Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???
Mest tiden (9 av 10) att de bitas är pga ett lek. Om han inte ser hur arg som helst ut kan man tänkas att det är det. Som Lia sa Man måste kunne läsa hästen.
Många männskar svar en bit med ett straff hård eller mjuk spela ingen roll, vi har svårt för att koppla det bort från oss själv. Det finns i våra instinkter. Vissa människar har svåra med straff än andra. men mest tiden är det att folk slå först, undra aldrig. Det är var spelet kommer in. T ex. Om din häst biter dig och du (nu är det bara en example!) slå han på mulen (var som helst) nästa gång kommer han försöker kommer in och bitas utan att du träffas. Du ser hästarna när de lekar med varan hugg, kommer undan, hugg, kommer undan, ect... Och det är säkert vad han gör med dig med. Ha ha du kan inte ta mig! Och det kan händer att det är en lärt beteende, hästarna bitar för att människor brukar slutar vad de gör när det händer, även för en helv minute. Det är svårt att rycka och fortsätter om hästen bitar. Jag vet ingen som skulle står kvar då.
Och en straff om det ska fungera ska händer precis när de biter. Och ärligt det är inte många dom väntar hela dagen att vara bitet. Och även när en väntar, kommer man ser att hästen inte äns försöker. De kan läsa oss lika bra

. Jag själv har en enormt "munligt" kille. Han har lyckas bita mig i håret, nacken, axel, ryggen, benen, armar, m.m. Men nu när jag tänkar på det aldrig i rumpan!

He missed a spot....
Det finns ett jätte bra sätt att fixa problemen. Så länge han är inte verkligen en arg aggresiv häst. De kalles för en "block". Många gånger kan vi ser de är på väg att bitas men vi vet aldrig om de ska följe genom. Gör så här även att det låter konstig, det har fungerat på min och många många andra hästar.
Säger att han försöker, ska, tänkar bitas, du göra "jumping jacks" (vet inte vad de kalles i svenska (en tränings övning vara man hoppar up och när har händer från sidan till över din huvudet och benen isär och stängt

gud jag hoppas att du förstår) 3 gånger bara! Om han försöker igen gör 3 till. Om han står kvar och du råka slå honom med din arm, det var hans fel att han gick inte urvägen. Det är hans ansvar att inte blir träffat.
Men det är ditt ansvar att inte följe hästen när han flyytar eller försöker träffa hästen. Du kan använder din armbåge, lika som en fågel flappa vingen eller din ben att du sparka bakåt eller sidåt. Men igen det är bara att markera att nej du, du ska inte bitas i den här området. Du göra det 3 gånger så att hästen läras att det är inte ett straff och att det fortsätter after en "flapp". Det blir ingen kul längre för hästen. OCH aldrig blir ARG! Göra sina blocks med ett ler. Så fort du blir arg är det lätt att glömmerbort vad du ska göra. Du markera ditt "space" och säger till hästen att du inte lekar längre. Blir konsekvent även om hästen slutar vid första s k "flapp" gör de andra 2 så att det alltid blir samma det är svårt att blir arg om du måste räkna

!
Min bitare har slutat nästan totalt med detta(jag märkt en förändring på första dag, hans försök antal gick ner dirikt), han provar då och då. Jag gör en block en gång så ger han up. Själv klart bitar han allt annat än mig nu, hästar, täckar, hinkar, stolpar, däck, pinnar, allt som han kan nå med mulen.
Om du tror inte att detta stämmer med din häst , så skriv lite mer om honom....detta är en NH Forum du är i nu.