fel. Hästarna är hårda mot varandra, jag som människa kan aldrig bli lika hård som dem mot min häst men jag kan markera då jag tycker att hästen
beter sig respektlöst, går in på mitt område eller hotar mig och situationen blir direkt farlig. Målet är självklart hela tiden att kunna hantera min häst med så fina signaler som möjligt. Vägen till dessa små signaler är lång och kanske behövs lite grövre till en början. Jag vill ha en ömsesidig respekt mellan hästen och mig!

Kan tillägga att jag har tränat NH i flera år och varit med i den nu nedlagda föreningen NNHA och de tränare jag har tränat för har om hästen blivit för respektlös eller gått in på fel område reagerat med att trappa upp signalerna rejält. Det är inte ovanligt att en häst för både en och två klatchar med repänden om denne inte lyssnat på de mindre signalerna. De tränare jag tränat för har varit duktiga och praktiserat NH under många många år!

Kanske finns det flera sätt att se på NH, vad är rätt och vad är fel? Bara för att vi tycker olika så behöver man gå till personangrepp som motattack....det visar på att man har slut på argument. Fortsätter gärna denna diskussion just som en diskussion och utan påhopp. Är en mycket intressant diskussion detta...

MVH Jessica

Håller med dig... En ranghög häst skulle inte ignorera om en ranglåg häst "hotade" den.... aktiv handling är vad som sker mellan hästarna så varför inte mellan människa och häst?!

LIA skrev:
Till Tappsveden, Pissenisse och nicodemus.

Med tanke på att ni här uttryckt ert sätt att påverka hästar, undrar jag om ni observerat att forumet heter NH?
Vad är ert förhållningssätt till NH och NH-filosofin?

LIA

Jag påverkar inte min häst bara genom att slå den. Jag slår inte mina hästar till lydnad. Jag tycker du förvränger orden av det vi sagt.
Jag har aldrig sagt att jag i min träning med min häst slår henne för att hon ska lyssna. Hon får en smäll när hon biter mig. Just för att hon är respektlös mot mig. Visst det kanske var jag som gjorde något mot henne men det ger inte henne rätt till att bita på mig.Det låter som om du tycker att om man ska stå i 5 minuter och tänka igenom varför hästen gjorde och sen då? om den gör det igen? ska jag stå och tänka igenom ännu en gång varför hon gjorde det? Jag vill sätta gränser för hästen. Den är faktiskt inne på mitt område och dessutom hotar och biter mig. En smäll på nosen eller på Halsen eller varsomhelst kan få henne att förstå att " du det där var faskiskt inte ok, du kan bita i något annat än i mig" Jag ska ju faktisk vara en ledare för hästen och visa vad som är fel och inte fel.

Och vad ger dig rätten att dömma våran kunskap inom NH bara för att jag sagt att hästen förtjänar ett slag på nosen om dte helt oproviserat biter en? Jag har hållt på med NH i 7 år nu och har inte direkt haft lätta hästar att jobba med. Nh för mig är ett sätt att kunna hantera min häst på ett bättre och tryggare sätt för båda parterna. Jag vill främst vara min hästs vän men även ledare. Jag vill på små signaler kunna flytta min häst. backa den löslongera och hon ska på små signaler uppfatta det jag vill att hon ska göra.Även att med kroppsspråket kunna kommunicera med hästen så att även den förstår. Men som sagt biter hästen mig kan jag inte bara flytta på mig för det är precis vad hästen vill. Och då har du defenetivt en häst som tagit över ledrarollen.

Min Nh tränare som jag haft under ridläger och som är min strassermedtodverkare var ordförande i nnha. Och jag vet att om min häst skulle bita henne skulle även hon ge mitt sto en smäll. Och när hon jobbar med hästarna är inte hon så gulligullig mot dom inte. nej det blir hårda tag. och då trodde till och med jag att jag var hård mot min häst. Men samtidigt som hon är hård är hon rättvis. Och är hästen hård är hon hård tillbaka. Lyssnar hästen och förstår behöver hon inte vara så hård.

Jag skulle vilja veta vad du skulle göra om dina hästar bet dig i armen eller ryggen eller var som helst?!

