Vad göra med bitande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 229
Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Ja men de måste vara åtminståde på väg att göra det, om man gör det innan de har börjat själva "crime" då kan det ta tid att lära vad är fel. De måste göra fel först så att de kan koppla det ihop med ditt handlande (inte säkert om det är rätt ord, men vi kan prova:o ). Annars har du en häst som kan vara lätt att rykta up huvud varje gång man rör dina armar.

*sksrivet för allmänt*

Jag hålla med.

Jag har hästar som undersöker med munen (helt ok med mig) och sen har jag hästar som biter av ren leksugen (inte ok, men visas i ett respektfull sätt så). Om man har en hästen som biter av att det är arg då är det nåt mer man ska undersöker själv. Kaske den hade en för många jäklar smällar från nån annan. Men detta typ hästen hamnar på en helt annan tråd och ska inte diskutera lätt.

CaliforniaSwed skrev:
Ja men de måste vara åtminståde på väg att göra det, om man gör det innan de har börjat själva "crime" då kan det ta tid att lära vad är fel. De måste göra fel först så att de kan koppla det ihop med ditt handlande (inte säkert om det är rätt ord, men vi kan prova:o ). Annars har du en häst som kan vara lätt att rykta up huvud varje gång man rör dina armar.

*sksrivet för allmänt*

bra skrivet! nej jag mena att den som känner sin häst kan se när den tänker göra något och därmed reagera innan den har hunnit hugga så det gör ont (men när den är påväg att göra det) bestraffningen kommer då snabbare än om man skulle reagera först när hästen har bitit, han lär sig att det inte är lönt att försöka.
det viktiga är att man inte får rycka i tid och otid för att man tror att hästen skulle göra nåt snart, den ska vara påväg att göra det, sen är det också jätteviktigt att inte slå(det är ju inte riktigt en bestraffning, mer en tillrättavisning).:idea:

LIA skrev:
Biter och biter. Vad är biter?
Att ta tag med munnen runt min arm, är det biter? Det tycker inte jag. Snarare (i vårt fall) en kontakt och ömhetshandling.
Att reagera med en rörelse med munnen mot en hand som kanske gör hästen illa, är det biter?

Jag tycker man ska se till vad som händer och varför det händer, innan man kategoriskt säger att hästen ska få sig en jäkla smäll.
Men det är ju min uppfattning det.

LIA

Just det, jag vill veta VARFÖR hon biter, och jag tror ju att det beror på att hon som sagt inte riktigt vill vara med, hon tycker det är jobbigt och obehagligt att lyfta benen och visar sitt misstycke, kan jag ha rätt..? Det som du sa att jag skulle försöka göra det positivt att lyfta benen gör jag hela tiden, jag har som rutin att jag tar in hästarna, fixar den enas hovar och sen går jag över till tvååringen, gör detta varje dag samma tid så de vet vad som är på G och stretar inte emot att komma in eller så.
Jag är jätteglad och beter mig precis som du skrev - å vilka fina starka ben. Jag pratar i glad ton hela tiden så länge det inte blir "missförstånd"
Om hästen försöker bitas blir det en låg och misstyckande ton - Nej.
Om hästen försöker rycka åt sig benet - Nej.
När hon rycker så blir jag inte arg, jag bara håller i tills hon står stilla och snällt, så släpper jag hoven, vet inte om detta är ett bra sett men tänkte att det blir ju som eftergift, hästen får ställa ner hoven fortare om den står still.
Att lyfta hoven är inga problem, det är det här med att hon rycker åt sig foten och försöker nafsas som jag vill få henne att förstå att det går fortare om hon inte gör så.
Det finns inget som kan göra att jag är irriterad och arg i hästarnas närvaro, när jag är med dom har jag inga bekymmer i världen och jag lyser upp som en sol och jag är väldigt noga med att allt skall vara så positivt som möjligt.
Den här lilla damen biter dessutom på väggarna när hon tycker att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, eller när hon vet att maten är påväg, det blir som ett stressmoment, det är också nått jag vill försöka lösa.
Visst, sen kliar vi ju varandra i hagen osv, och hon hugger ALDRIG efter mig annars. Just det här med lyfta benen som hon tycker är lite extra äckligt. men det där med kepsen kanske är en bra idé, att bara vifta med den så hon får nått annat på tankarna, fast känns ändå som att man inte skall behöva göra så, hästen skall inte behöva känna att det är jobbigt och läskigt att lyfta hovarna, den skall tycka att det e helt ok.
Kanske skall försöka lyfta hovarna när hon är lös? Se vad som händer? då behöver hon iallafall inte känna sig trängd som hon gör om hon står uppbunden.
Jag har aldrig behövt klippa till hästen, för mig har kroppsspråket räckt. Det är bara nu jag är osäker hur jag skall "markera", i boxen kan man ju inte göra så överdrivna rörelser för hästen blir väl rätt lätt trängd..?

Om min häst bet utan mening så skulle den självklart få en smäll på nosen. för den har då gåt över på mitt område och dessutom bitit mig. nej en hård smäll!

Tappsveden skrev:
Om min häst bet utan mening så skulle den självklart få en smäll på nosen. för den har då gåt över på mitt område och dessutom bitit mig. nej en hård smäll!

men om hästen inte bits då? Utan försöker, bara nafsar efter handen. Hästen har aldrig lyckats bita mig för ja har hunnit reagera i tid men jag tror inte en smäll löser problemet för gott, om hon och jag förstod varandra till hundra procent att jag var ledaren så skulle hon inte ens försöka nafsas eller bitas.
Men nu när jag skall lyfta benen blir det missförstånd.
fast jag har börjat fundera, det var en som red akademiskt som var här och lärde min häst lite stretch övningar och där använde hon ju godis och där ingick även att lyfta ett utav benen, så detta nafsbeteende kan ju komma ifrån hennes "godis från handen" beteende. Så då undrar så klart min häst, var är godisen som jag brukar få..? fast det är bara en tanke, innan jag började binda upp henne brukade hon inte försöka nafsas, kanske ibland, nån enstaka gång.

Tappsveden skrev:

klok människa :)

Till Tappsveden, Pissenisse och nicodemus.

Med tanke på att ni här uttryckt ert sätt att påverka hästar, undrar jag om ni observerat att forumet heter NH?
Vad är ert förhållningssätt till NH och NH-filosofin?

LIA

LIA skrev:

Med tanke på att ni här uttryckt ert sätt att påverka hästar, undrar jag om ni observerat att forumet heter NH?

LIA

Jag börjar också undra.

LIA skrev:

LIA
pissenisse anserws: hmm så länge man inte fjollar runt så är det okey för mig. Proffesionell NH helt okey, för dem vet vad dem sysslar med:)

Sellan skrev:
hur får jag min häst att sluta bitas???
han biter mig alltid i högerhanden (!!) HÅRT! utan att bli provocerad osv.. han biter mig åxå i axlarna, ryggen och I RUMPAN!

Ingen som vet en adress till ett NH forum???

Min ridlärare sa att man skulle ha något i ärmen t ex när han bet så han fick ondare i tänderna. Jag knuffar bort hästen och går mot honom/henne bestämt och säger fyy skäms du inte ?
(låter knasigt) Men det fungerar för mig. Min häst har bra respekt för mig och vill ALLTId göra rätt. Som t ex när han råkar bita mig i handen om jag ska ge honom något å hoppar han undan och jag behöver bara titta på honom och vända mig om med ryggen mot honom. Sen kommer han fram.
Men om din häst bvits hårt. vänj digg med att ALDRIG nånsin ge honom/henne något ur handen. Det framkallar bara mer nafs och bitande.
min förra foderhäst nafsades och honom gav vi aldrig ur handen. Det fungerade tills lut. menså fort någon började igen så kom nafsandet tillbaka.

Vad är level 4?
Känner inte till några "levels" inom NH-filosofin. :confused:

LIA

Fick en bra länk av några tjejer på linjen "PNH -ngn?" Där stod allt och jag som inteär en inbiten nh-are blev riktigt imponerad gå in på deras linje och kolla jag kommer inte riktigt ihåg den.

Du tror att PP:s program är lika med NH:s? Det är i så fall en missuppfattning. PP är en av många som jobbar enligt NH-filosofin och sprider den "läran". Han, i likhet med många andra, har kurser, clinics och säljer sina grejer och har detta som levebröd.

NH är alltså en filosofi, dvs så är den hittills bästa beskrivningen, och speglar den attityd man har till hästar och livet med dom. N= natural=naturligt och H= horsemanship=hästmannaskap.
NH innebär kunskap om hästar, men kräver i första hand en speciell attityd hos en själv.

Den som anser att en hård smäll på nosen är rätt medicin för att åstadkomma en förändring i en hästs beteende, är ganska långt från den filosofin! Ta dig en funderare.

Tappsveden och nicodemus! Ingen reaktion?

LIA

Okey så¨man ska alltså vänta på att hästen själv fattar att det är fel? Det tycker jag inte är rätt, hästen måste få hjälp att veta, och det får den inte enligt mej om man bara ignorerar den. Isf tycker jag att pnh verkar vettigare då man lär aut på ett större sätt

Det finns fler alternativ än att ...
vara passiv
ge en hård smäll på nosen

Gå till dig själv. Om du gör något fel, vill du då ha en hård smäll på käften? Eller att man bara väntar på ditt nästa misstag?
Eller vill du att någon förklarar vad du gjorde fel, på ett språk som du förstår?

Ingen har påstått att vi inte ska reagera och korrigera om hästen gör något oönskat. Det är hur vi svarar jag har avvikande åsikt om. Uppriktigt sagt, ser jag det som ganska ointelligent att ha en knytnäve som enda sätt.

LIA

Vad jag vet så skrev jag "en jäkla smäll" vart sa jag inte..:smirk: jag kan lika gärna använda ett spö och slå bakom mig(inte mot hästen alltså) så att hon/han reagerar på ljudet. Jag tycekr inte att man ska stå och iprincip gulla med hästen när den väl inte biter. Hästen ska veta att den inte ska bita annars är det en bristning i förtroende och uppfostran!

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 768
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka