Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???
LIA skrev:
Biter och biter. Vad är biter?
Att ta tag med munnen runt min arm, är det biter? Det tycker inte jag. Snarare (i vårt fall) en kontakt och ömhetshandling.
Att reagera med en rörelse med munnen mot en hand som kanske gör hästen illa, är det biter?
Jag tycker man ska se till vad som händer och varför det händer, innan man kategoriskt säger att hästen ska få sig en jäkla smäll.
Men det är ju min uppfattning det.
LIA
Just det, jag vill veta VARFÖR hon biter, och jag tror ju att det beror på att hon som sagt inte riktigt vill vara med, hon tycker det är jobbigt och obehagligt att lyfta benen och visar sitt misstycke, kan jag ha rätt..? Det som du sa att jag skulle försöka göra det positivt att lyfta benen gör jag hela tiden, jag har som rutin att jag tar in hästarna, fixar den enas hovar och sen går jag över till tvååringen, gör detta varje dag samma tid så de vet vad som är på G och stretar inte emot att komma in eller så.
Jag är jätteglad och beter mig precis som du skrev - å vilka fina starka ben. Jag pratar i glad ton hela tiden så länge det inte blir "missförstånd"
Om hästen försöker bitas blir det en låg och misstyckande ton - Nej.
Om hästen försöker rycka åt sig benet - Nej.
När hon rycker så blir jag inte arg, jag bara håller i tills hon står stilla och snällt, så släpper jag hoven, vet inte om detta är ett bra sett men tänkte att det blir ju som eftergift, hästen får ställa ner hoven fortare om den står still.
Att lyfta hoven är inga problem, det är det här med att hon rycker åt sig foten och försöker nafsas som jag vill få henne att förstå att det går fortare om hon inte gör så.
Det finns inget som kan göra att jag är irriterad och arg i hästarnas närvaro, när jag är med dom har jag inga bekymmer i världen och jag lyser upp som en sol och jag är väldigt noga med att allt skall vara så positivt som möjligt.
Den här lilla damen biter dessutom på väggarna när hon tycker att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, eller när hon vet att maten är påväg, det blir som ett stressmoment, det är också nått jag vill försöka lösa.
Visst, sen kliar vi ju varandra i hagen osv, och hon hugger ALDRIG efter mig annars. Just det här med lyfta benen som hon tycker är lite extra äckligt. men det där med kepsen kanske är en bra idé, att bara vifta med den så hon får nått annat på tankarna, fast känns ändå som att man inte skall behöva göra så, hästen skall inte behöva känna att det är jobbigt och läskigt att lyfta hovarna, den skall tycka att det e helt ok.
Kanske skall försöka lyfta hovarna när hon är lös? Se vad som händer? då behöver hon iallafall inte känna sig trängd som hon gör om hon står uppbunden.
Jag har aldrig behövt klippa till hästen, för mig har kroppsspråket räckt. Det är bara nu jag är osäker hur jag skall "markera", i boxen kan man ju inte göra så överdrivna rörelser för hästen blir väl rätt lätt trängd..?