Hej på dej! (till h*n som skrev det ursprungliga medd....)
Går hästen med någon i hagen? Står han ute länge? Äter han mycket mat om dagarna? Han kanske behöver mer stimulans för att trötta ut huvudet.. Så är det i alla fall med min häst, han är väldigt pillig och nyfiken i sig, dock så bits han inte.. Men jag märker en STOR skillnad beroende på hur förhållanden är där han står. Han är van att stå med mycket kompisar och stor hage.
När jag flyttade till annan stad så fanns inte den möjligheten, så han stod ensam i sin hage (dom andra hästarna ansågs för dyra för att ha ihop med min..) bara titta på dom andra hästarna, hagen var inte heller stor. Märktes en JÄTTE stor skillnad på hur han var mot mej. Rastlös, pillig otålig, inte lika lyhörd som han brukar vara.
Han är nu flyttad igen, dock inte lika nära för mej att ta sig honom, men där han står nu har han flera kompisar igen, en stooooor skogshage å massor att göra. Nu är han sitt gamla vanliga jag, som ett lamm att hålla på med. Man har för det mesta ett val, frågan är bara om man kan stå över andra grejjer. Ju mer vi förmänskligar våra hästar och anpassar dom efter våra krav (och tider) så får vi oxxå en hel del problem med de.
Kanske inte löser bitproblemet på en gång, men som sagt NH är så mycket mer än bara hanteringen....!!

**K L**

Jag vill så gärna lägga i lite komentar när jag har följat denna diskationen. Men min ordspråk är inte stort och det tar så långt tid att skriva (stava rätt) för mig ibland.:crazy:

Så jag letade fram en link från en artikel jag läst. Det är från Parelli's hemsidan. Jag har studerat, trännat och tror i PNH. Så...Allt jag vill säger om en häst som bits finns i artikeln. Tyvär det är i engelska men gärna försök att ta er genom detta. Jag alldrig säger att PNH är den ända sättet men det är min sätt och miljoner andras till omed. He can't be that bad!

För er som inte känner till PNH när ni ser ordet "savvy", så är det PP sätt att säger kunskap, att du verkligen förstår nånting.

http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=15&title=My Horse Bites&t=lit

Beppo skrev:
Du kan inte jämföra människors beteende gentemot varandra med hur hästarna kommunicerar. Det är för mycket som skiljer oss åt. De är flyktdjur, inte vi. De har ett bildspråk och kroppsspråk. vi har talspråk och kroppsspråk. Vi människor kan tala om för varandra att saker som händer inte är ok. Hästarna har inte den möjligheten. När vi är tillsammans med hästar så måste vi försöka efterlikna deras språk så långt det går, fullt ut kan ingen lyckas med då vi inte har bildspråket tillhands. Skulle en ranglåg häst anfalla en ranghög häst i hagen genom att bitas så skulle den ranghöga göra utfall direkt. Självfallet kommer små varningar först, små som vi oftast inte ser som människor. Lyssnar inte den ranglåga så smäller det. Varför kan inte vi använda oss av samma metod?

Att jämföra beteende mellan oss och hästar är inte så att hästen ska förstår det göras så att vi kan ta en mer personlig reaktion till vad är sagt och ändra våra inställningar. Och tyvär ibland en jämförelse till vad vi tycker inte om så att denna person kan förstår och genom tänka vad ska ändras i deras beteende att bättre hjälpa hästen.

Som en person som har mycket kontakt med folk och deras hästar är jämförelse en viktig verktyg för mig att får folk att lära hur hästar tänkar, hur dem kan tolka deras egen kroppspråk. Jag jag har svårt att tror du som var insatt NNHA har "ALDRIG" använt eller inte har listnade till en jämförelse tidigare.

Ingen påhopp och hoppas att det inte låtade oartig. Bara vill lägga i min "2 cents"

jag förstår inte riktigt vad du menar eftersom orden kändes omkastade. Självklart ser jag det inte som påhopp...alltid bra med nya infallsvinklar!

Bra att du ser det så

Jag ska försöker förklara bättre men måste ut till ladugård...kalvning på gång.

Skriver senare:D

LIA skrev:

LIA

så sant så sant.

hej:)
Det är inte kul då hästarna biter på en det är otroligt jobbigt...ibland kan det gå riktigt illa:O
En häst som vi hade förr...bet av mig nyckelbenet då jag var liten så...men bit tillbaka gör nånting tillbaka för att visa att det där är RIKTIGT dåligt beteende, efter ett år så gjorde hästen aldrig om det..men då hade han blivit vanvårdad o slagen av hans förra ägar:O
Men dom ska ändå veta vem som har ledar rollen!
lycka till:D

Det gäller att inte ge din häst för hårda straff. Självklart är det inte OK att hästen bits (om den inte bara leker eller naffsas, för då är det inget illa med det, oftast) men det gäller att inte smälla till allt för mycket på hästens huvude/mule vilket kan påvärka hästen i framtiden, då den snabbt rycker undan huvudet om du t.e.c. vill kamma luggen eller bara klappa den.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 768
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka